همه چیز در مورد سریال قورباغه
رکنا : سریال قورباغه به کارگردانی و نویسندگی هومن سیدی به تازگی از شبکه نمایش خانگی پخش می شود.
به گزارش رکنا ، سریال قورباغه ، جدیدترین سریالی است که پخش آن از طریق شبکه نمایش خانگی است. این سریال محصول سال ۹۹-۹۸ می باشد.
هومن سیدی، کارگردان، نویسنده و تدوینگر این سریال می باشد. از بازیگران این مجموعه می توان به نوید محمدزاده، صابر ابر، سحر دولتشاهی، آناهیتا افشار، فرشته حسینی، مهران غفوریان، محمد امین شعر باف، احسان منصوری، نیما مظاهری، سعید حاج علی، سیامک اتفاقیان و نوید پور فرج اشاره کرد.
هومن سیدی هم، به عنوان بازیگر در این مجموعه نقش آفرینی می کند. او در سریال های عاشقانه و گلشیفته که برای پخش در نمایش خانگی ساخته شده بودند هم، بازی کرده است.
سریال قورباغه، اولین سریال شبکه خانگی است که هومن سیدی آن را کارگردانی کرده و هم چنین اولین تجربه نوید محمد زاده در بازی در سریال های پخش خانگی می باشد.
فیلم های اعترافات ذهن خطرناک من و آفریقا هم به کارگردانی هومن سیدی بوده است.
هومن سیدی و نوید محمدزاده پیش از این سریال در فیلم های سیزده، خشم و هیاهو و مغزهای کوچک زنگ زده با یکدیگر همکاری داشته اند و سریال قورباغه چهارمین تجربه مشترک آن ها به حساب می آید.
نوید محمد زاده ، بازی در آثار سینمایی موفقی هم چون ابد و یک روز، متری شیش و نیم، سرخ پوست، بدون تاریخ بدون امضا و عصبانی نیستم را در کارنامه خود دارد و توانسته مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار گیرد.
سرمایه گذار تمام کارهای اخیر سینمایی نوید محمد زاده مانند سرخپوست و متری شیش و نیم و تئاتر لاکچری او به نام بینوایان، محمد صادق رنجکشان بوده است و شایعه شده بود که در سریال قورباغه هم به عنوان تهیه کننده حضور دارد که در یک اطلاعیه رسمی تکذیب شد. علی اسد زاده، تهیه کننده این سریال می باشد.
ژانر مجموعه داستانی قورباغه، درام، اجتماعی و معمایی می باشد. این سریال به مشکلاتی که در جامعه وجود دارد و تاثیراتی که بر روی فرد می گذارد، اشاره می کند.
شخصیت داستان، دنیا را برای خود جای کوچک و تنگ و تاری می بیند که به سختی می تواند در آن نفس بکشد و همه لحظه ها و صحنه ها را مانند درخت ها، قورباغه ها و صدای آبشار را قبلا دیده و شنیده، زمانی که فکر می کند در حال مردن بوده است.
قورباغه، مانند سایر کارهای هومن سیدی در یک فضای خاص و پروداکشن ویژه ساخته شده و دنیایی جدید را برای مخاطب به نمایش در آورده است.
پروداکشن، عملیات کامپیوتری است که بر فیلم ها و تصاویر انجام می گیرد و علاوه بر ویژگی طبیعی بودن بر جذابیت صحنه ها می افزاید.
برخی از سکانس های سریال در خارج از کشور و در کشور تایلند فیلمبرداری شده که همین امر بر جذابیت فیلم می افزاید. پیمان شادمان فر، مدیر فیلمبرداری این سریال می باشد.
هر قسمت از سریال قورباغه 50 دقیقه است
فیلمبرداری مجموعه ماهها طول کشید و در پایان در ۱۶ قسمت تهیه شد. قرار بود، نخستین قسمت سریال در آذرماه امسال منتشر شود. مدت هر قسمت از سریال ۵۰ دقیقه می باشد.
قرار بر این بود که سریال قورباغه در بهار سال ۹۹ منتشر شود، ولی به علت ویروس کرونا مسائل و مشکلاتی در صنعت سینما به وجود آمد که ساخت و پخش این مجموعه با تاخیر مواجه شد.
پیش بینی می شود قورباغه با توجه به داستان جذاب و پر کشش و بازیگران جوان و سرشناسی که دارد با استقبال گسترده ای از سوی مخاطبان مواجه شود و سریالی جوان پسند باشد.
قصه قورباغه تاکنون در هیچ فیلم و سریالی ساخته نشده و یک سوژه کاملا تازه محسوب می شود.
فیلمبرداری پروژه قورباغه، حدود دو سال به طول انجامیده و می توان گفت این سریال عظیم ترین و بزرگترین سریال شبکه نمایش خانگی به شمار می آید.
شبکه نمایش خانگی نماوا هم به طور انحصاری آن را در ایران توزیع می کند.
شرکت تصویر گستر پاسارگاد، سرمایه گذاری در این سریال را بر عهده دارد. این شرکت، یکی از سرمایه گذاران سریال شهرزاد نیز بوده است.
حواشی متعدد پیرامون سریال قورباغه
سریال قورباغه بعد از حواشی متعدد پخش شد و اولین قسمت آن نویدبخش یک سریال جنایی – هیجان انگیز ناب ایرانی را میدهد؛ سریالی با فضایی به شدت تاریک و خشن که در همین قسمت اول چنان رودستی به مخاطبین خود میزند که تمامی تماشاگران را به بهت فرو میبرد.
سینمای هومن سیدی طی سالها خودش را نشان داده و ثابت کرده که با تفکری جهانی فیلم میسازد و هرچند دست و بالش به خاطر یک سری محدودیتها در سینمای ایران بسته است اما نهایت تلاش خود را میکند تا به این استانداردها تا حد زیادی نزدیک شود.
سینمای خانگی با وجود پیشرفت و رشدی که طی سال کرونا زده داشته از داشتن محتوای خوب و جذاب مدتهاست که بیبهره باقی مانده است. در واقع رشد محتواها همساز با رشد خود VODها نبوده و بهترین سریالی که در بین این پلتفرمها به چشم خورده عنوانی چون همگناه است که خود به اندازه کافی مشکلات عدیدهای به عنوان یک سریال پلیسی و جنایی ایرانی داشت.
سالها از ساخت شهرزاد به عنوان گوهر درشت و جذاب نمایش خانگی میگذرد و تماشاگران در این مدت نتوانستند به محتوای خوبی دست پیدا کنند. حتی مدیری و هیولایش نتوانستند کاری از پیش ببرند. با عوض شدن بازی پلتفرمهای پخش و رو کردن سریالهای اختصاصی و نه همکاری مشترک، به نظر میرسد بازی وارد مرحله تازهای شده و «قورباغه» شروع متفاوتی برای این مرحله بعدی است که عناوین متعدد و احتمالا قدرتمندی در پی آن در راه هستند.
تیتراژ آغازین سریال به شدت یادآور سریالهایی چون کارآگاهان حقیقی است. نمایش چهرهها و تصاویر تو در توی سکانسهای مختلف در این چهرهها و موسیقی آرام و جذابی که در پس زمینه این تیتراژ وجود دارد، هر تماشاگری را یاد تیتراژ این سریال تاریک و کارآگاهی جذاب سالهای پیش میاندازد.
نکته خوب ماجرا اینجاست هومن سیدی کاری که در آثارش میکند یک کپی پیست یا تقلید ساده نیست و الهاماتی از بهترینهای سینمای جهان میگیرد و از آنها برای ساخت یک اثر بومی وام میگیرد. او این کار را با نهایت دقت انجام میدهد و از همین حیث به هیچوجه محکوم به تقلید کردن کورکورانه نمیشود.
در ادامه سریال با نمایی از لوکیشنهای شهرک اکباتان آغاز میشود، شهرکی که در سینمای ایران نماد خلافهای زیرزمینی است و نوع معماری فضای شهرک و خانههای آن نیز بسیار سینمایی هستند. ساختمانهای تو در تو و محکم و بتنی اکباتان، فضایی سرد و بیروحی دارند که با داستان تاریک سریال قورباغه همخوانی بسیاری پیدا میکند.
شخصیت های اصلی سریال قورباغه
داستان از دل همین ساختمانهای اکباتان اغاز میشود و بدون هیچ حاشیهای وارد فضای زندگی بچههای خلاف محله های تهران میشود. سه کاراکتر به ما معرفی میشوند که به جز صابر ابر، دو بازیگر دیگر کمی غلوآمیز بازی میکنند و این موضوع توی ذوق میزند. صابر ابر نیز با اینکه بازی خوبی دارد، اما نه استایل و نه طرز صحبتش به دو شخص دیگر جور در نمیآید و نمیتوان باور کرد یک لات است.
در واقع باید گفت هارمونی خوبی بین این سه نفر شکل نگرفته است و تیپ سازی شخصیت آنها تئاتری از آب درآمده است؛ برخی از دیالوگها و حرکات این کاراکترها مانند رفتارهایی است که از جانب پسران دبیرستانی سر میزند نه افرادی سی و خردهای ساله.
با این وجود سریال تلاش میکند ما را با این مینی گنگسترهای پر ایراد همراه کند و به فضای زیرزمینی و خلاف آنها ببرد. داستان از جایی آغاز میشود که آنها شاهد کشته شدن یک مامور لباس شخصی هستند و از مهلکه میگریزند. آشنایی با این شخصیتها در حد شناخت تیپ خودشان است و پیشینه خاصی از آنها داده نمیشود، هرچند پایان بندی قسمت اول تقریبا دلیل اینکه کارگردان چندان علاقهای به این کار ندارد را به همه تماشاگران ثابت میکند. احتمالا قسمتهای آتی بیشتر از آنها بدانیم.
پایان بندی پایلوت قورباغه با حضور نوید محمدزاده و نقش آفرینی کوتاه ولی به شدت جذاب و گیرایش، یکی از هیجانانگیزترین و مهلکترین پایان بندیها در بین تمام سریالهایی است که تاکنون ساخته شده است. بیش از بیست سال است که مشغول تماشای سریالهای مختلف از کشورهای گوناگون هستم و به یاد دارم کمتر اپیزودهای پایلوتی توانسته باشد تا این حد مرا به بهت فرو ببرد.
رودستی که کارگردان در این بخش به مخاطبین خود میزند، ضمن آنکه مهر دیگری بر مساله جدی بودن و سیاه بودن فضای سریال است و تاکید مجددی است بر شوخی نداشتن کارگردان با شخصیتهای خلق شدهاش، سوالات بسیاری را در ذهن مخاطب ایجاد میکند و تعامل خوبی با او برقرار میکند. بعید است کسی حتی اگر با حال و هوای سریال به اصطلاح حال نکند، دلش نخواهد قسمت بعد را نبیند تا از راز پایان بندی قسمت نخست آگاه شود.
بازی بازیگران همانطور که گفته شد به جز صابر ابر و نوید محمدزاده چندان چنگی به دل نمیزند و کمی مصنوعی به نظر میرسد. اما با وجود لیستی از بازیگران حاذق، بعید است که این موضوع در قسمتهای آتی تداوم پیدا کند؛ لااقل امیدواریم که این مشکل ادامهدار نشود.
فیلمبرداری روی دست و بدون کات فیلم بخصوص در دقایق ابتدایی کمی از کنترل خارج شده و بیش از حد روی چرخش آن مانور داده شده، هرچند این سبک فیلمبرداری با انتخاب صحیح دیالوگها و زمان ادای آنها توسط بازیگران همراه بوده و فضایی نو را پدید آورده اما خوشبختانه خود کارگردان هم اندک اندک دست از این حجم تکان دادنهای دوربین میکشد و بیخیال ژانگولر بازی میشود که صرفا سردرد میآورد و جذابیت خاصی با خودش به همراه ندارد.
هیچ سریالی را نمیتوان با قسمت اول و یا به اصطلاح، قسمت پایلوت آن سنجید اما قورباغه لااقل در همین قسمت نشان میدهد که حرفهای زیادی برای گفتن دارد و آغازگر مرحله بعدی رقابت سریالهای VODهای ایرانی است. باید دید که قورباغه در ادامه چطور پیش خواهد رفت و این مبارزه را با حضور سریالهای رقیبش در پلتفرمهای دیگر میبرد یا خیر.
پی نوشت: در این بخش پایان بندی قسمت اول اسپویل شده و اگر هنوز آن را ندیدید، از خواندن این پینوشت کوتاه بپرهیزید.
احتمالا پایان بندی سریال و کشته شدن هر سه شخصیت اصلی ماجرا طی کمتر از سی ثانیه، همه تماشاگران را به بهت و حیرت فرو برده باشد. هنوز نمیتوان دقیق گفت که این وقایع واقعا رخ دادهاند و یا شاید ناشی از مصرف مواد بودند اما از کارهای آوانگارد سیدی بعید نیست که تصمیم گرفته باشد در قسمت اول کار سه قهرمان خود را یکسره کند و داستان را با مابقی کاراکترهای خود پیش ببرد.
اینکه چه اتفاقی افتاد تا این حادثه رخ داد نیز خودش علامت سوال بزرگی است که پاسخ دادن به آن زود است. شخصا حدسهایی داریم که هیچ نمیدانم با واقعیت همخوانی دارد یا نه.
تاکید نوید محمدزاده به سارقین برای اینکه خودشان کارت را بردارند و دگرگون شدن حال و هوای دو سارقی که در حین تماس با این شخص هستند و به نوعی هیپتونیزم شدنشان و در نهایت نمایش یک قورباغه و با توجه به اسم سریال، یک شکی را ایجاد کرده که میتوان آن را به عنوان یک تئوری در نظر گرفت.
قورباغهها انواع مختلفی دارند و بسیاری از آنها سمی هستند و پوستشان اسیدهایی ترشح میکند که مغز انسان را به فنا میدهد. هیچ بعید نیست کاراکتر نوید محمدزاده با استفاده از قورباغهای خاص، بتواند مغز انسانها را به قهقرا بکشد و روی آنها تسلط پیدا کند، قورباغهای که از پوستش اسیدی خاص ترشح کند. این تئوری کمی تا قسمتی سریال را به سمت تخیلی بودن پیش میبرد، موضوعی که در سینمای ایران غریبه است اما در سینمای هومن سیدی و افکار او، چندان موضوع دور از ذهنی به نظر نمیرسد.
از طرفی تصاویری که از شخصیت صابر ابر در کنار نویدمحمدزاده پیشتر از بخشهای مختلف سریال پخش شده نشان میدهد که احتمالا مرگ او نمیتواند واقعا رخ داده باشد. اینکه او چگونه توانسته از گلوله داخل مغزش فرار کند و یا اینکه شاید ماجراها فلش بک خواهد شد (با توجه به اینکه صدای او برای شخصیت نوید محمدزاده آشنا بود و شاید بحث نوعی انتقامجویی مطرح است) تنها مواردی هستند که در اپیزودهای آتی مشخص خواهند شد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.
ارسال نظر