سفیر چین: همواره از حاکمیت و امنیت ایران حمایت می‌کنیم

زونگ پی‌وو، سفیر جمهوری خلق چین در تهران در خصوص تجاوز بامداد شنبه رژیم صهیونیستی به خاک جمهوری اسلامی ایران در ادامه تجاوزات این رژیم در غزه و لبنان گفت که طرف چینی از نزدیک به تحولات منطقه‌ای توجه دارد و افزود «وضعیت فعلی نشان می‌دهد که تأثیر منفی درگیری در غزه آشکارا سرایت کرده است».

وی با بیان این که چین طرف عادلانه ایستاده، گفت که مواضع طرف چینی همواره موردتوجه و استقبال کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی بوده است.

سفیرچین توضیح داد که «از مواضع طرف چینی و اظهارنظر آن در صحنه‌های دوجانبه و چندجانبه متوجه می‌شوید که همواره طرف‌دار حل‌وفصل موضوعات از طریق گفت‌وگو و مشورت بوده و با تشدید مناقشه و گسترش درگیری‌ها و ماجراجویی‌های نظامی مخالفت کرده است و همه طرف‌ها را فرامی‌خواند که برای حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای بیشتر تلاش کنند و شرایط کنونی را با نگرش منطقی و مسئولانه و آرامش مدیریت کنند».

وی گفت که جامعه بین‌المللی بخصوص کشورهای بزرگ و بانفوذ باید نقش سازنده‌ای برای جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر اوضاع ایفا کنند و تأکید کرد که «چین همواره از طرف ایرانی در حفظ حاکمیت، امنیت و کرامت ملی خود حمایت می‌کند».

سفرهای عراقچی، تلاش‌های دیپلماتیک ایران برای توقف جنگ غزه

سفیر چین در خصوص سفرهای اخیر وزیر خارجه ایران سید عباس عراقچی در منطقه گفت که پکن به اقدامات دیپلماتیک ایران از جمله این سفرها به کشورهای منطقه و برنامه فشرده آن توجه داشته است. وی افزود «این سفرها نشان می‌دهد که طرف ایرانی برای تنش‌زدایی و توقف جنگ (غزه) و آتش‌بس فوری، تلاش‌های دیپلماتیکی داشته است».

 زونگ پی‌وو افزود «چین از دیدن دیپلماسی میانجیگری دولت ایران، افزایش تفاهم با همه طرف‌ها و بهبود روابط با کشورهای منطقه خوشحال است و به تاثیر مهم منطقه‌ای و بین‌المللی ایران اهمیت زیادی می‌دهد و مایل به همکاری و هماهنگی نزدیک با ایران است تا به طور مشترک به ترویج راه‌حل‌های جامع و پایدار برای مسائل منطقه کمک کنند».

منبع : فارس