فعالان محیط زیست از پروژه انتقال آب سد ماندگان در منطقه حفاظت شده دنا شکایت کردند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،کارزار« نه- به سد-سازی ماندگان » در حالی شکل گرفته است که فعالین زیست محیطی در اقدامی از رئیس جمهور، رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه در خواست کرده اند از ادامه روند سد سازی در ماندگان جلوگیری کنند و مانع بروز آسیب های زیست محیطی با این زیست بوم شوند.

 بر اسا س این گزارش شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، بدون اخذ مجوزهای محیط زیست، قصد احداث سد ماندگان را در منطقه پادنای سمیرم از استان اصفهان دارد. از آن‌جایی که احداث این سد برای تأمین آب مناطق صنعتی اصفهان بوده و باعث ورود آسیب جدی به منطقه حفاظت شده دنا و نابودی انواع مختلف جانوران و گونه‌های نادر گیاهی می‌شود.

یوسف فرهادی بابادی،دبیر اجرایی نشان ابوش و فعال زیست محیطی از سازمان محیط زیست کهگیلویه و بویر احمد سوالاتی را مطرح کرده است و از مراجع قضایی خواسته تا در این موضوع دقت لازم را داشته باشد.

فرهادی بابای  می گوید: همانگونه که واقف هستید 411 پروژه فاقد هرگونه مجوز قانونی بر اساس ترک فعل به صورت غیر قانونی پادار شده است. با تلاش های فعالان و تشکل های محیط زیستی این روند پیگیری و اطلاع رسانی شد .امری که با ورود کمسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی به این موضوع امید می رفت که این چالش مرتفع شود اما متاسفانه بر خالف قانون در امتداد رویه های گذشته شاهد هستیم که شرکت کارفرمایی آب صفه بدون اخذ مجوزهای قانونی و حتی بدون اخذ تاییدیه های فنی مطالعات این پروژه اقدام به تجهیز کارگاه سد ماندگان در منطقه حفاظت شده دنا و همچنین عملیات اجرایی به منظور احداث سامانه انتقال آب کرده است.

 این فعال محیط زیستی گفت:از آنجا که پیگیری های سازمان محیط زیست نزد دادستان اصفهان برای توقف عملیات اجرایی این پروژه به سرانجام نرسیده است تقاضا داریم قوه قضائیه در موضوع جرایم مترتب بر سد ماندگان ورود کرده و با متهمان برخورد قانونی صورت گیرد.

این فعال مدنی ادامه می دهد:از طرفی دیگر به نظر تخصیص آب اولیه صادر شده از سوی معاون آب و آبفای وزارت نیرو بر خلاف نظام نامه تخصیص آب وزارت نیرو است.

 

 

 

 

 

کدخبر: 1033879 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آازده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟