اجرای حکم قصاص آرمان ناصرزاده در میان اشک و آه در زندان قزلحصار

به گزارش خبرنگار حوادث رکنا، حکم قصاص آرمان ناصرزاده، جوان ۳۳ ساله‌ای که به اتهام قتل اکبر .ر محکوم شده بود، علی‌رغم تلاش‌های فراوان دستگاه قضایی، شورای حل اختلاف و فعالان اجتماعی، فرهنگی و رسانه‌ای، ساعت 6 بامداد امروز، دوم آبان ماه در زندان قزلحصار به اجرا درآمد.

این ماجرا به دنبال درگیری‌های مکرر میان آرمان ناصرزاده و مقتول، اکبر . ر که از آشنایان قدیمی یکدیگر بودند، آغاز شد. مشاجره‌های تلفنی و اختلافات شدید بین این دو به نقطه‌ای رسید که آرمان علی رغم شکایت از مقتول در نهایت دست به قتل زد. پس از این حادثه، او تسلیم پلیس و به اتهام قتل عمد محاکمه شده بود و در نهایت حکم قصاص صادر شد.

در طول روند رسیدگی به پرونده، تلاش‌های زیادی از سوی افراد مختلف و نهادهای مربوطه صورت گرفت تا رضایت خانواده مقتول جلب شود. خانواده مقتول و برخی فعالان فرهنگی و رسانه‌ای، به همراه دستگاه قضایی کشور، تلاش کردند تا با گفت‌وگو و میانجی‌گری، اولیای دم را به گذشت از قصاص و پذیرش بخشش متقاعد کنند. این تلاش‌ها حتی تا آخرین لحظات قبل از اجرای حکم نیز ادامه داشت، اما در نهایت خانواده اکبر . ر پس از 10 سال حبس ناصر در زندان از اجرای قصاص چشم‌ پوشی نکردند و خواستار اجرای حکم شدند.

اجرای این حکم در حالی صورت گرفت که موضوع قصاص و بخشش همواره یکی از مهم‌ترین مباحث در دستگاه قضایی کشور است و بسیاری از پرونده‌های قتل، با رضایت اولیای دم به بخشش و عفو ختم می‌شوند. با این حال، در برخی موارد مانند پرونده آرمان ناصرزاده، رضایت ندادن خانواده مقتول سبب می‌شود که حکم قصاص به اجرا درآید.

اجرای قصاص نیز به‌عنوان یک حق قانونی برای اولیای دم مطرح است که دستگاه قضایی موظف به اجرای آن در صورت عدم رضایت به بخشش است.

به گزارش خبرنگار رکنا، بامداد امروز 4 تن دیگر به اتهام قتل 17 زن و مرد با فروش مشروبات الکلی مسموم اعدام شدند.



وبگردی