درخواست تاسیس جمعیت گفتمان انقلاب اسلامی رد شد / لایحه تجمعات و راهپیمایی های قانونی به مجلس ارسال شد

به گزارش رکنا، امروز چهارشنبه 3 خرداد ماه 1402، عبدالله مرادی، مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا درخصوص وضعیت لایحه تجمعات و راهپیمایی های قانونی گفت: لایحه تجمعات و راهپیمایی های قانونی توسط دولت تهیه شده و به مجلس ارسال شده است و منتظر هستیم به سرعت در دستور کار کمیسیون تخصصی قرار بگیرد و پس از طی فرایند آن تصویب شود.

دبیر کمیسیون ماده 10 چگونگی فعالیت احزاب و گروه‌ های سیاسی، در جمع خبرنگاران گفت: روز گذشته دومین جلسه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب برگزار شد. در این جلسه مباحث متعددی بحث شد از جمله اینکه باتوجه به اینکه قانون احزاب و گروه های سیاسی 1395فاقد آیین‌ نامه اجرایی کامل بود، در حال تدوین آیین‌ نامه اجرایی برای این قانون هستیم تا بتوانیم برخی از مسائل و موارد اجرایی قانون از جمله یارانه احزاب و نامگذاری را در یک آیین‌ نامه اجرایی مشخص تدوین کنیم.

مرادی در ادامه گفت: همچنین دستور وزارت کشور به کمیسیون تدوین و تکمیل سند تحول احزاب و گروه های سیاسی است. در این سند به دنبال این هستیم که نگاه مجموعه دولت و کمیسیون ماده 10 احزاب به احزاب و گروه‌ های سیاسی را تدوین کنیم و در آن انتظاراتی که از احزاب وجود دارد و نقشی که آنها می توانند ایفا کنند، توانمندسازی احزاب که بتوانند نقش تسهیل‌ گر و تنظیم گر داشته باشند، در سند تحول احزاب تدوین شود. این سند به احزاب ارائه شده تا نظر آنان کسب شود و سپس رونمایی شود.

مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور درباره مصوبات کمیسیون ماده 10 احزاب گفت: گزارش برگزاری مجمع عمومی جامعه اسلامی مهندسین، مطرح شد و برگزاری این مجمع به تایید رسید.

تاسیس جمعیت گفتمان انقلاب اسلامی مورد تصویب قرار نگرفت

دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب اضافه کرد: با توجه به مشکلاتی که در جامعه زینب وجود داشت و نظر پیشین کمیسیون ماده 10احزاب برای برگزاری مجمع عمومی فوق العاده با حضور حداکثری اعضا، این مساله بار دیگر در کمیسیون مطرح شد. نظر به اینکه دوره فعالیت شورای مرکزی و بازرسان این حزب به پایان رسیده بود، با استناد به اساسنامه حزب مقرر شد به درخواست یک سوم اعضای حزب برای برگزاری انتخابات مجمع عمومی، پاسخ مثبت داده شود تا با نظارت کمیسیون ماده 10 احزاب، انتخابات برگزار کنند.

او افزود: امیدواریم باتوجه به این مصوبه جامعه زینب که از احزاب ریشه دار در کشور است و توسط بانوان هم اداره می شود، به فعالیت های سیاسی خود بازگردد.

مرادی در ادامه گفت: درخواست تاسیس جمعیت گفتمان انقلاب اسلامی در کمیسیون مطرح شد. پس از بررسی و اخذ نظرات اعضای کمیسیون، تاسیس جمعیت گفتمان انقلاب اسلامی مورد تصویب قرار نگرفت.

مرادی همچنین به تمدید پروانه فعالیت 7 انجمن اقلیت دینی اشاره کرد و افزود: کمیسیون با تمدید پروانه فعالیت انجمن های زرتشتیان اهرستان، انجمن اجتماعی ارامنه تهران، انجمن زرتشتیان کرمان، انجمن هایگین، انجمن زرتشتیان یزد و انجمن زرتشتیان شریف آباد اردکان و انجمن نیکوکاری ماوندادی موافقت کرد.

او تاکید کرد: در حال حاضر 57 تشکل انجمن های اقلیت دینی (زرتشتیان، ارامنه، آشوریان و کلیمیان) به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی، در کشور فعالیت دارند.

4 مولفه مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت در انتخابات

مدیرکل دفتر سیاسی وزارت کشور درخصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در سال جاری گفت: بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب، خطوط کلی عملکرد وزارت کشور در این انتخابات بر اساس 4 مولفه مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت تعیین خواهد شد. این 4 مولفه، یک منظومه به هم پیوسته است و در کنار هم سیاست گذاری و اجرا می شود.

او افزود: مساله مشارکت در انتخابات به حوزه وظایف اداره متبوع آن بر می گردد. اصل مردم سالاری دینی مبتنی بر مشارکت در انتخابات و رای مردم است و در این زمینه رای دهنده، مجری انتخابات و نامزدها باید مسئولانه عمل کنند.

مدیرکل دفتر سیاسی وزارت کشور گفت: نهادهای مدنی، احزاب سیاسی، تشکل های صنفی، گروه های جهادی، مجموعه های مذهبی و نهادهایی که می توانند نقش حلقه میانی نظام سیاسی و مردم را ایفا کنند، وظیفه ارتقای مشارکت در انتخابات را برعهده خواهند داشت. فعالیت این حلقه های میانی نباید به صورت فصلی در انتخابات شکل بگیرد بلکه باید به طور مستمر و در طول سال انجام شود تا در فاصله میان انتخابات، مطالبات مردمی را نمایندگی کنند.

او در آخر تاکید کرد: وزارت کشور بر اساس ظرفیت های خود تلاش می کند تا فعالیت این حلقه های میانی را تسهیل کند.

کدخبر: 895273 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟