خطر غرق شدگی در کمین شناگران

به گزارش رکنا از خوزستان؛ معمارزاده در گفت‌وگوی رسانه ای اظهار کرد: برخلاف تصورعموم مردم، شناگران بیش از افرادی که با فنون شنا آشنا نیستند، در خطر غرق شدن قرار دارند.

وی به عوامل مهم غرق شدگی پرداخت و افزود: اینطور نیست که گمان کنید هر کسی که غرق می‌شود، شنا بلد نبوده است بلکه یکی از مهمترین عوامل غرق شدگی، غرور بیش از حد فرد شناگر و خستگی مفرط بدنی می‌باشد.

وی ادامه داد: برخی از شناگران، بیش از حد به مهارت‌های شنای خود اطمینان دارند و در نتیجه، خطرات موجود در آب را نادیده می‌گیرند. این افراد ممکن است وارد آب‌های عمیق یا متلاطم شوند، بدون اینکه توانایی یا تجربه کافی برای مقابله با شرایط خطرناک را داشته باشند.

معمارزاده تصریح کرد: شنا کردن به انرژی زیادی نیاز دارد و حتی شناگران ماهر نیز می‌توانند دچار خستگی شوند. خستگی مفرط می‌تواند باعث کاهش توانایی بدنی و تمرکز شود، که این امر می‌تواند منجر به از دست دادن کنترل و در نهایت غرق شدن فرد شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دزفول ناآشنا بودن به شرایط آب را یکی دیگر از عوامل غرق شدگی برشمرد و افزود: شناگران باید در صورت ناآشنا بودن به آب از ورود به آب و شنا کردن خودداری کنند. آشنایی با محیط آبی، مانند جریان‌های زیرآبی، عمق آب، دمای آب و وضعیت صخره ها در رودخانه، می‌تواند به جلوگیری از حوادث ناخوشایند کمک کند. 

آسیب‌های نخاعی ناشی از شیرجه‌های ناایمن یکی دیگر از عوامل خطرسازی بود که رئیس اورژانس دزفول به آن اشاره کرد و یادآور شد: عواقب شیرجه می‌تواند بسیار جدی و گاه جبران‌ناپذیر باشد. این نوع آسیب‌ها معمولاً در اثر برخورد شدید سر یا گردن با کف استخر، صخره‌ها یا دیگر موانع زیر آب رخ می‌دهند.

وی به نکات آموزشی پیشگیری از غرق شدگی اشاره کرد و افزود: همیشه در نزدیکی آب، وسایل نجات مناسب مانند توپ هوا، تیوپ شنا، جلیقه نجات و یا تخته شنا را در دسترس داشته باشید چرا که این وسایل به شما کمک می‌کنند تا در صورت کمبود انرژی، به راحتی بر روی آب بمانید و غرق نشوید.

معمارزاده خاطرنشان کرد: محل های ممنوعه شنا توسط کارشناسان خبره سازمان های ذی ربط تعیین و این نقاط، مکانی بسیار خطرناک حتی برای شناگران ماهر می باشد، لذا لازم است تا همه شهروندان به این مسأله توجه ویژه‌ای داشته باشند و تحت هیچ شرایطی محل های نا ایمن را برای شنا انتخاب نکنند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دزفول در پایان تاکید کرد: همواره قبل از ورود به آب، به کمک افراد بومی منطقه از شدت جریان آب، عمق آب و محیط اطرافتان آگاه شوید، این اطلاعات به شما کمک می‌کنند تا خود را در معرض خطر غرق شدگی قرار ندهید.

کدخبر: 1005229 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟