روز جهانی اقیانوس‌ ها + فیلم

به گزارش رکنا، امروز 8 ژوئن مطابق با 19 خرداد روز جهانی اقیانوس‌ هاست.

اقیانوس‌ها 70 درصد سطح کره زمین را پوشانده‌اند، 50 درصد اکسیژن کره زمین را تامین می‌کنند. همچنین 30 درصد کربن دی‌اکسید حاصل از فعالیت‌های انسانی را جذب می‌کنند و اینگونه از تغییرات اقلیمی بیشتر جلوگیری می‌کنند.

اقیانوس

سازمان ملل متحد برنامه‌های خاصی برای این روز تدارک دیده است، ازجمله نشستی که در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد. به علاوه رقابت عکاسی اقیانوس نیز برگزار می‌شود. نمایشگاه «سیاره اقیانوس» بر این موضوع تاکید می‌کند که اگرچه اقیانوس‌ها بخش اعظم سطح کره زمین را پوشانده‌اند، ما تنها بخش کوچکی از آب‌های آن‌ها را جست و جو کرده‌ایم. علی‌رغم اینکه بشریت به اقیانوس‌ها وابسته است، و در مقایسه با عمق آنچه که در اختیار ما قرار می‌دهند، اقیانوس‌ها قسمت کوچکی از توجه ما را جلب می‌کنند.

عکس‌های این نمایشگاه مواردی از بهترین تصاویر به دست آمده را نشان می‌دهد که بر اقیانوس‌ها و رابطه ما با آن‌ها تاکید دارند. آن‌ها سواد ما در مورد اقیانوس‌ها را توسعه می‌دهند، درک اینکه ما چه تاثیری بر روی اقیانوس‌ها، و اقیانوس‌ها چعه تاثیری بر ما دارند. همچنین ما را تشویق می‌کنند که خود را در چالش‌هایی که اقیانوس‌ها را تهدید می‌کنند درگیر کنیم.  

تصاویر برگزیده سال گذشته را در ادامه می‌بینیم. توضیحاتی که در مورد عکس‌ها آمده است توسط عکاس‌ها در مورد فکری که پشت ثبت این عکس‌ها بوده است فراهم شده است.

زمانی برای از دست دادن نیست

زمانی برای از دست دادن نیست

برنده: آلوارو هررو (اسپانیا)

نهنگ گوژپشت. اقیانوس آرام، مکزیک.

نهنگ گوژپشتی با شناوه‌ای گیر کرده به دمش که همین حالا هم به او آسیب زده است، با مرگی آرام و دردناک می‌میرد. این تصویر آشکاری از مرگ آرام و دردناکی است که ما برای اقیانوس‌هایمان، برای سیاره‌امان رقم می‌زنیم.

صورت‌های کوچک و بزرگ زیر آب

صورت‌های کوچک و بزرگ زیر آب

برنده: گلین اوستل (ایالات متحده آمریکا)

پس از قایق سواری کوتاهی از سواحل لاپاز مکزیکو، به مجمع الجزایر صخره‌ای کوچکی به نام لوس ایزوتس می‌رسیم که خانه بزرگترین کلونی شیرهای دریایی کالیفرنیا است.

آب انگار با زندگی می‌جوشید و نگاه کردن به شیرهای دریایی که در دسته‌های ماهی‌های نقره‌ای شیرجه می‌زنند هیپنوتیزم کننده بود.

گریز دریایی

گریز دریایی

برنده: اندی اشمید (سوئیس)

نهنگ قاتل ماده که دسته شاه‌ماهی‌ها می‌شکافد تا یکی شکار کند، عکاسی شده از زیر آب در طول غواصی آزاد. هر زمستان دسته‌های عظیم شاه ماهی از آب‌های آزاد به آبدره‌های نروژ مهاجرت می‌کنند و توجه شکارچیان بزرگ از جمله نهنگ‌های قاتل و نهنگ‌های گوژپشت را جلب می‌کنند. اینکه شاهد شکار شاه‌ماهی‌ها توسط نهنگ قاتل با تکنیک‌های شکار خاصش باشید خیلی جذاب است ولی ثبت کردنش به دلایل متعدد دشوار است: نور و شفافیت محدود، سرعت اتفاقات و دمای سرد آب. غواصی آزاد کردن و عکاسی کردن از چنین شکاری در این شرایط سخت بود اما این زمستان توانستم مجموعه تصاویری را ثبت کنم که فکرش را هم نمی‌کردم.

مترجم: مبینا محمدی

کدخبر: 1005922 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟