گام‌های عملی برای مدیریت سرمایه در فارکس

 

به همین دلیل برای موفقیت در این بازار باید بتوانید سرمایه خود را به خوبی مدیریت کنید و برای انجام این کار باید تکنیک‌ها و استراتژی‌های مناسب را به کار بگیرید. در این مقاله شما را با اقداماتی آشنا می‌کنیم که به مدیریت سرمایه شما در این بازار کمک می‌کند. با ما همراه باشید.

مدیریت سرمایه چیست؟

مدیریت سرمایه (Capital management) یکی از مهمترین مهارت‌های یک معامله‌گر است که به او اجازه می‌دهد سود خود را به حداکثر رسانده و ضررها را به حداقل برساند. ما به عنوان یک تریدر باید مهارت‌های متفاوتی را بیاموزید اما مدیریت سرمایه در فارکس یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که باید برای موفقیت در این بازار بیاموزید و بتوانید از دارایی خود بیشترین بازدهی را به دست بیاورید.

همانطور که می‌دانید همواره در معاملات بازار فارکس دو نفر دخیل هستند یک نفر همیشه سود می‌برد و یک نفر ضرر می‌کند و این قاعده همیشه صادق است و شما می‌توانید یک بار در سمت برنده و یک بار در سمت بازنده یک معامله باشید. به زبان ساده‌تر شما نمی‌توانید زیان را در بازار فارکس به کلی نادیده بگیرید بلکه باید آماده باشید و استراتژی‌ها را به شکلی پیش ببرید که کمترین ضرر به سرمایه شما وارد شود.

چرا باید مدیریت سرمایه در فارکس را جدی بگیرید؟

 سرمایه شما برگ برنده شما در بازار فارکس است و اگر به خوبی آن را مدیریت نکنید قادر به استفاده درست از آن نخواهید بود و از آن بدتر شاید تمام سرمایه را از دست بدهید.

به همین دلیل مدیریت سرمایه در فارکس از اهمیت بالایی برخوردار است و شما به عنوان یک معامله‌گر باید بتوانید با تنظیم دستورات درست و استفاده از استراتژی‌های اصولی ریسک معاملات خود را کنترل کنید. ا مدیریت سرمایه در فارکس می‌آموزید که بر احساسات خود مسلط باشید و بر اساس منطق و اطلاعاتی که از بازار به دست می‌آورید در مورد معاملات خود تصمیم‌گیری کنید. 

زمانی که یک معامله‌گر از مدیریت سرمایه استفاده می‌کند می‌تواند به صورت ثابت در بازار فارکس به معامله ادامه دهد و متحمل ضررهای هنگفت نمی‌شود. رت در فارکس می‌تواند یک شغل دائم باشد و اگر بتوانید میزان زیان‌ها را کنترل کنید می‌توانید به صورت مداوم در این بازار حضور داشته باشید و از معاملات سود ببرید. 

زمانی که به درستی ریسک معاملات فارکس را مدیریت می‌کنید قادر به تطبیق وضعیت معاملات خود با شرایط متغیر بازار خواهید بود و با وجود اتفاقات غیر مترقبه غافلگیر نمی‌شوید.

 

بهترین استراتژی‌های مدیریت سرمایه در فارکس

اکنون که با تعریف مدیریت سرمایه آشنا شده‌اید و به اهمیت انجام این کار در بازار فارکس پی برده‌اید زمان آن است که در مورد استراتژی‌های برتر برای مدیریت ریسک معاملات در فارکس صحبت کنیم. 

تامین سرمایه

 اولین قدم برای مدیریت سرمایه تامین سرمایه است در واقع باید پولی وجود داشته باشد که شما آن را مدیریت کنید. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که این پول را از کجا تامین می‌کنید آیا پولی که برای معامله در بازار سرمایه کنار می‌گذارید جزو پس‌انداز زندگی شماست یا آن را برای سرمایه‌گذاری کنار گذاشته‌اید؟

 به یاد داشته باشید که درست است که بازار فارکس بازار پر نوسان و پرسودی است اما شما به عنوان یک تازه کار هرگز نباید سرمایه شخصی یا پس‌انداز دوران بازنشستگی خود را برای معامله به کار بگیرید. به یاد داشته باشید که فارکس بسیار پر نوسان است و هر لحظه می‌توانید تمام دارایی خود را از دست دهید بنابراین همیشه بخش بسیار کوچکی از درآمد ماهانه خود را به معاملات بازار فارکس اختصاص دهید و تمام دارایی خود را وارد این بازار نکنید. از طرف دیگر به یاد داشته باشید که معامله در این بازار با فشار و استرس بسیار زیادی همراه است و می‌تواند شما را به سمت اتخاذ تصمیمات احساسی سوق دهد.

چقدر ضرر را تحمل می‌کنید؟

به عنوان یک مدیر سرمایه باید میزان تحمل ریسک خود را ارزیابی کنید و قبل از شروع معامله بدانید که تا چه حد می‌توانید ضرر را تحمل کنید. عوامل متعددی روی تعیین این بازه ریسک تاثیرگذار هستند عواملی مانند پولی که در اختیار دارید، تجربه‌ای که از بازار دارید، میزان دانش شما از بازار و هدفی که از معامله در این بازار دارید تنها گوشه‌ای از عواملی هستند که می‌توانند روی تعیین میزان تحمل ریسک شما تاثیر بگذارند.

پس از اینکه متوجه آستانه تحمل خود از نظر ضرر در بازار فارکس شدید باید معاملات را در همین محدوده نگه دارید تا با احساسات تصمیم گیری نکنید.

حساب دمو داشته باشید

حساب دمو فقط برای تازه کارها طراحی نشده است بلکه این حساب برای افراد حرفه‌ای نیز ابزار بسیار خوبی است به آنها اجازه می‌دهد استراتژی‌های جدید را در بازارهای جدید قبل از معامله با پول واقعی بیازمایند و سپس از آنها استفاده کنند. 

معامله با پول

بدون استراتژی معامله نکنید

 شاید یکی از مهم‌ترین اقدامات شما در مدیریت سرمایه در فارکس همین مسئله باشد شما بدون استراتژی نمی‌توانید در این بازار به سود برسید. به یاد داشته باشید که بهترین استراتژی وجود ندارد و شما باید با توجه به میزان سرمایه، میزان تحمل ریسک و زمانی که برای بازار صرف می‌کنید بهترین استراتژی را انتخاب کنید یا حتی بسازید.

برخی از محبوب‌ترین استراتژی‌های فاندامنتال و تکنیکال بازار به شرح زیر هستند:

  • اسکالپینگ (Scalping): معاملات با نوسانات قیمت محلی

  • معاملات فرکانس بالا (High frequency trading): انجام معاملات متعدد در طی یک روز

  • کپی تریدینگ (Copy trading): کپی کردن و استفاده از استراتژی معاملاتی تریدرهای موفق

  • ترید با خبر (News trading): ورود و خروج به معاملات با توجه به اخبار

  • معاملات روزانه (Day trading): باز و بسته کردن معاملات در یک روز معاملاتی برای جلوگیری از سواپ

  • معاملات نوسانی یا سویینگ تریدینگ (Swing trading): باز گذاشتن پوزیشن‌های معاملاتی طی ۲۴ ساعت، چند روز یا چند هفته

 

مدیریت سرمایه

تعیین افت سرمایه

افت سرمایه میزان کاهش ارزش سرمایه شما را در یک بازه زمانی مشخص نشان می‌دهد. در واقع افت سرمایه نشان می‌دهد که قبل از ورود به یک معامله ضرر ده چه مقدار سرمایه در اختیار داشتید و و پس از پایان معامله چه مقدار سرمایه دارید. شما باید میزان افت سرمایه را در نظر بگیرید و بر همان اساس در هر ترید پیش بروید.

دستورات حد ضرر

دستورات حد ضرر یکی از بهترین ابزارها برای مدیریت سرمایه در فارکس هستند که به شما اجازه می‌دهند بدون حضور فیزیکی بر اساس تغییرات بازار برای معاملات تصمیم‌گیری کنید. به این ترتیب شما از قبل برای میزان سود مورد نظر یا سقف ضرر یک بازه مشخص می‌کنید و معامله شما با رسیدن به آن بازه به صورت خودکار متوقف می‌شود به این ترتیب شما از تحمل ضررهای هنگفت جلوگیری می‌کنید. 

سبد سرمایه متنوع

 یکی از جذاب‌ترین کارهایی که به عنوان یک تریدر می‌توانید برای مدیریت سرمایه در فارکس انجام دهید ایجاد یک سبد سرمایه متنوع است. برای این منظور می‌توانید در بازار فارکس در کنار جفت ارزها روی ارز دیجیتال، شاخص، سهام، طلای آب شدهو دیگر کالاها نیز سرمایه‌گذاری کنید.

بیش از اندازه معامله نکنید

 برخی از تریدرها تصور می‌کنند که اگر تعداد معاملات را افزایش دهند می‌توانند سود خود را نیز افزایش دهند اما برای اینکه از یک معامله به سود برسید باید روی آن متمرکز باشید و تمام اتفاقات پیرامون آن معامله را مطالعه کنید. زمانی که بیش از حد وارد معامله می‌شوید تمرکز خود را از دست می‌دهید و نمی‌توانید عوامل تاثیرگذار روی قیمت یک ارز را به درستی مطالعه کنید.

 

کدخبر: 1009636 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟