تاجران ایرانی نمی توانند با گونی ارز وارد کشور کنند ! / دولتمردان چاره ای بیاندیشند

روز گذشته بانک مرکزی اطلاعیه ای در خصوص ارزهای برنگشته حاصل از صادرات، صادر کرد و عدم برگشت ارزهای حاصل از صادرات را در حکم قاچاق ارز دانست. اما سوال اینجاست که در شرایط تحریم چگونه و از چه راهکارهایی می توان این ارزها را به کشور برگرداند؟

سیده فاطمه مقیمی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی و صنعت و معدن تهران ، اولین پرزیدنت سازمان جهانی تبلیغات IAA در ایران است. او دارای دکترای (DBA) مارکتینگ و دکتری تخصصی کارآفرینی بین‌الملل ( مرحله رساله ) است. دکتر مقیمی همچنین مدیر عامل شرکت حمل و نقل بین‌الملل سدیدبار است و در کارگروه‌های مرتبط با موضوع حمل‌ونقل همکاری‌های زیادی دارد.

گفتگوی رکنا با سیده فاطمه مقیمی در خصوص مشکلات اقتصادی و مسائل مربوط به حوزه واردات و صادرات بخوانید:

تاجر با برگرداندن ارز مشکل دارد

 فاطمه مقیمی در ارتباط با تأثیر نوسانات نرخ ارز در اقتصاد کشور، خصوصا حوزه تجارت معتقد است: بحث عدم ثبات نرخ ارز همیشه در مسائل مربوط به تجارت تأثیر گذار بوده است. از جمله این که در حال حاضر عدم ثبات قیمت ارز یک مسئله اساسی این جریان است. متاسفانه تاجری که می خواهد کالایی را صادر کند، با برگرداندن ارز مشکل دارد. از این نظر سیستم های بانکی به دلیل تحریم ها، مشکلات و مصیبت های عدیده ای را به بار آورده است. متاسفانه برگشت ارز با مشکلاتی روبه رو است از جمله این که محدودیت زمانی برای برگرداندن ارز حاصل از صادرات، طبق تعهدی که در پیمان نامه ارزی که تاجر دارد ایجاد کرده است.

نرخ ثابتی را در برنامه ارزی نداریم

این کارآفرین موفق کشور در ادامه افزود: در مورد واردات ، چون قیمت تمام شده نمی تواند قیمت ثابتی باشد، بنابراین برنامه ریزی یک نرخ برای یک کالایی که تاجر می خواهد وارد کند، با مشکلات فراوانی روبه رو شده است. این مسائل ناشی از این است که نرخ ثابتی در برنامه ارزی تداوم ندارد. از سویی هم برنگرداندن ارز با شرایط تحریمی ، مشکل مضاعفی را ایجاد کرده است.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی در مورد اختصاص ارز 4200 تومانی به کالاها ، گفت: نرخ ارز با قیمت ثابتی که اعلام کردند، به کالاهای ضروری که دولت تصویب کرده از جمله دارو و مواد غذایی که از ملزومات اولیه برای یک جامعه است، اختصاص پیدا کرده است.

نیاز به واردات از الزامات است

سیده فاطمه مقیمی در پاسخ به این پرسش که باتوجه به تحریم ها، اگر بخواهیم نگاه واقع بینانه به شرایط حاکم داشته باشیم آیا مدل اقتصادی در دنیا وجود دارد که بتوان اقتصاد ایران را نجات داد؟ و آیا مدل اقتصاد مقاومتی می تواند راه گشا باشد؟ افزود: اقتصاد مقاومتی یعنی تولید بیشتر در داخل و عدم وصل شدن به واردات بی وریه. اما بسیاری از کارخانجات ما در داخل برای تولید کالاهایشان نیاز به مواد اولیه ای دارند که بایستی وارد بشود.  در هر اقتصاد بین المللی که نگاه می کنیم هر کشور و مجموعه ای نیاز به این دارد که برخی از کالاها را وارد کند و برخی کالاها را بتواند صادر کند. چون پیش نیاز بسیاری از تولیدات ما وابسته به مواد اولیه ای است که در داخل موجود نیست و باید وارد بشود، پس نیاز به واردات از الزامات است. و نمی توان واردات را محدود یا به طور کلی غیرقابل اجرا کنیم.

دولت باید با سیاستگذاری شرایط مطلوب تری را ایجاد کند

مقیمی در ادامه افزود: در سیاست مربوط به واردات، در برخی از موارد مانند دارو و مواد غذایی الزام ورود را داریم، اما چگونگی این روند را دولت و بانک مرکزی باید برنامه ریزی کند. که یا ارز در اختیار تولیدکننده ها قرار بدهد و یا ارز حاصل از صادرات راحت تر به نوعی با دور زدن تحریم برگرداند. و این مربوط به سیاست گذاری و خط مشی دولت است. بخش خصوصی می تواند مطالبات خود را درخواست کند و راهکارها را اعلام نماید. راهکارهایی که تاکنون اعلام شده است که بسیاری از آن انجام شده ، به بن بست خورده است. پروتکل های اقتصادی که با کشورهای مختلف می تواند منجر به صدور قطعنامه هایی شود و اجازه دهد به طریقی تهاتر انجام شود. یعنی تجارت کالا در مقابل کالا . در مقابل صادراتی که انجام می دهیم بتوانیم کالا وارد کنیم یا مواد اولیه. این موارد رهنمودهای دولت است که در روند اجرایی می تواند قابل دسترسی و اجرا کند.

این عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی در ادامه افزود: در حال حاضر با چین ، هندوستان ، به صورت غیرمستقیم با برخی از کشورهای اروپایی، ترکیه تبادل تجاری داریم. اما بایستی شرایط مطلوب تری ایجاد شود و این هم با سیاست گذاری و رایزنی های سیاسی می تواند بخش اقتصاد ما رونق بهتری بگیرد.

از نمونه های ناموفقی که با چین همکاری اقتصادی داشتند عبرت بگیریم

مقیمی در مورد توافق 25 ساله ایران و چین بیان کرد : در حال حاضر هیچ کدام از ما به جزئیات این توافق آگاه نیست. اما باید بدانیم که به هر حال هر کشوری منافع کشور خود را در نظر می گیرد. به طور کلی باید عرض کنم اگر قرار است با چین توافقی صورت بگیرد ما تمامیت ارضی خود را که نمی خواهیم از دست بدهیم، پس باید  در واقع شرایط حمایت از اقتصاد کشور باید مدنظر قرار بگیرد. نمونه هایی که چین کار کرده است مثل ساحل عاج و ونزوئلا را که می بینم، نمونه های موفقی در کشورهای طرف چین نبوده است. حداقل باید از این کشورها عبرت بگیریم که توافقنامه و تفاهم نامه ای منعقد بشود که این تفاهم نامه به نفع منافع ملی ما تمام بشود.

تاجر چه کند؟ باید با گونی ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگرداند؟

این عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی در مورد ارزهای برنگشته از صادرات افزود: این ارزها فقط به بخش خصوصی اختصاص ندارد و به بخش دولتی و بخش میانه (خصولتی ) نیز اختصاص دارد. بنابراین راهکار مربوط به برگرداندن ارزها که بسیاری از تجار به دنبال این هستند راهی پیدا کنند که ارزها را بگردانند ولی وقتی که بانکی در دست نیست که انتقال ارزی صورت بگیرد، به دلیل تحریم ها، تاجر چه کند؟ آیا باید پول را با گونی به کشور بیاورد؟ باید دولتمردان یک راهکار مشخصی برای بازگشت ارز به ایران تعریف کنند.

مقیمی در مورد دور زدن تحریم ها به عنوان یک راهکار افزود: به هر حال تعدادی از تجار ارز را برگرداندند. من نمی گویم تحریم ها را دور زدند، اما راهکارهایی را پیدا کردند. ولی این راهکارها مقطعی است و باید یک استراتژی کلی از طرف بانک مرکزی و دولت اعلام شود.

رایزنی های سیاسی فقط می تواند موانع اقتصادی کشور را برطرف کند

این کارآفرین برتر کشورمان در پاسخ به این که دولت و بانک مرکزی چگونه می تواند این موانع را برطرف کند، گفت: رایزنی های سیاسی فقط می تواند این موانع را برطرف کند. چون تحریم یک مساله سیاسی است و اقتصادی نیست و ما تاثیر آن را در اقتصاد کشور می بینیم.

مقیمی در آخر در مورد تسهیل فعالیت تولید کنندگان و سرمایه گذاران در شرایط تحریم گفت: در وهله نخست باید زمینه ساختاری مربوط به قوانین و مقررات مربوطه را تسهیل کنند. یکی از مسائل مهم ما مساله ارز است .  بحث قوانینی که به واردات کالا برمی گردد.  نداشتن تخصیص ارز مربوطه. وقتی تولید بخوابد اشتغال کم می شود و بیکاری افزایش پیدا کرده و همه این مسائل بازخورد و بازگشت آن، به مجموعه اقتصاد کشور اثر منفی می گذارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 592941 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟