دستور رئیس جمهور برای کاهش قیمت سیمان و فولاد / چرا سازمان بورس با خروج سیمان و فولاد از بورس کالا مخالف است؟

به گزارش رکنا، رئیس‌جمهور در جلسه دیروز شورای عالی مسکن یکی از اقدامات بسیار مهم و ضروری برای موفقیت طرح نهضت ملی مسکن را کاهش قیمت تمام‌شده ساخت مسکن عنوان کرد و گفت: همه تلاش دستگاه‌های اجرایی مربوطه معطوف به کاهش قیمت هزینه ساخت از فولاد و سیمان گرفته تا سایر تجهیزات ساختمانی باشد، چرا که هرچه قیمت ساخت کمتر باشد به‌نفع مردم است.

گفتنی است، در همین رابطه بذرپاش وزیر راه و شهرسازی تاکید کرده بود؛ یکی  از عوامل افزایش قیمت مسکن ، گرانی مصالح ساختمانی است که این موضوع مهم در دستور جلسه شورای عالی مسکن هفته آینده قرار دارد و با حضور شخص رئیس جمهور مورد بررسی و تصمیم گیری قرار خواهد گرفت.

بذرپاش نظارت و ساماندهی مشاوران املاک، کنترل بازار و مصالح و خروج مصالح سیمان و فولاد از بورس کالا را در کنترل و کاهش قیمت مسکن امری مهم دانست و گفت: طی چهار ماه گذشته رشد قیمت مسکن در بسیاری از شهرها منفی شده است.

دلایل مخالفت رئیس سازمان بورس با خروج سیمان و فولاد از بورس کالا

به گزارش بورس پرس، مجید عشقی در گردهمایی مدیران گروه توسعه ملی و شرکت‌های تابعه با محوریت تامین مالی و سرمایه‌گذاری، گفت: بازار سرمایه ظرفیت بسیار مناسبی برای ایجاد فرصت تامین مالی و سازمان بورس برای آموزش ابزار‌های تامین مالی آمادگی دارد.

وی افزود: گا‌هاً تصمیمات از روی نا آگاهی از جمله نرخ خوراک پتروشیمی‌ها برای بازار سرمایه مشکل‌ آفرین است که سرانجام تصحیح، اما موجب زیان سهامداران شد.

این مقام مسئول ادامه داد: تعطیلی بورس کالا در سه دهه گذشته و بحث خروج سیمان و فولاد از بورس در چند روز گذشته ( از سوی مهرداد بذرپاش وزیر راه) مطرح شده که در کوتاه‌ مدت به این صنایع، سهامداران و کلیت بازار ضربه می‌زند. سیمان نیم درصد هزینه تمام شده ساخت و ساز را در برمی‌گیرد و خروج آن از بورس به بهانه حل مشکلات مسکن، آدرس دادن غلط دادن است.

به گفته عشقی، تلاش برای خروج محصولات از بورس کالا به سرمایه‌ هراسی منجر می‌شود. قبل از ورود سیمان به بورس ۷۰ درصد سیمان توسط تقریبا ۲۰ نفر داد و ستد می‌شد اما حال هر کس به راحتی می‌تواند به هر میزان از بورس کالا سیمان بخرد و انحصاری در این زمینه وجود ندارد.

کدخبر: 931814 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟