گفت و گو با سهیل بیگدلی یکی از جوان‌ترین کارآفرینان فرش دستبافت / تابوشکنی، رمز موفقیت

به گزارش رکنا؛ بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان فرش دستبافت از سراسر کشور در این نمایشگاه که فرصت مغتنمی برای جبران بخشی از خسارت این فعالان است، فراهم کرده است.

اما اگر بخش تجاری را از نمایشگاه فاکتور بگیریم، قسمتی از سالن ۳۵ نمایشگاه اختصاص یافته به فرش‌های آنتیک و قدیمی و فرش‌های معاصر و نفیسی که ماه گذشته در جشنواره قالی فاخر اصفهان عناوین برتر را کسب کرده‌اند.

در این بخش از نمایشگاه، قالی ابریشمی بسیار زیبایی به نام «نورا» روی دیوار نصب شده که جایزه نگاه مردمی را به خود اختصاص داده است؛ در این قالی از ۷ طیف رنگ بنفش و آبی و پرندگانی زیبا در حاشیه آن بهره‌گیری شده است. این دستبافته چشم‌نواز طراحی یکی از جوان‌ترین کارآفرینان در حوزه طراحی و تولید فرش کشور است؛ سهیل بیگدلی از قم.

این جوان که سال هاست در حوزه تولید فرش دستبافت فعالیت دارد رمز موفقیت خود را پشتکار و عشق به این هنر اصیل ایرانی می‌داند. به گفته بسیاری از هم صنفانش او جزو نخبگان این حوزه است.

وی در مصاحبه با ما خود را اینگونه معرفی می‌کند: «من از خانوده‌ای فرهنگی و هنردوست که البته پیشینه و‌ تجربه در حوزه تولید قالی نداشتند وارد این دنیا شدم. به خاطر علاقه بی‌حد و حصری که به فرش و فرشبافی داشتم از نوجوانی به دنبال آن رفتم و از سال ۸۳ بصورت تولیدکننده آماتور فعالیتم را آغاز کردم. از سال ۸۷ با تولید فرش‌های بزرگ‌پارچه وارد فعالیت حرفه‌ای شدم و چندین دوره در جشنواره فرش برتر کشور از نگاه داوران و مردم آثارم جایزه نخست را بدست آوردم.

مردادماه امسال نیز در نخستین جشنواره فرش فاخر در استان اصفهان فرشی که در این جشنواره شرکت داده بودم از سوی مردم به عنوان اثر برتر شناخته شد.

از سهیل بیگدلی درباره تجربیاتش در این هنر-فرهنگ می‌پرسیم و چگونه به این پختگی رسیده است. وی در این رابطه عنوان می‌کند: «به دلیل علاقه بسیاری که به فرش دارم ابتدا با بافت دو پشتی به شناخت و تجربه فنی دست پیدا کردم و سپس از بهترین نقاشان و‌ طراحان صاحب‌نام اراک، قم، اصفهان و تبریز و مشهد و ... برای نقشه‌های خاص فرش کمک گرفتم. اعتقاد من این است که برای خاص بودن در تولید باید از نقشه‌ها و رنگ‌ها و حتی ابعاد خاص بهره برد.

من با شجاعت در حوزه فرش هنری تابوشکنی کردم و البته نتیجه‌اش چیزی بود که آرزویم بوده و هست و همینکه مردم یا کسانی که فرش مرا می‌بینند و جذب آن می‌شوند برایم کافی است.

من اعتقاد به نقشه خلوت و بهره‌گیری از طیف رنگ‌های مورد علاقه مخاطبانم دارم. باید به سلایق مشتری داخلی و خارجی توجه کرد و طبق سلیقه آنها یا دیزاینرها فرشی تولید کرد که خانه را پر انرژی و گرم کند.»

بیگدلی در پاسخ به اینکه چرا بیشتر آثار وی از نگاه مردمی به عنوان اثر برتر شناخته می‌شود، چنین می‌گوید: «من سعی می‌کنم قواعد و زوایای نقشه‌ای که تبدیل به فرش می‌شود همان چیزی باشد که مخاطب دوستش دارد. نگاه مصرف‌کنندگان در هر حوزه‌ای تغییر یافته و فرش هم از این قاعده مستثنی نیست و رنگ متفاوت، نقشه متفاوت و حتی ابعاد متفاوت در گزینش مشتری برای خرید یک کالا یا اثر هنری بسیار تاثیرگذار است. من به عنوان یک تولیدکننده فرش هنری در این رابطه تحقیق و سعی می‌کنم سلایق جامعه هدف را بشناسم و بنظرم در این راه موفق بوده‌ام.»

کدخبر: 820734 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟