تبیین مفهوم و اهمیت سلیقه مخاطب / رسانه در دنیای مجازی متفاوت است

به گزارش رکنا از اصفهان؛ چهاردهمین دوره از سلسله نشست‌های ارتباطات به همت دپارتمان ارتباطات و اطلاعات اصفهان، با موضوع مخاطب‌شناسی در رسانه و با تدریس دکتر عباس زمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد، برگزار شد. 

هدف از این جلسات، تقویت ارتباطات و تعاملات اجتماعی در سازمان‌ها، گروه‌ها و جوامع مختلف است. با توجه به اهمیت روزافزون رسانه‌ها و نیاز به شناخت دقیق‌تر مخاطبان، این نشست به‌منظور ارتقای سطح دانش و آگاهی شرکت‌کنندگان در زمینه مخاطب‌شناسی طراحی شده‌ است. در این زمینه مباحثی از جمله آشنایی با مفهوم مخاطب، تفاوت مخاطب و مشتری و انواع مخاطبان رادیو و تلویزیون و... مطرح گردیده است.

در این نشست دکتر زمانی با اشاره به اهمیت مخاطب در دنیای امروز رسانه، شناسایی میزان نفوذ رسانه‌ها در میان مخاطبانشان را از جمله مؤلفه‌های تعیین اعتبار، ارزش و اثرگذاری رسانه‌ها در میان افکار عمومی دانست.

وی همچنین مخاطبان را از جنبه‌های مختلف دسته‌بندی کرد و گفت: اگرچه مخاطبان از لحاظ جغرافیایی، زمانی، میزان تسلط بر دریافت محتوا، نوع و محتوای خاص مورد علاقه و... قابل دسته‌بندی هستند، اما در دنیای فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی امروزی آنچه که می‌تواند مخاطبان را از یکدیگر متمایز کند علاقمندی‌ها، نحوه استفاده و در نهایت فرهنگ سلیقه آنها است.

زمانی، فرهنگ سلیقه را شامل مجموع محتواهای مشابه که توسط یک دسته از مردم برگزیده می شوند، تعریف کرد و افزود: فرهنگ سلیقه مجموعه‌ای از محصولات رسانه‌ای مشابه شامل شکل، سبک ارائه و ژانر محتواهایی است که برای هماهنگی با شیوه زندگی بخشی از مخاطبان تولید می‌شوند.

این استادیار دانشگاه آزاد اسلامی در نهایت با اشاره به اهمیت فرهنگ سلیقه در دسته بندی مخاطبان امروز یادآور شد که تجربیات اجتماعی نقش مهمی در برانگیختن خواسته‌های خاص از رسانه‌ها بر عهده دارند.

کدخبر: 1050155 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟