پارک ملی گلستان در خطر است

 به گزارش رکنا و به نقل از پیام ما، «خانم فاطمه! این موضوع را پیگیری کنید.» این جمله در بیش از ۳۰ پیام صوتی که در بازۀ زمانی بین ۲:۴۹ تا ۳:۱۷ بامداد برایم فرستاده، شش بار تکرار شده است. «علی گودرزی» از فعالان محیط‌زیست و اعضای شورای راهبری پارک ملی گلستان، از همان زمان که رفتن «مهدی تیموری» از ریاست پارک ملی گلستان مطرح شد، تا امروز یکی از پیگیرترین‌ها برای مشخص‌شدن وضعیت پارک است. او در پیام‌های مکررش تأکید می‌کند، وضع پارک ملی گلستان خوب نیست و «علی سلاجقه» رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، باید پاسخگو باشد.

شش ماه بیشتر شده که مهدی تیموری از ریاست پارک ملی گلستان کنار گذاشته شده است. دوشنبه ۱۴ اسفند و تنها سه روز بعد از انتخابات مجلس، ساعت ۹ صبح مراسم تودیع و معارفه برگزار و رئیس پارک ملی کنار گذاشته شد. از آن زمان تا امروز، مردم محلی حاشیۀ پارک، بارها و بارها درخواست کرده‌اند که رئیس جدید مشخص شود. آن‌ها می‌گویند اگر قرار بود مهدی تیموری کنار گذاشته شود، چرا پیش‌تر در سازمان حفاظت محیط‌زیست ، فکری برای این موضوع نشده و رئیس جدیدی را در نظر نگرفتند؟ به‌گفتۀ آن‌ها، برنامه‌های کنارگذاشته‌شدن مهدی تیموری پیش از انتخابات مجلس مطرح بود‌، منتها به‌واسطۀ نارضایتی مردم،‌ کارشناسان،‌ اساتید دانشگاه و محیط‌بانان و همیاران، این جابه‌جایی صورت نگرفت تا انتخابات برگزار شود. بنابراین از نظر آن‌ها، مسبب وضعیت کنونی پارک ملی گلستان، شخص رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست است که این روزها در سفر زیارتی در کربلا به سر می‌برد. در این میان، وضعیت مهدی تیموری هم مشخص نیست؛ فرزندش به‌واسطۀ تعلیق شرایط پدر، نمی‌داند در کدام شهر خواهد بود و فرآیند ثبت‌نام مدرسه‌اش انجام نشده است. «مریم تیموری» همسر او نیز، دچار همین چالش شده و نمی‌داند برای کدام شهر باید انتقالی بگیرد؛ آن‌هم در شرایطی که مرداد به‌سرعت درحال پایان‌یافتن است و از نیمۀ شهریور، مدارس آغاز می‌شود؛ بنابراین او باید به مدرسه‌ای درخواست انتقالی می‌داد. «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب هم، انتخاب رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست را جزو آخرین گزینه‌ها در نظر گرفته و همین پیچیدگی‌ها را بیشتر کرده است. نه رئیس پارک مشخص می‌شود‌، نه وضعیت جدید مهدی تیموری! شرایطی که به‌نفع متخلفانی است تا از فرصت بهره بگیرند و حیات‌وحشی که با خون دل جمعیتش افزایش یافته را شکار کنند.

مطالبات مردمی پیگیری شود

«علی گودرزی» به‌عنوان یکی از اعضای شورای راهبردی پارک ملی گلستان و مهم‌تر از آن جامعۀ محلی حاشیۀ پارک، نگران است. «ما تحمل بی‌توجهی به حیات‌وحش را نداریم. از رئیس‌جمهور منتخب آقای پزشکیان می‌خواهیم، به چالش‌های محیط‌زیستی توجه بیشتری داشته باشد. رئیس فعلی سازمان حفاظت محیط‌زیست با تصمیمی که گرفت، سلامت پارک ملی گلستان را به خطر انداخته و این روزها بی‌توجه به اتفاقاتی است که در اینجا می‌افتد.

این عضو شورای راهبردی، از شش ماه بلاتکلیفی پارک ملی گلستان گله‌مند است و از تبعات آن می‌گوید: «اعتماد اجتماعی در منطقه از بین رفته‌، مردم به محیط‌زیست و حیات‌وحش بی‌توجه شده‌اند. در همین مدت شش‌ماهه، دو اسب که برای حفاظت از پارک بود را به مرکز استان منتقل کرده‌اند. یک دستگاه موتور برق به قیمت چهارونیم میلیارد تومان هم بود که از پارک خارج شده و دلیل آن را نمی‌دانیم.»

گودرزی از «حسن اکبری» معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست هم ناراحت است. «بارها گفته‌ایم که پارک درحال نابودی است و او قول داده برای ریاست پارک پیگیری لازم را داشته باشد. چندی پیش بنا بود رئیس جدید پارک مشخص شده و ابلاغ هم زده بودند،؛ مردم خوشحال شدند، ولی یک‌باره شنیدیم که ابلاغ لغو شده است. از شما خواهش می‌کنم بنویسید شاید مطالبات مردمی پیگیری شود و این بی‌توجهی ادامه نداشته باشد.» به‌گفتۀ این عضو جامعۀ محلی، انگیزۀ حفاظت در منطقه کم شده‌؛ آن‌هم در پارک ملی گلستان که با تشکیل شورای راهبردی، الگویی از حفاظت مشارکتی شکل گرفته بود. «از آقای سلاجقه بپرسید چرا این کار را کرد؟ چرا لااقل ابلاغ رئیس جدید را نمی‌زند؟ خانم فاطمه! این موضوع را پیگیری کنید. چرا نمایندۀ سازمان تا مهمان‌سرا آمد، اما جلسۀ معارفۀ رئیس جدید لغو شد؟

 روشن‌شدن پروژکتور شکارچیان در میرزابایلو

یک منبع آگاه هم دربارۀ وضعیت کنونی در پارک ملی گلستان، به شرایط سخت دشت «میرزابایلو» اشاره می‌‌کند. «در این ماه‌ها، شکارچیان با پروژکتور برای شکار می‌آیند. آهوهای منطقه که با دیدن محیط‌بانان‌ها و همیارها در آرامش کامل بودند، حالا با دیدن هر جنبنده‌ای فرار می‌کنند. شرایط در این منطقه بسیار سخت شده و طولی نمی‌کشد که دستاوردهای شش‌سالۀ پارک به باد می‌رود.»

 حفاظت مشارکتی پیگیری می‌شود

حسن اکبری معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست، پاسخی به انتقادها دارد. «ما هم تمایلی نداشتیم شرایط این‌طور شود. موضوع جابه‌جایی مهدی تیموری به الزاماتی برمی‌گشت که ناچار شدیم انجامش دهیم، اما از همان وقت دست‌به‌کار شدیم تا فردی را انتخاب کنیم که اهل تعامل با جامعۀ محلی باشد،‌ با همیاران کار کند و نقطه‌قوت‌های پارک از نظر جلوگیری از شکار غیرمجاز، کنترل آتش‌سوزی و… را ادامه دهد.»

به‌گفتۀ اکبری، در آن زمان استان گلستان گزینه‌هایی را پیشنهاد داد،‌ ضمن آنکه گزینه‌های دیگری خارج از این استان نیز پیشنهاد شدند. «ما می‌خواستیم با کمک همیاران، سبک و سیاق گذشته ادامه یابد و ازاین‌رو گزینه‌ها را بررسی و یک نفر را معرفی کردیم؛ بااین‌حال گرفتن جواب استعلامات زمان‌بر شد. پس از آنکه پاسخ را گرفتیم، به‌دنبال تشکیل جلسۀ شورای راهبردی رفتیم، اما به‌واسطۀ مسائل کشور، این موضوع هم دو هفته‌ای زمان برد.»

جلسۀ شورای راهبردی تشکیل و گزینۀ مدنظر معرفی شد و همه دیدگاه‌هایشان را مطرح کردند. بااین‌حال، انتخاب رئیس از نظر معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست، دچار چالش دوباره شد. «برای معرفی با محدودیت‌هایی مواجه شدیم که آقای پزشکیان دربارۀ مقولۀ انتصابات مطرح کرد.»

به‌گفتۀ اکبری، رئیسی که برای پارک ملی گلستان در نظر گرفته شده، تجربۀ ریاست یکی از پارک‌های ملی را دارد و مورد توافق است. «استعلام‌ها گرفته شده، ولی به‌‍واسطۀ دستور رئیس‌جمهور، در زمینۀ انتصاب مشکل داریم.»

او معتقد است این روزها کسانی که در زمینه‌های دیگر به سازمان حفاظت محیط‌زیست انتقاداتی دارند، اگر انتصابی صورت گیرد،‌ سازمان را مورد هجمه قرار می‌دهند. «اگر این انتصاب را در شرایط فعلی داشته باشیم، ممکن است اصل کار زیر سؤال برود؛ برای همین ناچاریم منتظر بمانیم تا وضعیت مشخص شود.»

کدخبر: 1032170 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟