اقدام بر علیه تروریست ها پیش از سفر پزشکیان به عراق / یکی از اعضای مهم کومله تحویل نهادهای امنیتی ایران شد

تابناک در ادامه آورده است ، رسانه اصولگرا، با اشاره به انتقال گروهک‌های مستقر در اقلیم کردستان نوشت:

 در آستانه سفر مسعود پزشکیان به عراق، شاهد جاجایی مواضع گروههای تروریستی و تجزیه طلب ضد ایرانی در اقلیم کردستان عراق هستیم. اقدامی که می تواند توافقنامه امنیتی میان تهران و بغداد را در مسیر اجرای کامل قرار دهد.

محمد کاظم آل صادق،  سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق  گفت : بر طبق این توافق، ایران تا ۲۸ شهریور ماه سال ۱۴۰۲ به عراق مهلت داده بود، تا گروههای تجزیه طلب کردی مستقر در اقلیم کردستان عراق را خلع سلاح و اردوگاه‌های نظامی آنان را تعطیل کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در خصوص این توافق گفته بود: در این توافقنامه سه بند مهم وجود دارد که شامل کنترل مرزها توسط دولت مرکزی، خلع سلاح معارضین و تبادل مجرمین است و در آن بر انتقال این نیروهای معارض از کنار مرزها به عمق خاک عراق تاکید شده است.

وی با بیان اینکه موضوع انتقال تا حدود زیادی به خوبی انجام شده است و اردوگاه‌هایی در این زمینه طراحی شده، تصریح کرده بود: سه اردوگاه در اربیل و یک اردوگاه نیز در سلیمانیه در این ارتباط در نظر گرفته شده است. در منطقه سلیمانیه محل تجمیع این نیروها، توسط نیروهای اتحادیه میهنی اقلیم کردستان در حال دیوارچینی است که در واقع این نیروها محصور شوند.

وی افزود : پیش از سفر مسعود پزشکیان به عراق، سه شاخه سیاسی- نظامی سازمان تروریستی و تجزیه‌طلب که تحت عنوان «کومله» فعالیت می‌کنند، پنجشنبه هفته گذشته اردوگاه‌های خود را در مناطق مرزی مشترک اقلیم کردستان با ایران تخلیه کردند.

کمیته مرکزی «کومله» با انتشار اطلاعیه‌ای، ضمن تأیید این خبر، از خلع سلاح خود نیز خبر داده و نوشته است: «در قضیه خلع سلاح که این روزها بسیار بر سر زبان‌هاست، ما مقادیر نسبتاً انبوهی از سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین خود را که سال‌ها انبار کرده بودیم، در اختیار اتحادیه میهنی کردستان قرار داده‌ایم.»

کمیته مرکزی این گروه تروریستی در بخش دیگری از اطلاعیه خود، از ناکام ماندن مذاکرات خود با اقلیم کردستان عراق به‌‎منظور منصرف کردن اقلیم از اخراج اعضای کومله از مرزها خبر داده و آورده است: علیرغم مقاومت دو ساله ما، تصمیم به انتقال مرحله‌بندی شده کمپ‌های زرگویز، بانه‌ گه‌وره و زرگویزله گرفته شده است.

یک مقام بلندپایه گروههای تجزیه طلب کردی، که خواست نامش فاش نشود، نیز در این راستا به بی‌بی‌سی فارسی گفته بود رهبران احزاب کرد ایرانی شب پنجشنبه با مقام‌های اقلیم کردستان عراق دیداری داشته و با این جابه‌جایی موافقت کرده‌اند.

بهزاد خسروی یکی از اعضای مهم کومله تحویل نهادهای امنیتی ایران شد

عبدالله مهتدی از سران تجزیه طلب کردی نیز در گفتگو با بی بی سی فارسی گفته است که حکومت اقلیم کردستان عراق برخی از اعضای کومله کردستان را به منطقه‌ای جدید در قلمرو اقلیم کردستان عراق جابه‌جا کرده است.

همزمان با آغاز فرآیند انتقال اعضای مهم کومله، دو نفر از اعضای گروهک دموکرات کردستان ایران نیز در گفت‌وگو با رادیوفردا خبر دادند که بهزاد خسروی، یکی از اعضای بازداشت شده این گروهک در اقلیم کردستان عراق، به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی تحویل داده شده است.

کدخبر: 1038298 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟