از مستندسازی طرفداران قالیباف تا پخش تراکت در صحن خانه ملت

به گزارش خبرنگار پارلمانی رکنا، رایزنی‌های قدرتمند محمدباقر قالیباف برای تصدی کرسی ریاست، مجال اندیشیدن به گزینه ای به جز "او" را به منتخبین مردم نمی‌داد. درستی این ادعا را کسب 198 رأی از مجموع 278 رأی مأخوذه به خوبی به اثبات می‌رساند.

در میان کاندیداهای ریاست مجلس، نام ذوالنور و متکی نیز قرار گرفت. اگر چه نجواهای داخل راهروهای مجلس، تکلیف متکی را از پیش معلوم کرده بود، اما ذوالنور با اشراف به این که بخت بلندی در مصاف با قالیباف ندارد، گزینه ریاست شد. زیرا به گفته خودش-در یکی از گعده های خصوصی‌تر- نایب رییسی را تجربه کرده و انگیزه‌ای برای تصدی پستی پایین تر از ریاست را نداشت.

اقبال قالیباف اما بلند بود و رایزنی هایش چنان موثر که به محض قرائت نام وی به عنوان کاندیدای ریاست مجلس، برخی منتخبان با فریاد «شیره»، حمایت خود را از او اعلام کردند. برخی دیگر فریاد می زدند که «رأی ما قالیباف است» و عده ای دیگر در تلاش بودند تا با گرفتن برگه‌ی رأی خود مقابل دوربین عکاسان و تصویربرداران، مستندی ماندگار از خود به یادگار بگذارند.

در نهایت هم با اعلام نام وی، ذوالنور در کنار دیگران خود را به قالیباف رساند و با دیده بوسی، ریاست وی را تبریک گفت. البته قالیباف هم برای عرض تشکرف به کنار صندلی منتخبین مردم رفت و از آن ها تشکر کرد و البته مصافحه با منوچهر متکی را نیز از خاطر نبرد.

پخش تراکت در صحن علنی 

از قالیباف و یکه تازی وی در عرصه رقابت که بگذریم، رقابت اما برای دیگر ارکان هیئت رییسه با شدتی بیش از همیشه به چشم می خورد. گعده‌های چند نفری نمایندگان، جنب و جوش کاندیداها برای گفتگو با دیگر منتخبین به منظور جلب رضایتشان تا حدی بود که کار به پخش تراکت‌های تبلیغاتی رسیده بود. علت این امر را شاید بتوان در عدم فعالیت کافی و موثر فراکسیون‌های سیاسی مجلس به منظور اعلام نظر و جمع بندی اعضای خود درباره ترکیب هیئت رییسه جستجو کرد. 

در پایان رأی گیری و شمارش آرای نوّاب رییس، در حالی که همه گمان می بردند مصری به عنوان یکی از گزینه‌های نایب رییسی از سبد شمارش آرا خارج شود، حاجی بابایی این کرسی را تصاحب کرد و البته نیکزاد – چنانکه پیش‌بینی می‌شد- به عنوان نایب رییس دوم انتخاب شد. 

در طی این فرآیند، بارها نام های مختلف از زبان منتخبین مردم شنیده می‌شد ولی هر بار با کم و زیاد شدن آرای شمارش شده، نفر بعدی جای خود را به قبلی می ‌داد تا در نهایت و پس از قطعی شدن ریاست قالیباف و نواب، مجتبی بخشی‌پور، احمد نادری، روح الله متفکر آزاد،‌ مجتبی یوسفی، محمد رشیدی و علی اکبر رنجبرزاده به عنوان دبیران و غلامرضا نوری قزلجه، علیرضا سلیمی و جلیل میرمحمدی به عنوان ۳ ناظر مجلس انتخاب شدند.

انتخابات هیات رئیسه مجلس دوازدهم

انتخابات هیات رئیسه مجلس دوازدهم

انتخابات هیات رئیسه مجلس دوازدهم

انتخابات هیات رئیسه مجلس دوازدهم

انتخابات هیات رئیسه مجلس دوازدهم

انتخابات هیات رئیسه مجلس دوازدهم

کدخبر: 1002143 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟