پیشتازی کامالا هریس در نظرسنجی ها

به گزارش رکنا، در شرایطی که فقط ۷۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری و کنگره آمریکا، شامل ۲ مجلس سنا و مجلس نمایندگان، زمان باقی مانده است، نظرسنجی جدیدی به بررسی وضعیت نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه در رقابت کاخ سفید و همچنین وضعیت احزاب در رقابت کنگره آمریکا پرداخته است.

«کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد دموکرات‌ها در رقابت کاخ سفید ۵۵ درصد شانس شکست «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان در این رقابت را دارد، که نسبت به شانس ۴۴ درصدی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در زمانی که او از رقابت انتخاباتی کنار کشید و در ۲۱ ژوئیه از هریس حمایت کرد، به شدت افزایش یافته است.

دموکرات‌ها همچنین شانس بیشتری برای پیروزی در مجلس نمایندگان و سنا با حضور هریس به‌عنوان پرچمدارشان دارند، گرچه آنها در هر ۲ مورد ضعیف هستند. حزب جمهوری‌خواه همچنان گزینه اصلی برای پس گرفتن اکثریت سناست، گرچه این تحلیل شانس ۶۷ درصدی را در مقایسه با ۷۸ درصدی زمانی که بایدن انصراف داد، نشان می‌دهد.

رقابت مجلس نمایندگان بسیار نزدیک‌تر دیده می‌شود و حزب جمهوری‌خواه ۵۶ درصد شانس حفظ اکثریت خود را دارد. این مقدار اندکی از ۶۱ درصد زمانی که بایدن پرچمدار دموکرات‌ها بود، کمتر است. در حال حاضر دموکرات‌ها در سنا اکثریت دارند و اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا هم در دست جمهوری‌خواهان است.

تازه‌ترین نظرسنجی وبگاه «هیل» و وب‌سایت آمریکایی «دیسیژن دسک هدکوآرتر» (DDHQ)، بعد از هشت هفته پرهیاهو در سیاست آمریکا انجام می‌شود که تحولاتی نظیر مناظره فاجعه‌بار بایدن و ترامپ، ترور ناکام علیه ترامپ، تصمیم بایدن به کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی و تایید هریس و همچنین برگزاری کنوانسیون‌های احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه را به خود دیده است.

کاخ سفید

هریس در حال حاضر ۵۵ درصد شانس پیروزی در کاخ سفید را دارد که او را به اولین رئیس‌جمهور زن رنگین‌پوست در ایالات متحده تبدیل می‌کند. این یک جهش بزرگ از زمان انصراف بایدن در ۲۱ ژوئیه به حساب می‌آید، زمانی که شانس ۴۴ درصدی برای رئیس فعلی کاخ سفید وجود داشت.

با این حال، این مسابقه همچنان رقابتی است.

سطح حمایت‌ها از هریس در نظرسنجی‌های ماه گذشته، هم در سطح ملی و هم در ایالت‌های نوسانی کلیدی، افزایش یافته است و این از بابت شور و شوق جدیدی است که دموکرات‌ها با معرفی چهره جدید ایجاد کرده‌اند.

زمانی که هریس برای اولین بار به رقابت انتخاباتی ملحق شد، در این نظرسنجی ملی با ۲ امتیاز عقب بود، اما اکنون با نزدیک به ۴ امتیاز پیشتاز است. او در هر یک از هفت ایالتی که به احتمال زیاد نتیجه انتخابات را تعیین می‌کند، پیشرفت کرده است، اما تغییر در سه ایالت پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین، دلیل اصلی چشم‌انداز بهتر هریس است.

این ایالت‌ها نشان‌دهنده بهترین مسیر بایدن برای پیروزی بودند، اما ترامپ برای پیروزی در ۲ مورد از آنها شانس داشت و بایدن به سختی در میشیگان مورد علاقه بود. هریس اکنون به طور مشابه در پنسیلوانیا مورد علاقه رای‌دهندگان است و ۵۳ درصد شانس برای کسب ۱۹ رأی الکترال آن را دارد. او همچنین در میشیگان و ویسکانسین بیشتر مورد علاقه است و شانس او ​​برای برنده شدن به ترتیب ۶۷ و ۵۸ درصد است.

بایدن در هر یک از این ایالت‌ها با چند امتیاز عقب بود و با افزایش درخواست‌ها از او برای ترک رقابت‌ها، این شکاف‌ها در حال افزایش بود.

هریس همچنین شکاف ایالت‌های موسوم به «کمربند آفتاب» (ایالت‌های جنوبی آمریکا که از شرق به غرب آن کشیده شده‌اند) را که برای بایدن دور از دسترس به نظر می‌رسید، کاهش داده است. او در جورجیا حدود ۳ امتیاز و در نوادا یک امتیاز از ترامپ عقب‌تر است، در حالی که این ۲ اساسا در آریزونا مساوی هستند.

به طور کلی، هریس ۳۵ درصد شانس برنده شدن در جورجیا، ۶۰ درصد شانس برنده شدن در نوادا و ۴۹ درصد شانس بردن در آریزونا را دارد. اما همه اینها در معرض تغییر هستند.

علاوه بر این، پیش‌بینی نمی‌شود که خروج «رابرت اف کندی جونیور» برادرزاده رئیس‌جمهور اسبق آمریکا و نامزد انتخابات نوامبر، تاثیر خاصی روی تحولات داشته باشد. او به نفع دونالد ترامپ کنار کشید اما اخیر با افت میزان حمایت‌هایش مواجه شده بود و نظرسنجی‌های بیشتری لازم است تا مشخص شود در ایالت‌هایی که او در رای‌گیری حضور داشت، مانند میشیگان و نوادا، این خروج چه تاثیری می‌تواند داشته باشد.

مجلس سنا

حزب جمهوری‌خواه به لطف نقشه‌ای سودمند، همچنان محبوبیت آشکاری برای به دست آوردن اکثریت سنای آمریکا دارد، گرچه شانس آنها کمی کاهش یافته است.این حزب اکنون ۶۷ درصد شانس پیروزی در سنا را دارد که از ۷۸ درصد قبلی کاهش یافته است و پیش‌بینی می‌شود که ۵۱ کرسی به دست آورد.

مسوول اجرای این نظرسنجی جدید گفت: «به طور تجربی می‌توانیم بگوییم تغییر از بایدن به سمت هریس، به شانس دموکرات‌ها در سطح ریاست‌جمهوری، شاید کمی در سطح سنا کمک کرده است. با این حال جمهوری‌خواهان هنوز هم به شدت مورد حمایت هستند.»

جمهوری‌خواهان در رقابت امسال مشتاق کسب اکثریت در سنا هستند؛ دموکرات‌ها مشکلاتی دارند و باید از حدود نیمی از کرسی‌های بالقوه آسیب‌پذیر دفاع کنند، در حالی که حزب جمهوری‌خواه حداکثر از ۲ کرسی دفاع می‌کند. و رقابت بر سر هر دوی این کرسی‌ها همچنان به نفع جمهوری‌خواهان پیش می‌رود.

 اما اکثر رقابت‌های کلیدی در ایالت‌های مهم مانند پنسیلوانیا، ویسکانسین و نوادا، یا شانسی هستند یا اندکی به نفع دموکرات‌ها هستند. با این حال، واقعیت‌های میدانی، حزب جمهوری‌خواه را با وجود نامزدهای قدرتمند دموکرات، در موقعیت خوبی نگه می‌دارد. طبق برآوردهای قبلی، شانس حزب جمهوری‌خواه کسب ۵۵ کرسی بود که این میزان اکنون در هاله‌ای از ابهام است.

مجلس نمایندگان آمریکا

جمهوری‌خواهان آمریکایی در حال حاضر ۵۶ درصد شانس پیروزی در مجلس نمایندگان را دارند که اندکی کمتر از ۶۱ درصد شانسی است که قبل از کناره‌گیری بایدن داشتند. با این حال، این نشانه‌ای خوشایند برای حزب جمهوری‌خواه است که کمی برتری دارد، اما به دموکرات‌ها هم در آستانه نوامبر امیدواری می‌دهد.

دموکرات‌ها برای به دست آوردن کنترل مجلس نمایندگان در ماه نوامبر باید حداقل چهار کرسی دیگر به دست آورند، وظیفه‌ای که امیدوارند در میان اشتیاق‌ها نسبت به هریس و محوریت حقوق زنان در این چرخه بتوانند به آن دست یابند.

در همین حال، جمهوری‌خواهان مطمئن هستند که اکثریت خود را در این مجلس حفظ کرده و رشد خواهند کرد؛ باوری که با نگرانی‌ها در مورد مسائلی مانند مهاجرت و اقتصاد تقویت شده است.

جمهوری‌خواهان در حال حاضر ۲۲۰ کرسی در مجلس نمایندگان را در اختیار دارند، در حالی که دموکرات‌ها ۲۱۱ کرسی دارند. چهار کرسی هم خالی است. برای گرفتن این مجلس، جمهوری‌خواهان نباید بیش از چهار کرسی را از دست بدهند. کنترل بر این مجلس، با کوچک‌ترین تغییری عوض می‌شود و برخی آن را وضعیت «ترن هوایی» توصیف می‌کنند.

وب‌سایت دی‌دی‌اچ‌کیو (DDHQ) در حال حاضر پیش‌بینی می‌کند که جمهوری‌خواهان حداقل ۲۱۵ کرسی و دموکرات‌ها ۲۱۰ کرسی را به دست خواهند آورد و بقیه در رده‌های شانسی قرار دارند که اکثر آنها به سمت حزب جمهوری‌خواه متمایل هستند. وب‌سایت تحلیلی «کوک پالتیکال ریپورت» هم گزارش داد، به طور مشابه، ۲۴ کرسی در گروه کاملا تصادفی قرار دارد.

منبع: ایسنا

کدخبر: 1034362 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟