مصرف روزانه بیشتر از 400 میلی گرم کافئین اختلال تمرکز ایجاد می کند

به گزارش رکنا،  خستگی ذهن ، پدیده‌ای رایج است که در زندگی روزمره بسیاری از افراد رخ می‌دهد. این حالت می‌تواند بر روی عملکرد، بهره‌وری و کیفیت زندگی تأثیر منفی بگذارد.

عوامل متعددی در خستگی ذهن نقش دارند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل استرس مداوم، فشارهای کاری و شخصی، کمبود خواب و عدم زمان برای ترمیم سلول های مغزی و بهبود عملکرد شناختی، مصرف غذاهای فراوری شده که قند و چربی بالایی دارند، کمبود فعالیت بدنی و کاهش اکسیژن رسانی به سلول های مغزی، افزایش مصرف کافئین و نیکوتین، محیط کار نامناسب (نور کم، صدای زیاد، محیط شلوغ) و... میشوند که تاثیر زیادی بر کاهش انرژی ، تمرکز و بهره وری خواهد شد.

برای جلوگیری از خستگی ذهن و افزایش تمرکز می توانید از راهکار های متنوعی مثل مدیریت استرس و به کارگیری تکنیک های آرام سازی (مدیتیشن، یوگا و تنفس عمیق)، افزایش مصرف مواد غذایی سالم مثل میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل و ماهی‌؛ همچنین خواب کافی (7 تا 9 ساعت) استفاده کنید. در کنار عوامل ذکر شده حدالقل 30 دقیقه ورزش در طول روز می تواند در بهبود عملکر مغز مفید واقع شود.

 برنامه‌ریزی دقیق و اولویت‌بندی کارها، ایجاد محیط کار مناسب ( تمیز و با نور کافی)،استراحت‌های کوتاه در طول روز و یادگیری مداوم و چالش برانگیز می تواند به حفظ سلامت مغز و افزایش تمرکز و بهره وری کمک کند. توصیه می شود در زمان استراحت از فعالیت هایی مثل استفاده از از فضای دیجیتال و اینترنتی؛ همچنین مصرف مواد غذایی چرب و قندی خودداری کنید. بهتر است در زمان استراحت با پیاده روی، گوش دادن به موسیقی ملایم، خواندن کتاب، گذراندن وقت با دوستان و خانواده و مدیتیشن به سلامت و آرامش ذهنی خود کمک کنید.

  توصیه می شود برای افزایش تمرکز و یادگیری مصرف میوه و سبزیجات (حاوی آنتی اکسیدان ها و ویتامین های مفید)، آجیل و دانه ها(سرشار از چربی‌های سالم و ویتامین E)، ماهی (حاوی اسیدهای چرب امگا۳)، غلات کامل (حاوی فیبر و ویتامین‌های گروه B)و... را در رژیم خود افزایش داده و از مصرف غذاهای فرآوری شده، نوشابه های گازدار، غذاهای سرخ شده، کافئین و نیکوتین (مصرف بیش از حد آن‌ها می‌تواند باعث اضطراب و بی‌خوابی شود) و... خودداری کنید.

توجه داشته باشید مصرف بیش از 400 میلی‌گرم کافئین در روز می‌تواند باعث ایجاد مشکلات تمرکزی شود. این مقدار تقریباً معادل 4 فنجان قهوه است. با این حال، این مقدار برای هر فرد متفاوت است و برخی افراد ممکن است با مقدار کمتری نیز دچار مشکل شوند.

خستگی ذهن یک مشکل رایج است که با تغییر سبک زندگی و تغذیه مناسب می‌توان از آن جلوگیری کرد. با رعایت نکات ذکر شده در این گزارش، می‌توانید تمرکز و بهره‌وری خود را افزایش داده و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید.

کدخبر: 1030872 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ملینا جعفری آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟