نحوه انصراف متقاضیان مسکن ملی اعلام شد / ابهامات همچنان باقی است ! + فیلم
حجم ویدیو: 45.89M | مدت زمان ویدیو: 00:04:52

به گزارش رکنا، علی قائدی معاون دفتر امور اقتصادی وزارت راه و شهرسازی درخصوص واریزی مرحله دوم آورده متقاضیان مسکن ملی آن هم در آستانه شب عید گفت: بخشی از هزینه های ساخت اقدام مسکن از محل آورده متقاضیان تامین می شود و بخشی هم از محل تسهیلات که در مراحل مختلف به پروژه تزریق می شود. آورده متقاضیان در چهار مرحله باید واریز شود. آورده اولیه مرحله اول که برای همه شهرها 40 میلیون بوده است و متقاضیان پرداخت کردند. هم اکنون برخی از پروژه های مسکن ملی به پیشرفت رسیده است و موعد واریز مرحله دوم آورده متقاضیان است.

مبلغ تمام شده واحدها مشخص نیست

وی در ادامه گفت: این مبلغ بستگی به پروژه دارد. ولی عموما همان 40 میلیون تومان است و متقاضیان باید در چهار مرحله این مبلغ را پرداخت کنند.

قائدی همچنین در پاسخ به این سوال که بنابراین مجموعا متقاضیان بایستی 160 میلیون تومان واریز کنند؟ ، گفت: نمی توان قیمت مشخصی را اعلام کرد و بستگی به شرایط و قیمت تمام شده هر واحد دارد.

معاون دفتر امور اقتصادی وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که باتوجه به روند پروژه و افزایش مصالح احتمال دارد که قیمت تمام شده بیشتر از مبلغی باشد که انتظار می رفت، گفت: در هر پروژه بستگی به شرایط و هزینه هایی که دارد، از متقاضی وجه دریافت می شود.

هزینه زمین از قیمت کل حذف شده است

قائدی در پاسخ به این سوال که این شرایط برای متقاضیان ابهام آمیز است و نمی توانند برای آینده برنامه ریزی داشته باشند، گفت: چون هزینه های ساخت عموم شهرها تفاوتی ندارد و چیزی که تفاوت دارد بحث قیمت زمین است و قیمت زمین هم از این پروژها حذف شده است ، فقط می ماند قیمت ساخت که آن هم در شهرهای مختلف چندان تفاوتی ندارد.

وی اضافه کرد: محل اجرای مسکن ملی بخشی در شهرهای جدید تعریف می شوند و باقی پروژه در شهر و حاشیه شهر ها است. بخشی از این پروژه ها در داخل شهر است اما در کل قیمت زمین از این پروژه ها حذف شده است و محاسبه نمی شود.

قائدی در آخر درخصوص نحوه انصراف برای کسانی که شرایط پرداخت ندارند گفت: این امکان وجود دارد. اما بستگی به شرایط متقاضی دارد .اگر متقاضی مبلغی را پرداخت نکرده باشد با مراجعه به سامانه انصراف خود را اعلام می کند. اما اگر مرحله اول را واریز کرده باشد به اداره راه و شهرسازی که در آنجا ثبت نام کرده و اعلام انصراف کند و انجام میشود و زمان بر نخواند بود.

ابهامات همچنان باقی است

طرح اقدام ملی مسکن یا همان مسکن ملی بعد از گذشت 3 سال از طرح موضوع با سوالات و ابهامات بسیاری همراه است. به طوری که برخی از متقاضیان که مراحل ثبت نام و واریز مرحله نخست آورده خود را پرداخت کرده اند ، در فکر انصراف هستند.

طرح اقدام ملی مسکن یا مسکن ملی که آن را ادامه پروژه مسکن مهر می دانند، در حالی در سال 97 مطرح شد، که قرار است تا پایان دولت دوازدهم 400 هزار واحد ساخته و به خریداران تحویل داده شود. اما با گذشت 3 سال ، هنوز مردم با سوالات زیادی سردرگم مانده اند. با این که کمتر از 7 ماه به پایان دولت حسن روحانی بیشتر نمانده است سوالات زیر همچنان بدون پاسخ است:

1- نحوه تامین زمین چگونه است؟ به گفته علی قائدی قیمت زمین از این پروژه حذف شده است ، بنابراین قیمت زمین پروژه هایی که داخل شهرها ساخته می شود و قیمت بالایی هم دارد چگونه محاسبه می شود؟ و قرار است این واحدهای ساخته شده پروژه ملی در داخل شهرها به چه کسانی واگذار شود؟

2- معاون دفتر امور اقتصادی وزارت راه و شهرسازی می گوید، قیمت تمام شده واحدها مشخص نیست. چرا؟ این در حالی است که تا به امروز سازندگان مختلف اعم از تعاونی ها و انبوه سازان و سازندگان بخش خصوصی و حتی بساز و بفروش ها نیز در ابتدای هر پروژه قراردادی را تنظیم و قیمت تمام شده را اعلام می کنند. (البته با درج درصدی نوسان مشخص) چگونه می توان باتوجه به افزایش روزانه مصالح و دست مزدها ، قیمت نهایی را به گذشت زمان سپرد؟

3- میزان تسهیلات پرداختی و مبلغ اقساط در نهایت با در نظر گرفتن قیمت تمام شده ای که هنوز در ابهام است ، چقدر است؟ آیا قشر کارگر و کارمند که متقاضی این طرح هستند از پس پرداخت این اقساط بر می آیند؟

4- علی قائدی در خصوص نحوه انصراف توضیح کلی دادند. اما نگفتند که آورده متقاضیان را در چند مرحله به آنها باز می گردانند و آیا سودی بابت این مدت به متقاضیان پرداخت می شود یا نه؟

5_ چرا از ابتدا با متقاضیان قرارداد بسته نشده و نه سازنده مشخص است، نه متراژها ، نه زمان تکمیل واحدها اعلام شده است و نه زمان تحویل آن؟

حال سوال اینجاست چه تضمینی وجود دارد که این طرح هم به سرنوشت مسکن مهر دچار نشود و با بی مهری در دولت بعدی نیمه کاره رها شود.

طرحی که در آغاز راه با ابهامات بسیاری همراه است چگونه می خواهد اعتماد مردم را جلب کند و آنها را صاحب خانه کند؟ حال باید دید باتوجه به موج انصراف ها از این طرح و ابهامات پیش آمده ، دولت مردان چه پاسخی خواهند داشت. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 662368 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟