قلنج شکستن در فضای مجازی؛ کاسبان سلامت با اعتبار هنرمندان در 10 هزار سایت غیرمجاز فعالیت می‌کنند + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چندی است که در فضای مجازی ویدئوهایی با محتوای شبیه به قلنج شکستن منتشر می‌شود که برای تبلیغ، از اعتبار هنرمندان و بازیگران نیز استفاده می‌کنند.

محمد رئیس زاده رئیس نظام پزشکی کل کشور

فارغ از اینکه قلنج شکستن در دنیای پزشکی چه جایگاهی دارد. بارها توسط پزشکان هشدارهای زیادی در این زمینه داده شده است. محمد رئیس‌زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی، در گفت‌وگو با خبرنگار رکنا، اظهار کرد: «ما این رفتارها و تبلیغات را در فضای مجازی به عنوان پزشکی اصلاً تایید نمی‌کنیم. این‌گونه اقدامات، مداخلات غیرمجاز در پزشکی است.»

رئیس‌زاده با اشاره به حکایت سعدی گفت: «مردی که چشمش درد گرفت، به پیش دامپزشک رفت و دارویی که برای دام داشتند، در چشمش ریخت و کور شد. سپس به قاضی مراجعه کرد. قاضی گفت اگر عاقل بودی، به‌خاطر درد چشمت به دامپزشک نمی‌رفتی.» او افزود: «مردم باید عاقل باشند و گول این تبلیغات مجازی را نخورند.»

او همچنین با اشاره به فعالیت ده هزار سایت غیرمجاز در فضای مجازی در حوزه سلامت، گفت: «ده هزار سایت غیرمجاز در این فضا فعال هستند و ما باید به مردم آموزش بدهیم که سلامت خود را با این شارلاتانیسم‌های فضای مجازی معاوضه نکنند.»

رئیس‌زاده به شعار سال سازمان جهانی بهداشت اشاره کرد و گفت: «امسال شعار سازمان جهانی بهداشت "خودمراقبتی" است. یکی از عناصر مهم خودمراقبتی این است که مردم سواد سلامت خود را بالا ببرند و برای امور درمانی به مکان‌های معتبر مراجعه کنند.»

او افزود: «مردم باید برای دریافت خدمات به مراکز معتبر مراجعه کنند، مراکزی که تخصص لازم را دارند، مانند انجام عمل‌های زیبایی که امروزه بسیار پرطرفدار شده است.»

رئیس‌زاده همچنین به سایت سازمان نظام پزشکی اشاره کرد و گفت: «در سایت نظام پزشکی، تمامی اطلاعات پزشکان معتبر موجود است و مردم می‌توانند استعلام کنند و پزشکی که تخصص لازم را دارد، انتخاب کنند.»

او در پایان درباره نحوه برخورد با این فعالان مجازی گفت: «این افراد مانند قارچ رشد می‌کنند و با هر بسته شدن یک صفحه، در صفحه‌ای دیگر فعال می‌شوند. تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که مردم باید آگاه باشند و مراقب باشند.»

 
کدخبر: 1052392 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟