تحصیل در ترکیه؛ مدرسه ایرانی یا ترکی؟

 

کشور ترکیه در نزدیکی ماست و افراد زیادی وجود دارند که به دلیل مهاجرت برای زندگی، کار و تحصیل به آنجا مهاجرت می‌کنند. خیلی از خانواده‌هایی که زمانی را در این کشور سپری می‌کنند، دارای فرزندانی هستند که دانش‌آموزاند. برخی خانواده‌ها نیز فرزندان دانش‌آموز خود را برای ادامه تحصیل به این کشور می‌فرستند. افرادی که می‌خواهند در کشور ترکیه تحصیل کنند ، باید کاملاً نسبت به شرایط، مزایا و معایب آن آگاهی داشته باشند. همچنین افراد باید چالش‌های پیش‌ِروی دانش‌آموزان ایرانی را بدانند تا بتوانند با آن‌ها مقابله کرده و انتخاب‌های درستی برای مدرسه داشته باشند. دانش‌آموزان باید در محیطی آرام و امن تحصیل کنند تا بتوانند آیندهٔ خود و جامعه را بسازند، بنابراین مهم است که کجا تحصیل می‌کنند و چه شرایطی دارند. خوشبختانه مدرسه ایرانی در ترکیه وجود دارد و خانواده‌ها می‌توانند دیگر نگران خیلی از مسائل نباشند.

چالش‌های پیش‌ِروی دانش‌آموزان مهاجر ایرانی

هر دانش‌آموز مهاجری در هرکجای دنیا دچار چالش‌هایی ناخواسته می‌شود و بهتر است از قبل نسبت‌به آن آگاهی لازم را داشته باشد و راه‌حل مناسبی برای آن پیدا کند. در اینجا برخی چالش‌ها را باهم بررسی می‌کنیم:

      • تفاوت فرهنگ

کشور ترکیه به دلیل نزدیکی به ایران و داشتن فرهنگی تقریباً مشابه، معمولاً جزو بهترین گزینه‌ها برای افراد به‌شمار می‌آید، اما بازهم در صورت وجود نزدیکی فرهنگ، فرهنگ اروپایی نیز در این کشور رخنه کرده‌است و سرعت رشد آن‌ها نیز نسبت‌به ما جلوتر بوده‌است. در این صورت دانش‌آموزان ایرانی در شرایطی قرار می‌گیرند که شاید برای آن‌ها ناشناخته یا متفاوت‌تر باشد. دانش‌آموزان در این حالت کمتر با دیگران ارتباط می‌گیرند و دچار مشکلات و صدمات روحی می‌شوند.

      • زبان استانبولی

یکی دیگر از چالش‌ها بلد نبودن زبان استانبولی یا تسلط کافی بر آن است که می‌تواند چالشی بزرگ برای آن‌ها به‌شمار بیاید. اولین وسیلهٔ ارتباطی افراد باهم زبان است و دانش‌آموزان از این طریق است که می‌توانند با دیگران تعامل داشته و دوست پیدا کنند. آن‌ها توسط زبان مشترک با یکدیگر بازی می‌کنند و درس یاد می‌گیرند یا حتی گاهی از گروه دانش‌آموزان در سرود، نمایش، موسیقی و غیره جا می‌مانند. دانش‌آموزان باید تلاش زیادی برای یادگیری زبان ترکی انجام دهند و بازهم نمی‌توانند مانند بومی‌ها صحبت کنند. البته ناگفته نماند که شرط اکثر مدارس برای ثبت‌نام دانش‌آموزان زبان ترکی است و شاید اگر فرد مسلط به این زبان نباشد، حتی اجازهٔ حضور در مدرسه را نیز نداشته باشد.

      • شهریه

مورد بعدی شهریه‌های گزافی است که این مدارس بابت هزینهٔ تحصیل دانش‌آموزان دریافت می‌کنند و ممکن است برای دانش‌آموزان و خانواده‌های مهاجر ایرانی تهیه کردن آن سخت باشد و مدارس ایرانی در ترکیه بسیاری از مشکلات و چالش‌های ایرانیان را رفع کرده‌اند.

    • دور بودن مدارس

در بیشتر شهرهای ترکیه جمعیت فراوانی وجود دارد و معمولاً محل سکونت ایرانیان از مدارس مخصوص اتباع ایرانی فاصله بسیاری دارد. دور بودن از مدارس سبب بروز مشکلاتی مانند هزینه‌های رفت‌وآمد بیشتر، عدم دسترسی به فضای آموزشی مناسب دانش‌آموزان و غیره می‌شود. اما در مقابل، مدرسه ایرانی در ترکیه بسیاری از این مشکلات را از طریق آموزش‌های مجازی حل کرده‌است. اتباع ایرانی می‌توانند به‌راحتی از خدمات کاملاً مخصوص دانش‌آموزان ایرانی استفاده کنند و دیگر نگران مشکلات پیش‌ِرو در مدارس ترکیه نباشند.

    • عدم هماهنگی اتباع ایرانی با مدارس ترکیه

هرکسی که به هرجای دنیا مهاجرت می‌کند، به مشکلات و چالش‌هایی بر خواهد خورد و کشور ترکیه نیز برای ایرانیان از این قاعده مستثنا نیست. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مشکلات ایرانیان در ترکیه، جا نیفتادن تحصیل آن‌ها در مدرسه است. این یعنی تعداد زیادی از دانش‌آموزان ایرانی با اجبار درون مدارس ترکیه تحصیل می‌کنند. درصورتی‌که نظام آموزشی آن‌ها با ایران کاملاً متفاوت است. همین امر سبب می‌شود در فرایند یادگیری دانش‌آموز اختلال ایجاد شود و برای آیندهٔ او نیز مشکلاتی جدی پدید آید.

تعداد واحدها و دروسی که در ترکیه اخذ می‌شود، به دلیل وجود تفاوت با ایران ممکن است در روند دریافت مدرک دیپلم و تائید آن در وزارت آموزش‌وپرورش مشکل پدید آورد. همین امر سبب می‌شود ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر برای دانش‌آموزان تبدیل به چالش شود.

اگر قصد مهاجرت مقطعی یا مهاجرت طولانی‌مدت به ترکیه را دارید، باید تحقیق بسیار زیادی روی شرایط تحصیلی فرزند خود انجام دهید. شما باید خودتان را جای فرزندتان بگذارید و شرایط روحی او را بررسی کنید. باید به این فکر کنید که فرزند شما در چه مقطعی تحصیل می‌کند، چه آینده‌ای برای او متصور هستید و چقدر قرار است در این کشور تحصیل کند. اگر فرزند شما در زمان دبیرستان به این کشور مهاجرت کرده، بهتر است ابتدا دیپلم رسمی ایران را در مدرسه ایرانی در ترکیه اخذ کند. در این صورت است که می‌تواند مدرک خود را ترجمه کرده و به تحصیل در دیگر مقاطع و دیگر کشورها بپردازد.

اگر هم فرزند شما در مقاطع تحصیلی پایین است، تحصیل در مدرسه ترکی اشتباه بزرگی است، زیرا شرایط روحی آن‌ها خیلی حساس است. به این فکر کنید که در سن پایین او از خانواده و دوستان خود جدا شده است و از کشور خود نیز دور است. همین جدایی‌ها می‌تواند روی روح و روان او اثر گذاشته و سبب آسیب‌های جدی به او شود. انتخاب مدرسه ایرانی در ترکیه می‌تواند گزینهٔ بسیار مناسبی باشد تا دانش‌آموزان از آسیب‌های جدی دور بمانند.

عدم هماهنگی اتباع ایرانی با مدارس ترکیه

مدرسه ایرانی در ترکیه

البته با این موضوع را نیز در نظر بگیریم که مدارس ایرانی در کشور ها مختلف نیز چالش های خود را داراست. چالش هایی مثل مسیر دور نداشتن معلم پایین بودن سطح علمی و ... که همه ممکن از شما را از ثبت نام در این مدرسه ها منصرف کند. اما بهترین چاره چیست؟ اگر به شما بگویم فرزند شما می‌تواند به راحتی از داخل منزل خود سر کلاس شرکت کند و با بهترین و مجرب ترین معلمین دوره های مختلف درسی را بگذراند و در آخر مدرک تحصیلی رسمی خود را از آموزش و پرورش ایران دریافت کند چه می‌گویید. بله همچین مدرسه ای واقعا وجود دارد؛ مدرسه آموزش از راه دور ثمین با 17 سال تجربه و مجوز رسمی آموزش و پرورش در خدمت رسانی به شما عزیزان حاضر است.

ویژگی‌ های مدرسه مجازی ثمین

در این مدرسه ویژگی‌هایی وجود دارد که در مدارس دیگر برای دانش‌آموزان ایرانی وجود ندارد، در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • استفاده از جدیدترین شیوه‌ها و متدهای آموزشی در مدرسه‌ ی ثمین.

  • درک عمیق مباحث درسی از طریق ارائه نرم‌افزارهای جدید و محتواهای بصری

  • تولید محتوای به‌روز و جدید برای دانش‌آموزان

  • ارزشیابی تحصیلی برای دانش‌آموزان در بین‌ترم و پایان‌ترم و ارائه نتایج آزمون به والدین جهت اطلاع از وضعیت تحصیلی آن‌ها

  • کاهش هزینه‌های رفت‌وآمد برای دانش‌آموزان

مدرسه ثمین علاوه‌بر پشتیبانی آموزشی، گزارشی جامع نیز از عملکرد دانش‌آموز به والدین ارائه می‌کند در ضمن گفتنی است که دانش آموزان فعالیت های فوق برنامه نیز در این مدرسه خواهند داشت.

همانطور که گفته شد مدرسه آنلاین ثمین تمامی امکانات یک مدرسه حضوری سطح اول رای برای دانش آموزان شما به ارمغان آورده است و در کنار این خدمات مجوز رسمی آموزش و پرورش را نیز داراست.

 

مدرسه مجازی ثمین

سخن پایانی

در این مقاله چالش‌هایی که پیش‌ِروی دانش‌آموزان ایرانی در مدارس ترکیه هستند را بررسی کردیم و دیدیم که چه مشکلاتی برای آن‌ها پدید می‌آید. بهترین انتخاب برای دانش‌آموزانی که به ترکیه مهاجرت کرده‌اند، مدارس ایرانی به صورت حضوری یا آنلاین هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به ثمین اشاره کرد. این مدرسه مزایای بسیاری دارد و مشکل زبان ترکی، عدم تطبیق واحدها و نظام آموزشی ایران با ترکیه و ... را برای شما حل کرده‌است.

 

کدخبر: 892446 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟