چند راز بزرگ از تخت جمشید که تاکنون نمی دانستید / تخت جمشید بنایی مقاوم در برابر زلزله است!

به گزارش رکنا، تخت جمشید از باشکوه‌ترین نماد‌های شکوه و تمدن ایرانی، در مرودشت استان فارس واقع شده است. این بنای عظیم که با نام ارگ پارسه نیز شناخته می‌شود، عجایب حیرت‌انگیز بسیاری را با خود حمل می‌کند. در سال ۵۱۸ میلاد و حدود ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح ماهرترین مهندسان و معماران از سراسر جهان دعوت شدند تا در ساخت این بنای عظیم و شگفت‌انگیز به امپراتوری بزرگ هخامنشی کمک کنند.

داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر، سه حاکم دخیل در پروژه بزرگ و طولانی ساخت تخت جمشید بودند. ساخت این بنای حیرت‌انگیز ۱۸۸ سال و تا پایان حکومت هخامنشیان یعنی سال ۳۳۰ پیش از میلاد ادامه داشت. وجود آثار نیمه تمام و کاخ‌های نیمه‌کاره نشان می‌دهند که ساخت تخت جمشید هیچ گاه تمام نشده و همین موضوع آسیب‌پذیری بناها را افزایش می‌دهد.

در ساخت بنای عظیم تخت جمشید از سنگ‌های یکدست و نوعی آهک استفاده شده است. بخشی از استحکام شگفت‌انگیز این شهر باستانی مربوط به همین سنگ‌های مقاوم است. قابل ذکر است که هنر سنگ تراشی در آن زمان تنها به سنگ‌های بزرگ ختم نمی‌شده و در آثار تزئینی و سنگ نبشته‌های ظریف نیز می‌توان این هنر را در جای جای عجایب تخت جمشید دید.

بیش از ۳۰۰۰ نقش برجسته و تندیس مرتبط با صلح و دوستی در تخت جمشید وجود دارند که با هنری برگرفته از هنر نیارودا و آشوری ساخته شده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سر ستون‌های کاخ‌ها در تخت جمشید بدون ملات و با استفاده از بست‌ها آهنی و مسی و مهره‌های سنگی، به ستون وصل می‌شده‌اند که همین تکنیک حیرت‌انگیز موجب استحکام بالا و مقاومت در برابر زلزله شده است.

منشور حقوق بشر که امروزه در سازمان ملل مورد استفاده قرار می گیرد را کوروش کبیر در تخت جمشید نوشت. شاهان هخامنشی تمام تلاش خود را برای ایجاد صلح در حین کشورگشایی انجام داده‌اند. شیوه مدیریت اجتماعی و قوانین و نظم حاکم بر شهر‌ها حقیقتا از اعجاب این حکومت و از عجایب تخت جمشید هستند.

کدخبر: 1034578 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟