دست های پنهان حادثه مجدل شمس به دنبال چیست؟ / چه کسی از حادثه مجدل شمس سود می‌برد؟

تسنیم در ادامه آورده است ، حمله موشکی به یک زمین بازی فوتبال در مجدل شمس در منطقه جولان اشغالی سبب شد تا آتش درگیری و منازعه در مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی و جنوب لبنان بار دیگر در مدار تشدید تنش قرار گیرد.

براساس آمار اعلام شده در جریان اصابت یک موشک مجهول به زمین بازی کودکان مجدل شمس در جولان اشغالی 12 کودک کشته شده و بیش از 40 نفر نیز آسیب دیده اند.

«دانیل هاگاری»، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در حالی در همان ساعات نخست این حادثه و حتی قبل از اعلام نظر کارشناسان نظامی انگشت اتهام را متوجه مقاومت اسلامی لبنان کرد که اساسا منطقه مجدل شمس  از آغاز نبرد طوفان الاقصی در اکتبر 2023 تاکنون شاهد هیچ‌گونه درگیری و تبادل آتش میان حزب‌الله و نظامیان اشغالگر رژیم صهیونیستی نبوده است. علاوه بر این بسیاری از شاهدین عینی مدعی انحراف و خطای سامانه پدافند گنبد آهنین و اصابت سر جنگی آن به نقطه محل حادثه شده اند.

علاوه بر این اتهام‌پراکنی مقامات ارشد سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله لبنان در شرایطی است که اساسا ساکنین این روستا را شهروندان دروزی و عرب زبان سوری‌الاصل تشکیل می دهند که در جریان اشغال این ارتفاعات توسط ارتش رژیم صهیونیستی در سال 1967 از وطن خود جدا شدند.

رویکرد اهالی مجدل شمس و دیگر روستاهای این ناحیه در حمایت از مقاومت و اعلام وفاداری به دولت سوریه سبب شده تا این منطقه همواره با شدیدترین ترتیبات امنیتی از سوی نهادهای نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی تحت کنترل و محاصره قرار گیرد.

تل آویو علاوه بر این در طول دهه‌های متمادی بسیاری از شهروندان دروزی و عرب زبان این روستا را با طرح اتهاماتی چون جاسوسی برای دولت سوریه و یا ارتباط با گروه‌های مقاومت همچون حزب‌الله بازداشت و به زندان افکنده است.

با این حال حادثه اصابت موشک به زمین بازی این روستا سبب شد تا اسرائیلی‌ها از این رخداد به عنوان بهانه‌ای برای مظلوم نمایی و احیای تصویر خدشه‌دار شده خود در نزد افکار عمومی بین‌الملل و توجیهی برای تشدید تنش در مرزهای شمال سرزمین‌های اشغالی و لبنان استفاده کنند.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در حالی کشته شدن 12 کودک در مجدل شمس را اقدامی تروریستی خواند که ارتش اسرائیل حداقل در طول نزدیک به ده ماه گذشته با حمایت و پشتیبانی کشورهای غربی به ویژه دولت آمریکا ده ها هزار کودک فلسطینی را در خانه و کاشانه خود در غزه به شهادت رسانده است.

در سمت مقابل اما حزب‌الله لبنان بلافاصله با انتشار بیانیه‌ای رسمی به صورت قاطعانه اتهامات وارده از سوی رسانه‌های صهیونیستی علیه خود را رد کرد. برخی منابع رسانه‌ای همچنین اعلام کردند نیروهای حزب‌الله لبنان در پیامی به نیروهای یونیفل سازمان ملل تاکید کرده‌اند که سقوط یکی از موشک‌های سامانه پدافندی گنبد آهنین ارتش رژیم صهیونیستی عامل این حادثه بوده است.

ابعاد مکتوم و ناگفته حادثه مجدل شمس بدون تردید ظرف روزهای آتی بیش از پیش آشکارتر خواهد شد به ویژه از آن رو که حمله به منطقه‌ای مسکونی و در برگیرنده شهروندان اصالتا سوری‌تبار که در حقیقت به مثابه پایگاه مردمی محو مقاومت در داخل سرزمین‌های اشغالی به شمار می‌روند نشانگر وجود دست‌های پنهان و پشت پرده در این عملیات است.

 سرمایه گذاری تل آویو بر روی دروزیان سوری با هدف سرنگونی نظام بشار اسد

با شروع بحران در سوریه در مارس 2011، مناطق درزوی نشین سوریه از جمله استان سویدا به یکی از پایگاه‌های اصلی تنش با دولت دمشق مبدل شدند. هم مرزی سویدا با استان‌های جنوبی سوریه همچون درعا و جولان اشغالی و همچنین وجود جمعیت چشمگیر دروزی در سویدا سبب شد تا این استان یکی از کانون‌های اصلی اعتراضات علیه نظام بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه باشد.

 شواهد و قرائن بیانگر آن بود که رژیم صهیونیستی در همان ماه‌های نخست بحران سوریه در پشت پرده اعتراضات و نا آرامی های این استان نقش داشت و موفق شده بود تا با فریب برخی از رهبران معنوی جامعه دروزیان در استان سویدا از جمله «حکمت هجری»، بر آتش ناآرامی‌ها و نارضایتی‌های اجتماعی علیه دولت دمشق بدمد. اسرائیل تلاش کرد تا با اتکا به نفوذ در بدنه جامعه دروزیان این منطقه زمینه شکاف و انشقاق را میان دولت و ملت سوریه ایجاد کند.

دست های پنهان حادثه مجدل شمس به دنبال چیست؟

در شرایطی که چند روزی از ایفای نقش همگرایانه جنبلاط در تحکیم وحدت نظر میان دروزیان سوری، لبنانی و فلسطین اشغالی در همسویی با محور مقاومت و محکومیت جنایات صهیونیست‌ها نمی‌گذشت، به ناگهان انتشار تصاویر حمله به یک زمین بازی کودکان در مجدل شمس توجه همگان را به سوی خود جلب کرد.

این رخداد در شرایطی به وقوع می پیوندد که با تدابیر دولت سوریه، ناآرامی‌ها در استان سویدا کاهش پیدا کرده و وضعیت ارائه خدمات عمومی همچون برق و آب در منطقه دروزی‌نشین جرمانای دمشق نیز روندی رو به بهبود به خود گرفته بود. در عرصه سیاسی لبنان مواضع جنبلاط مقوم همسویی و یکدستی جامعه دروزیان با محور مقاومت در جهت مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت از نبرد در مسیر قدس با هدف فشار بر کابینه نتانیاهو به منظور خاتمه دادن به جنگ در غزه بود.

چه کسی از حادثه مجدل شمس سود می‌برد؟

در سرزمین‌های اشغالی اما دروزیان از ادامه سیاست‌های تبعیض آمیز کابینه نتانیاهو علیه اهالی جولان اشغالی به ستوه آمده و خواستار الغای بسیاری از قوانین ظالمانه و توقف روند توقیف زمین‌های اهالی این منطقه به دست نظامیان صهیونیست بودند.

پرسش کلیدی آن است که در سایه همسویی جامعه دروزیان سوریه، لبنان و فلسطین اشغالی با محور مقاومت چه کسی از حادثه مجدل شمس سود می‌برد؟

 مروری بر شواهد و قرائن فوق به وضوح نشانگر این حقیقت است که رژیم صهیونیستی یگانه بازیگری است که از حادثه روز گذشته در میدان بازی کودکان مجدل شمس سود می‌برد؛ رخدادی که

می تواند در صورت وجود اراده جنگ و تشدید درگیری از سوی صهیونیست‌ها بار دیگر منطقه را در آستانه تنشی جدید پس از بحران ده ماه گذشته نوار غزه قرار دهد.

علاوه بر این طراحی عملیات دروغین مجدل شمس توسط اتاق جنگ رژیم صهیونیستی از این پتانسیل برخوردار است تا بار دیگر زمینه ظهور و بروز شکاف‌های فرقه ای و طایفه ای را در لبنان و سوریه احیا کند و در سمت مقابل به ماه‌ها اختلاف و اعتراضات سراسری دروزیان ساکن در جولان اشغالی علیه تصمیمات کابینه نتانیاهو پایان دهد.

کدخبر: 1023554 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟