از بیماری هایی که به واسطه خوردن پیتزای مانده به آن مبتلا می شوید خبر دارید؟

به گزارش رکنا و به نقل از ایندیپندنت، آیا پیتزاهایی را که پس از پایان مهمانی زیاد آمده‌اند، روی میز باقی می‌گذارید تا برای صبحانه می‌خورید؟ کارشناسان با این کار بسیار مخالف‌اند و هشدار می‌دهند که این پیتزا بیش از حد در «محدوده خطر»، یعنی دمای بین ۴.۵ تا ۶۰ درجه سانتی‌‌گراد‌ــ که باکتری‌ها می‌توانند به‌سرعت تکثیر شوند و خطر مسمومیت غذایی را افزایش دهند‌ــ مانده است. بنابراین دفعه بعد، باقی‌مانده غذاها را ظرف دو ساعت در یخچال بگذارید و سعی کنید برش‌های پیتزا را هم به صورت جداگانه در پلاستیک یا فویل آلومینیومی بسته‌بندی کنید. با این کار هم پیتزا طعم و مزه یخچال نمی‌گیرد و هم خطر مسمومیت غذایی کم می‌شود.

برایان لابوس، متخصص همه‌گیری بیماری‌های عفونی و استادیار دانشگاه نوادا، درباره این تصور اشتباه اما رایج که پیتزا حتی اگر مدت طولانی بیرون از یخچال بماند، سالم است، هشدار می‌دهد و خاطرنشان می‌کند که پیتزا هم مانند غذاهای دیگر است و باید در همان شرایط مشخص‌شده نگهداری شود.

او اضافه می‌کند: «هیچ‌کس پنیر یا برشی از سوسیس خشک پپرونی را که از شب قبل روی میز مانده است، نمی‌خورد، اما به محض اینکه این‌ها به شکل پیتزا درمی‌آیند، انگار بی‌خطر شده‌اند؛ در حالی که اصلا این‌طور نیست.»

طبق قانون سازمان دولتی مسئول نظارت بر کشاورزی، تولید و ایمنی غذایی در ایالات متحده، مواد غذایی را تنها تا دو ساعت می‌توان در دمای «محدوده خطر» نگه داشت. البته نگهداری مواد غذایی در دمای بالاتر از ۳۳ درجه تنها یک ساعت مجاز است و از آنجا که از روی ظاهر پیتزا نمی‌توان فاسد شدن آن را تشخیص داد، به همین دلیل لازم است درباره آن هم احتیاط لازم انجام شود.

پیتزایی که محل رشد و تکثیر باکتری‌ها شده باشد، می‌تواند بیمار‌هایی گوارشی شامل  استفراغ ، اسهال و احتمالا تب به همراه بیاورد. باکتری‌هایی مانند سالمونلا، شیگلا و کمپیلوباکتر از شایع‌ترین‌ها به شمار می‌روند و چند روز پس از مصرف، بیماری‌های اسهالی با تب ایجاد می‌کنند. باکتری‌های دیگری مانند استافیلوکوکوس اورئوس هم روی غذا تکثیر می‌شوند و از خود سمی به جا می‌گذارند که چند ساعت پس از خوردن غذا، باعث استفراغ می‌شوند.

با وجود آنکه مدت زمان و دمای پخت ایمن این باکتری‌ها را از بین می‌برد، این بدان معنا نیست که درباره پیتزا نباید به ایمنی غذایی توجه کنیم و آن را تمام شب‌ بیرون از یخچال رها کنیم.

نحوه نگهداری پیتزا

طبق مقررات وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا، پیتزا را می‌توان تا چهار روز در یخچال نگهداری کرد اما مهم است که پیتزای باقی‌مانده را از سایر آلودگی‌ها در یخچال جدا نگه‌ دارید. برای حفظ طعم پیتزا به بهترین شکل، از نگه‌ داشتن آن در جعبه خودداری کنید، زیرا ممکن است به‌سرعت خشک شود و بوی سایر غذاها را بگیرد. بهترین کار پیچیدن آن در سلفون مخصوص غذا و سپس فویل آلومینیومی است تا تماس آن با محیط یخچال محدود شود.

کدخبر: 1035670 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟