۴ نشانه کبد چرب در چهره که از آن بی خبرید!

نشانه کبد چرب در چهره؛ ۴ علامت که باید جدی بگیرید

بروز علائم زیر به این معنی نیست که حتما به کبد چرب مبتلا شده‌اید. اگر برای مدتی با چنین نشانه‌هایی مواجه هستید و دلیل خاصی برای توجیه آن ندارید، شاید بهتر باشد به دکتر گوارش مراجعه کنید:

۱- آیا نشانه کبد چرب در چهره با پف چشم و سیاهی دور چشم همراه است؟

سیاهی و پف چشم به‌طور مستقیم نشانه کبد چرب در چهره نیست. اما مشکلات کبدی می‌توانند تاثیرات غیرمستقیمی بر روی ظاهر چشم‌ها و پوست داشته باشند. پزشکان متخصص گوارش رابطه بین کبد چرب و پف و سیاهی چشم را با توجه عوامل زیر توضیح می‌دهند:

  • اختلالات متابولیکی: کبد چرب معمولا با اختلالات متابولیکی مانند مقاومت به انسولین و سندرم متابولیک همراه است. این شرایط می‌توانند منجر به احتباس آب و تورم در بدن شوند.به همین دلیل ممکن است پف چشم را افزایش دهند.

  • التهاب و استرس اکسیداتیو: بیماری‌های کبدی می‌توانند باعث التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن شوند. در استرس اکسیداتیو بین تولید رادیکال‌های آزاد و توانایی بدن در خنثی کردن این مولکول‌ها تعادل وجود ندارد. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که می‌توانند به سلول‌ها آسیب برسانند، بدن نیز برای دفع آن‌ها به آنتی‌اکسیدان نیاز دارد. این وضعیت می‌تواند به تخریب سلول‌های پوستی و کاهش کیفیت پوست منجر شود و سیاهی دور چشم را تشدید کنند.

  • عدم دفع سموم و مواد زائد: کبد مسئول فیلتر کردن سموم و مواد زائد از خون است. وقتی به درستی کار نکند این مواد زائد ممکن است در بدن تجمع یابند و تاثیرات منفی بر روی پوست و چشم‌ها داشته باشند.

  • کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی: کبد چرب می‌تواند جذب ویتامین‌ها و مواد مغذی را مختل کند. کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌های B ،C و E زمینه برای بروز این نشانه کبد چرب در چهره را فراهم می‌کنند.

  • خستگی و ضعف: کبد چرب ممکن است باعث خستگی و ضعف عمومی بیمار شود. این شرایط به نوبه خود باعث می‌شوند تا چشم‌ها ظاهری خسته و پف‌کرده داشته باشند.

۲- آیا چین و چروک دور چشم و گوشه دهان می‌تواند نشانه کبد چرب در چهره باشد؟

چین و چروک دور چشم و گوشه دهان معمولا به دلایل طبیعی و عوامل محیطی ایجاد می‌شوند و به‌طور مستقیم نشانه کبد چرب در چهره نیست. زمانی که بیماری کبد چرب پیشرفت می‌کند، می‌تواند روی عملکرد سایر بافت‌های بدن مانند پوست تاثیر‌گذار باشد. سه دلیل عمده زیر باعث می‌شود تا بیماران مبتلا به کبد چرب با چنین مشکلی مواجه شوند:

  • التهاب و استرس اکسیداتیو: که به تخریب بیشتر کلاژن و الاستین پوست کمک می‌کند. این امر روند پیری را سرعت می‌بخشد، به همین دلیل بیماران نسبت به سایر افراد خیلی زودتر با چین و چروک‌های دور چشم و دهان مواجه می‌شوند.

  • تجمع سموم بدن

  • کمبود مواد مغذی ناشی از عملکرد ناقص کبد و عدم جذب ویتامین‌های ضروری برای سلامت پوست مانند ویتامین‌های A ،C و E.

۳-چرا آکنه و قرمزی پوست صورت نشانه کبد چرب در چهره هستند؟

کبد چرب با التهاب در بدن مرتبط است. این التهاب می‌تواند باعث تحریک سیستم ایمنی و ایجاد واکنش‌های التهابی در پوست شود. التهاب مزمن نیز تولید چربی پوست را افزایش می‌دهد و باعث مسدود شدن منافذ پوست و ایجاد آکنه خواهد شد. همچنین به قرمزی و تحریک پوست منجر می‌شود. از سوی دیگر، کبد نقش مهمی در متابولیسم هورمون‌ها دارد. مشکلات کبدی می‌توانند باعث عدم تعادل هورمونی شوند که این امر می‌تواند تولید چربی پوست را افزایش دهد و به ایجاد آکنه و قرمزی پوست کمک کند. به همین دلیل این عارضه می‌تواند نشانه کبد چرب در چهره باشد.

علاوه‌بر این کبد نقش مهمی در متابولیسم چربی‌ها دارد. کبد چرب می‌تواند باعث اختلال در متابولیسم چربی‌ها شود که این امر زمینه را برای افزایش تولید چربی ایجاد آکنه را فراهم می‌کند. چربی‌های اضافی پوست با انسداد منافذ به تشکیل جوش‌های چرکی کمک می‌کنند.

تصویر آکنه ناشی از کبد چرب

ویژگی‌های ظاهری آکنه ناشی از کبد چرب

آکنه و قرمزی پوست ناشی از مشکلات کبدی مانند کبد چرب در مقایسه با سایر آکنه‌ها می‌تواند ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد، از جمله:

  • آکنه مقاوم به درمان‌های معمولی: این نوع آکنه‌ها اغلب به درمان‌های معمولی مانند محصولات ضد‌آکنه یا آنتی‌بیوتیک‌ها به خوبی پاسخ نمی‌دهند. مقاوم بودن به درمان می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های زمینه‌ای مانند کبد چرب باشد. در این شرایط در کنار پزشک متخصص پوست به کمک دکتر گوارش نیز نیاز دارید تا آزمایش‌های لازم برای تشخیص دقیق علت را تجویز کند.

  • چربی اضافی پوست: مشکلات کبدی می‌توانند باعث افزایش تولید چربی در پوست شوند که به بروز آکنه‌های سرسیاه و سرسفید منجر می‌شود. پوست اغلب چرب و براق به نظر می‌رسد.

  • پاپول‌ها و پوستول‌ها: جوش‌های قرمز و ملتهب (پاپول‌ها) و جوش‌های چرکی (پوستول‌ها) ممکن است به طور خاص در نواحی گونه‌ها، پیشانی و چانه ظاهر شوند. این جوش‌ها ممکن است دردناک باشند و پوست اطراف آن‌ها ملتهب و قرمز شود.

۴- آیا رگ‌های عنکبوتی (Telangiectasia) نشانه کبد چرب در چهره هستند؟

کبد چرب به ۲ شکل عمده زیر می‌تواند باعث بروز رگ‌های عنکبوتی در صورت شود:

  1. اختلال در متابولیسم هورمون‌ها: کبد نقش مهمی در متابولیسم هورمون‌ها دارد، به ویژه استروژن. وقتی کبد به درستی کار نمی‌کند سطح هورمون‌هایی مانند استروژن در بدن تغییر خواهد کرد. افزایش سطح استروژن در بدن می‌تواند باعث گشاد شدن و ضعف دیواره‌های عروق خونی کوچک شود. این موضوع نیز ریسک تشکیل رگ‌های عنکبوتی را افزایش می‌دهد.
  2. افزایش فشار وریدی (فشار خون پورتال): مشکلات کبدی مانند کبد چرب به افزایش فشار خون در ورید پورتال منجر می‌شوند. این افزایش فشار باعث برگشت جریان خون و گشاد شدن رگ‌های خونی در سایر قسمت‌های بدن مانند صورت خواهد شد. گشاد شدن این رگ‌های خونی به شکل رگ‌های عنکبوتی روی سطح پوست نمایان می‌شود.

علاوه‌بر موارد بالا، تجمع سموم در بدن و عدم جذب موثر ویتامین‌های ضروری مانند ویتامین C نیز در بروز این نشانه کبد چرب در چهره نقش دارند.

تصویری از رگ های عنکبوتی در صورت

ویژگی‌های ظاهری رگ‌های عنکبوتی

رگ‌های عنکبوتی به صورت رگ‌های خونی کوچک و نازک در زیر پوست ظاهر می‌شوند که شبیه به تار عنکبوت هستند. آن‌ها را اغلب در قسمت بالای بدن، به ویژه صورت، گردن، و سینه مشاهده می‌‌کنید. همچنین زمانی که قسمت مرکزی آن را فشار می‌دهید حالتی رنگ‌پریده به خود می‌گیرند.

بهترین راه برای درمان نشانه کبد چرب در چهره چیست؟

پزشک گوارش برای درمان نشانه کبد چرب در چهره و بهبود وضعیت کلی پوست یک درمان ترکیبی به شما پیشنهاد می‌کند. همچنین ممکن است برای نتیجه بهتر و درمان موثر‌تر شما را به سایر متخصصان مانند پزشکان پوست نیز ارجاع دهد. در هر صورت در کنار داروها احتمالا توصیه‌های زیر را نیز دریافت خواهید کرد:

  • ورزش منظم و کاهش وزن

  • ترک سیگار

  • مصرف چربی‌های سالم

  • افزایش مصرف میوه و سبزیجات

  • کاهش مصرف قند و کربوهیدرات‌های ساده

  • نوشیدن آب کافی

  • استفاده از پاک‌کننده‌های ملایم برای پوست صورت

  • مرطوب نگه داشتن پوست با محصولات مناسب

  • محافظت از پوست در برابر آفتاب

  • مصرف مکمل‌هایی مانند ویتامین E، C و امگا ۳

تغییر در سبک زندگی و تغذیه، مراقبت مناسب از پوست و مشورت با پزشک از اصلی‌ترین اقداماتی هستند که می‌توانند به شما در مدیریت و درمان کبد چرب کمک کنند.

کدخبر: 1039803 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟