فوری/ گوشی آیفون 14 به زودی رجیستر می شود / 40 شهربازی در تهران پلمپ شد

به گزارش رکنا، دکترمهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در نشست خبری امروز سه شنبه 18 مهر ماه 1402 در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا مبنی بر شناسنامه دار کردن پوشاک، خصوصا استاندارد پوشاک نوزادان و کودکان و بحث نظارت بر واردات پارچه گفت: بحث استاندارد پوشاک کودکان و پوشاکی که با پوست بدن انسان تماس مستقیم دارد، نشانه گذاری شود و بتوان در بازار کالای استاندارد با شناسنامه خرید و کیفیت محصول شناسایی و رصد شود.

اسلام پناه در ادامه گفت: این موضوع در شورای عالی استاندارد تصویب شد و وزارت صمت متولی این کار در یک بازه زمانی شد. همچنین درباره واردات پارچه، تمامی پارچه هایی که وارد می شود مشمول استانداردهای اجباری هم هستند.

اسلام پناه در ادامه نشست خبری گفت: سال گذشته اعلام کردیم میزان کم‌ فروشی بیش از 41 درصد است اما در حال حاضر این رقم 18.5 درصد کاهش یافته است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه شاخص های سازمان استاندارد با رشد همراه بوده است، گفت:رضایتمندی مردم از این سازمان نسبت به سایر دستگاه ها 7 درصد افزایش یافته که نشانگر رضایت مردم از خدمات است. پاسخگویی سازمان از 70 درصد به 97 درصد در این دولت رسیده است و ارتقای بهره وری، شفافیت، اطلاع رسانی و هوشمندسازی از دیگر شاخص ها است.

همچنین گزارش شاخص کیفیت کالا در 56 قلم کالا تهیه شده است که گزارش کامل آن را اعلام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه شاخص‌ های کیفیت کالا به زودی رونمایی می‌شود، گفت: با همکاری دانشگاه شریف این شاخص‌ ها بررسی شده در همه استان‌ ها در حوزه 56 قلم کالا بررسی شده که نشان می‌ دهد خودرو و دخانیات کم‌ ترین رضایت مردم را به خود اختصاص داده و در مورد برخی کالاها مثل شوینده‌ ها نیز رضایت در سطح بین‌ المللی بوده است.

اسلام پناه با اشاره به اینکه آزمون کارشناسی استاندارد روز جمعه 21 مهر ماه برگزار می شود، گفت: این آزمون دسترسی عادلانه و منصفانه را برای شرکت کنندگان فراهم می‌کند، این در حالی است که در گذشته به صورت افتخاری برگزار می‌شد. مشارکت داوطلبان خانم در این آزمون به اوج خود رسیده است و جمع کثیری از داوطلبان در این آزمون که در 31 استان برگزار می‌شود را بانوان تشکیل می‌دهند.

آیفون 14 رجیستر خواهد شد

اسلام پناه در ادامه در پاسخ به سوال رجیستر شدن آیفون 14 با بیان اینکه آیفون 14 رجیستر خواهد شد، گفت: آیفون 14 از لحاظ تکنولوژیکی مشکلی ندارد هر چند سازمان استاندارد گوشی های موبایل را مشمول استانداردهای اجباری قرار نداده است. رجیستر از سوی وزارت ارتباطات انجام می گیرد اما این موضوع هم رخ خواهد داد و پول هایتان را برای خرید پس انداز کنید.

وی در ادامه گفت: اگر محدویت‌ های ارزی کم شده و وزارت ارتباطات تشخیص دهد این کالا در آینده رجیستر خواهد شد. رجیستری هر گونه تلفن همراه وارداتی اعم از آیفون 14به تشخیص دستگاه تخصصی است. گوشی‌ های که در بازار داریم با برندهای مختلف استانداردهای مربوطه را دارند که با زیست بوم فناورانه کشور باید انطباق داشته باشد.

مانع تراشی استاندارد در حوزه خودرو دروغ محض است

اسلام پناه با بیان اینکه سازمان استاندارد برای واردات میلیون‌ ها خودروی نو و کارکرده آماده است، تصریح کرد: واردات وظیفه ما نیست. طبق آمارها تاکنون حدود 6 هزار خودرو به گمرک وارد و نیمی از آن اظهار و ترخیص شده است. سازمان ملی استاندارد به محض اظهار هر خودرو، مشروط بر اینکه گواهی تایید نوع را قبل از ثبت سفارش گرفته باشد، اجازه ترخیص را کمتر از 24 ساعت با کمک گمرک می‌دهد اما خودرو باید وارد شود که این فرآیند انجام گیرد.

وی در ادامه درخصوص بهانه های خودروسازان گفت: مانع تراشی استاندارد دروغ محض است و این دروغ قابل پیگیری است. هیچ خودرویی معطل استاندارد نیست.

اسلام پناه گفت: مدیرعامل این شرکت ها خودشان اعلام کردند که تاییدیه استاندارد گرفته اند.

40 شهربازی در استان تهران پلمب شد / دیزین پلمب است

اسلام پناه درخصوص استاندارد شهربازی ها گفت: شهربازی های زیادی وجود دارد که به منزله آن نیست که همه آنها تاییدیه سازمان استاندارد دارد. دستورالعمل جدید شهربازی ها بازنگری شده است. در سامانه سینا به استان ها تنفیذ شده که درباره شهربازی‌ ها گواهی‌ ها را مورد ارزیابی مراقبتی قرار دهند و در صورتی که ارزیابی مراقبتی با موازین استاندارد مطابقت داشته باشد پروانه آن شهربازی صادر می‌ شود.

لذا همه شهربازی‌ ها پروانه استاندارد ندارند و در این مقوله با پلمب و تعطیلی هم مواجه هستیم و در سال جاری حدود 40 شهربازی در استان تهران پلمب شد. حدود 67 هزار شهربازی کوچک و بزرگ در کشور وجود دارد.

همچنین اسلام پناه گفت: سال گذشته تله کابین دیزین پلمب شد و اینکه این مجموعه هنوز پلمب است.

جایگاه‌ های بنزین که کم فروشی می‌کنند پلمب می‌ شوند

اسلام پناه در ادامه درخصوص استاندارد بنزین و کم فروشی در جایگاه ها گفت: در این دوره ما بحث اجباری شدن نازل های بنزین را به شورای عالی استاندارد بردیم و این موضوع مصوب شد. شرکت های بازرسی سازمان استاندارد هم به موضوع بازرسی نازل ها و جایگاه های سوخت ورود کرده است و در طول سال 4 نوبت نمونه برداری می شود و لذا اگر استاندارد وجود نداشت تذکر داده می شود و جریمه می شود و برخورد لازم صورت می گیرد در خصوص مسائل کم فروشی هم حتما برخوردهای لازم انجام می شود و در پرونده دیجیتال جایگاه ثبت می شود.

وی در ادامه تاکید کرد: جایگاه‌ هایی بنزین که کم فروشی می‌کنند پلمب می‌شوند. در واقع وقتی کم فروشی می‌کنند؛ جایگاه ها تذکر می‌ گیرند و بعد جریمه می‌ شوند و اگر این روند ادامه یابد جایگاه پلمب می شود اما سلسله‌ای از موضوعات درباره جایگاه ها وجود دارد و لذا اجرای اجباری نظارت بر جایگاه های سوخت را در شورای عالی استاندارد اخیرا به وزارت نفت واگذار کرده ایم.

رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه گفت: سازمان استاندارد نازل ها در جایگاه های عرضه بنزین را رصد می کند که متاسفانه نازل ها با استاندارد لازم انطباق ندارد و معمولا کهنه است و به روزرسانی نشده است البته بعضی از جایگاه های عرضه بنزین استاندارد هستند و برخی نیز باید استاندارد شوند ضمن اینکه تعدادی از این جایگاه های عرضه بنزین خصوصی هستند.

اسلام پناه بیان داشت: در تهران 345 جایگاه عرضه بنزین وجود دارد که این جایگاه ها به دلیل مصرف زیاد سوخت گیرنده ها بسیار هم مورد استفاده قرار می گیرند و به عبارتی در تهران مصرف نرمال کارت سوخت از دیگر نقاط کشور بالاتر است و این موضوع به منزله آن است که از جایگاه های سوخت استفاده چند برابر نرمال انجام می شود و حدود 19 تا 20 میلیون لیتر مصرف بنزین استان است و این میزان مصرف خلاف استاندارد است و لذا تقاضای بیشتر باعث استهلاک نازل ها یم شود.

جمهوری اسلامی بزرگترین تولیدکننده بنزین یورو 5 دنیا 

وی بیان داشت: بنزینی که در تهران توزیع می شود یورو 4 است ضمن اینکه در برخی موارد بستگی به جایگاه ممکن است یورو 5 باشد به این نکته نیز باید توجه کرد که جمهوری اسلامی ایران بزرگترین تولید کننده بنزین یورو 5 دنیا در یک پالایشگاه به نام ستاره خلیج فارس است که توسط این پالایشگاه 42.5 میلیون لیتر بنزین یورو 5 تولید می شود و صادرات هم نمی شود و عرضه هر لیتر آن به قیمت 1500 تومان انجام می شود.

چگونگی تشخیص طلای استاندارد

اسلام پناه همچنین گفت: مردم هنگام خرید طلا به کد استاندارد دقت کنند و برای اطمینان این کد را به سرشماره 10001517 پیامک کنند تا اصالت طلا را در کمتر از 3 ثانیه مشاهده کنند.

محمدرضا درگاهی: دپوی خودرو هیچ ارتباطی به اجرای استانداردهای 85 گانه ندارد!

محمدرضا درگاهی، سرپرست معاونت نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران در پاسخ به خبرنگار رکنا مربوط به بهانه های خودروسازان برای افزایش قیمت ها و دپوی خودروها، از جمله نصب سیستم کنترل پایداری و دیگر استانداردهای 85 گانه گفت: دپوی خودرو هیچ ارتباطی به اجرای استانداردهای 85 گانه ندارد و این استانداردها طی زمانبندی های وزارت صمت قرار است تا پایان سال عملیاتی شود. لذا هیچ بهانه ای تا پایان سال برای دپوی خودرو پذیرفتنی نیست.

درگاهی در ادامه گفت: با بازدیدی که به شخصه از دو انبار بزرگ خودروسازان داشتم، همه محصولات استانداردها و تاییدیه های لازم را داشتند و هیچ خودرویی در انبار خودروسازان وجود ندارد که مشکل استانداردی داشته باشد. معاون کنترل کیفیت یکی از این خودروسازان همانجا اعلام کرد که ما هیچ مشکلی با استاندارد نداریم.

سرپرست معاونت نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه سوال رکنا گفت: استانداردهای 85 گانه، استانداردهای ایمنی و سلامت و بالابردن ارتقای ایمنی خودرو است و ارتباطی به افزایش قیمت های مکرر خودروسازان ندارد اما قابل ذکر است که قیمت را باید شورای رقابت بررسی کند و اسناد تحویل داده شده است و در حال بررسی هستند.

درگاهی تاکید کرد: تا امروز هیچگونه مشکلی در بحث استاندارد وجود ندارد و استاندارد به این دولت ارتباط ندارد. بلکه استانداردهایی بوده است که به دلایلی مانند تحریم ها در دولت های قبل تعلیق شده بود و هم اکنون ما آن را اجرایی می کنیم.

به گزارش رکنا، در آستانه یکصد سالگی تشکیل سازمان ملی استاندارد ایران، روز جهانی استاندارد 22 مهر ماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می شود.

کدخبر: 935610 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟