کشتارگاه جدید در قروه احداث شد/مردم از کشتار غیرمجاز خودداری کنند

به گزارش رکنا از کردستان؛ پویا علی محمد زاده، سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان قروه در نشست خبری با خبرنگاران به ارائه آمار عملکری سه ماهه نخست سال جاری و میزان کشفیات و برنامه مرتبط اشاره کرد و اظهار داشت:کشف و ضبط 2 تن و 300 کیلو فرآورده های خام دامی غیرقابل مصرف در جریان 2 هزار و 600 مورد بازرسی از ابتدای سال جاری، طی بازرسی هایی منجر به تشکیل پرونده برای 14 واحد صنفی و پلمب 2 مورد شده است.

 

محمد زاده به اجرای طرح آمار بهداشت عمومی و معدوم سازی یک لاشه اسب در این طرح اشاره کرد و گفت: دامپزشکی نظارت منظم و مستمری بر روی مراکز عرضه فرآورده های خام دامی و رستوران ها دارد و سلامت عمومی جامعه یکی از مهمترین موارد است که مدنظر قرار می گیرد

.

وی گفت: تا کنون 60 هزار و 762 قطعه در راستای طرح واکسیناسیون طیور بومی علیه نیوکاسل واکسینه شده اند و هدف از این طرح کمک به مردم روستاها جهت جلوگیری از شیوع بیماری و انتقال به واحدهای صنعتی است.

 

 

سرپرست دامپزشکی قروه در ادامه موارد واکسیناسیون برای انواع بیماری های دام و طیور را عنوان کرد وگفت: تا کنون برای آبله تعداد 125 هزار و 199 رأس، برای تب برفکی 32 هزار و 968 رأس، برای شاربن 31 هزار و 476 رأس، جهت طاعون هم 123 هزار و 611 رأس و برای هاری هم 55 مورد واکسینه صورت گرفته است.

 

 

پویا علی محمد زاده؛ از 440 هزار و 199 قطعه جوجه ریزی خبر داد و میزان توزیع گوشت مرغ تازه را 379 هزار و 974 کیلوگرم، گوشت مرغ قطعه بندی شده را 10 هزار و 200 کیلوگرم، مرغ منجمد را 24 هزار و 749 کیلوگرم، گوشت گوساله و گاو منجمد شده را 2 هزار و 643 کیلو، گوشت بوقلمون را 4 هزار و 900 کیلو و آلایش مرغی را 920 کیلو عنوان کرد و صدور مجوز برای 4 میلیون و 296 هزار و 800 کیلو شیر خام، 478 هزار و 580 قطعه مرغ زنده، 68 رأس گاو و 6 هزار و 783 رأس گوسفند به خارج از شهرستان از دیگر مواردی بودند که به آن اشاره کرد.

 

وی سپس خبر از احداث کشتارگاه دام در قروه داد و افزود: کشتارگاه جدیدی در قروه ساخته می شود و در این زمینه کارهای اداری لازم برای تأسیس آن انجام شده و سرمایه گذار هم ورود کرده و انتظار می رود 4 ماهه این کشتارگاه با اعتبار پیش بینی شده به مبلغ 12 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

 

محمد زاده گفت: به چند دلیل مردم نباید از کشتار غیرمجاز استفاده کنند؛ چون نظارت قبل و بعد از کشتار وجود ندارد امکان انتقال بیماری هست، فردی که ذبح می کند فاقد کارت بهداشتی بوده و انتقال بیماری به گوشت هست، همین طور امکان دارد دام هم به صورت شرعی ذبح نشود و حتی آلودگی های فیزیکی و شیمیایی محیط ذبح به گوشت منتقل شود.

 

وی با اشاره  به اینکه خون گیری بصورت کامل صورت نمی گیرد، لاشه ها زود فاسد می شوند و سبب آلودگی زیست محیطی می شود اضافه کرد: با توجه به شیوع بیماری تب کریمه کنگو  و نسبت به استفاده از کشتار غیرمجاز، ابتلای ۹ نفر و فوت یک نفر در اثر این بیماری در کشور ثبت شده که  شهروندان به هیچ عنوان از گوشت و جگر و...حاصل از کشتار غیرمجاز دام استفاده نکنند و تنها از قصابی های مجاز خرید نمایند و در هنگام خرید به مهر و برچسب دامپزشکی توجه نمایند و با توجه به فصل افزایش فعالیت کنه ها، دامداران سطح بدن دام و جایگاه ها را سم پاشی کنند.

 

محمد زاده از دامداران درخواست کرد که سطح بدن و جایگاه دام را جهت جلوگیری از آلودگی و بیماری سم پاشی کنند و همین طور بر فرهنگسازی استفاده نکردن از کشتار غیرمجاز توسط مردم تأکید داشت.

 

وی از همکاری نهادهای متولی همانند فرمانداری، دادگستری، نیروی انتظامی، شبکه بهداشت، تعزیرات، راهداری و جهاد کشاورزی قروه  در پیگیری موارد کشتارهای غیرمجاز تشکر کرد و از مردم خواست که هر نوع تخلف مربوط به حوزه دامپزشکی را به سامانه تلفنی 1512 گزارش دهند تا رسیدگی شود.

 

 

کویستان عبدالحکیمی /کردستان

 

کدخبر: 787468 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟