عطاردیان: 70 درصد خشونت ها به دلیل مشکلات اقتصادی است / حبیبی: توزیع عادلانه منابع راه اصلی رفع خشونت در کشور

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، 18 دسامبر، روز جهانی عاری از خشونت است. در این راستا، در خصوص رابطه خشونت با اقتصاد نابسامان، با دو تن از صاحب نظران حوزه کار صحبت کردیم که ببینیم آیا افزایش خشونت، ارتباطی با فقر دارد یا خیر؟

محمد عطاردیان ، نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی، در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه اگر مشکلات اقتصادی حل شود، 70 درصد خشونت ها در جامعه کم می شود، گفت: ریشه خشونت، اقتصاد است. 30 درصد مابقی نیز مربوط به کارهای فرهنگی می شود. مثلا همه حرفه ها، منشور اخلاق حرفه ای دارند و اگر آن را رعایت کنند، به خودی خود خشونت کم می شود یا اصلا به وجود نمی آید. در «مسئولیت اجتماعی بنگاه» که سازمان جهانی کار آن را به وجود آورده است، گفته شده که تمام بنگاه های اقتصادی مسئولیت اجتماعی دارند. این مهم در کشور ما نیز تصویب شد و در برنامه چهارم توسعه نیز آمد.

وی گفت: اکنون در برنامه هفتم توسعه، اسمی از این مهم برده نشده است. در برنامه های پنجم و ششم توسعه نیز خیلی کوتاه و به اندازه تبصره ای کوتاه ذکر شد؛ لذا اگر اقتصاد بر اساس کار شایسته بچرخد، چنین مشکلاتی پیش نمی آید.

برای دستیابی به جهانی عاری از خشونت، به اقتصاد سالم نیاز داریم

همچنین حسین حبیبی ، عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه برای اینکه به جهانی عاری از خشونت برسیم، به یک اقتصاد سالم نیاز داریم، گفت: یک روابط کار سالم می تواند به این موضوع بپردازد. ایران کشوری دارای منابع متنوع است؛ لذا اگر توزیع منابع به نفع مردم و به صورت عادلانه انجام شود، اولین و اساسی ترین گام در جهت رفع خشونت برداشته شده است.

توزیع عادلانه منابع؛ راه اصلی رفع خشونت در کشور

وی در ادامه افزود: لازمه رفع خشونت، کار فرهنگی نیست؛ بلکه توزیع عادلانه منابع است، تا جامعه بر اساس شایستگی هایش به آنچه می خواهد دست پیدا کند. انسانها باید از حقوق مساوی برخوردار باشند و ذاتا به دنبال این مهم هستند؛ اگر اینگونه نشود انسان به کمبودهایی دچار خواهد شد که می تواند در ایجاد خشونت نقشی اساسی داشته باشد.

حبیبی گفت: لازم به ذکر است، اقتصاد سالم بر اثر مشارکت همگانی به دست می آید. این هم پیش زمینه اش توزیع منابع درست است و درست هزینه شود و همه انسانها از آن بهره مند شوند. اگر بخواهیم در قالب فرهنگ انسانی صحبت کنیم، امام علی (ع) نیز فرموده اند که فقر از هر دری وارد شود، ایمان از آن در خارج می شود. 

عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با تاکید بر اینکه عدم توانایی در تامین معیشت و نیازهای عادی انسانها، جزء عوامل اصلی است که می تواند آنچنان افراد را خشمگین کند که اقدام به شورش های اجتماعی کند، گفت: اگر می خواهیم در کاهش خشونت در کشور موفق باشیم، باید به جامعه منهای فقر برسیم. وضیعت کنونی و لمس فقر به معنای واقعی کلمه، نشان دهنده این است که سیاستگذاران اقتصادی، به درستی عمل نکرده اند و عاملان ایجاد خشونت در کشور همانها هستند.

کدخبر: 853567 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟