7 درصد از جمعیت ایران جراحی آپاندیس انجام داده اند /  آیا تنها راه درمان آپاندیس جراحی است؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آپاندیس یک زائده کوچک روده‌ای است که به روده بزرگ متصل است. محل دقیق آن در قسمت تحتانی راست شکم است. برای سال‌ها دانشمندان در تلاش بودند تا وظیفه دقیق آپاندیس را کشف کنند. برخی معتقد بودند که آپاندیس به عنوان یک اندام لنفاوی عمل می‌کند و به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. با این حال، مطالعات اخیر نشان داده‌اند که آپاندیس نقش حیاتی در بدن ندارد و برداشتن آن هیچ تأثیر قابل توجهی بر سلامت فرد ندارد.

درد آپاندیس یا آپاندیسیت معمولاً به دلیل انسداد دهانه آپاندیس توسط مدفوع، بافت لنفاوی متورم یا اجسام خارجی ایجاد می‌شود. این انسداد باعث تجمع باکتری‌ها و ایجاد عفونت در آپاندیس می‌شود. در نتیجه آپاندیس ملتهب شده و فشار بر اعصاب اطراف وارد می‌کند که باعث ایجاد درد می‌شود.

هر کسی می‌تواند به آپاندیسیت مبتلا شود، اما برخی افراد بیشتر در معرض خطر هستند. کودکان، نوجوانان، جوانان و افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

آپاندیسیت علائم مختلفی دارد که با توجه به آنها می توان از وجود این بیماری در بدن اطلاع حاصل کرد. درد شکمی که معمولاً از اطراف ناف شروع می‌شود و به تدریج به سمت پایین راست شکم منتقل می‌شود، تهوع و استفراغ، تب، کاهش اشتها و یبوست یا اسهال از جمله علائم این بیماری خطرناک است.

تنها درمان قطعی آپاندیسیت جراحی است. در این عمل آپاندیس ملتهب به طور کامل برداشته می‌شود. جراحی آپاندیس معمولاً یک عمل روتین است و عوارض جدی ندارد. با این حال مانند هر عمل جراحی دیگری، ممکن است عوارضی مانند عفونت، خونریزی، تشکیل لخته خون و آسیب به اندام‌های مجاور رخ دهد. در اکثر موارد جراحی آپاندیس با موفقیت انجام می‌شود و عوارضی به همراه ندارد. اما در برخی موارد نادر، عفونت گسترده، پارگی آپاندیس و سایر عوارض جدی ممکن است منجر به مرگ شود.

اگر علائم آپاندیسیت را در خود مشاهده کردید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. تشخیص زودهنگام و درمان مناسب آپاندیسیت بسیار مهم است و می‌تواند از عوارض جدی جلوگیری کند. در پایان آپاندیس گرچه عضوی غیر ضروری به نظر می‌رسد، اما التهاب آن می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند. با آگاهی از علائم و مراجعه به موقع به پزشک، می‌توان از عوارض ناشی از آپاندیسیت جلوگیری کرد.

کدخبر: 1030589 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری خبرنگار: پارمیدا محمدی
آیا این خبر مفید بود؟