این افراد مشمول سهمیه دانشگاه ها می شوند + جدول

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این روزها پیرامون موضوع سهمیه ها در آزمون سراسری ، پس از انتشار اظهارات ظفرقندی، وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت که مربوط به مصاحبه ای در شهریور ۱۴۰۲ است به این موضوع پرداختیم که کدام دسته از افراد مشمول سهمیه می شوند.

ظفرقندی در آن مصاحبه گفته بود: سهمیه هم حد و حدودی دارد. وقتی رتبه ۲ رقمی کنکور پزشکی تهران قبول نشود به مهاجرت فکر می‌کند.

 

سهمیه های موثر در کنکور

سهمیه ایثارگران 25 درصدی

ظرفیت این سهمیه صرفا بین سه گروه زیر تقسیم می گردد:

همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر

آزادگان و همسر و فرزندان آنان

جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان

سهمیه ایثارگران 5 درصدی

بعداز سهمیه مناطق پرمتقاضی ترین سهمیه کنکور سراسری، سهمیه ایثارگران 5 درصدی می باشد، این سهمیه به افراد زیر تعلق می گیرد:

جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن

همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه

لازم به ذکر است که داوطلب در هر یک از مقاطع تحصیلی تنها یک بار امکان استفاده از سهیمه ایثارگران 5 و 25 درصدی خود را دارد حتی در صورتی که ایشان انصراف از تحصیل داده و یا با استفاده از سهمیه در کنکور، قبولی برای ایشان در دانشگاهی صادر گردد، امکان استفاده مجدد از سهمیه را در آن مقطع ندارد.

سهمیه رزمندگان

رزمندگان بسیجی، جهادگران جهاد کشاورزی و رزمندگان ستاد کل نیروهای مسلح که حداقل شش ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه های دفاع مقدس از سال 1359 تا 1367 بطور متوالی یا متناوب را داشته باشند.

داوطلبانی که زمان جنگ به صورت سرباز یا نیروی کادری (پایور) در جبهه حضور داشتند، سه چهارم مدت حضور این دسته از داوطلبان داوطلبانه در نظر گرفته می شود که اگر این مدت مذکور بیش از 6 ماه باشد، مشمول سهمیه رزمندگان می شود.

داوطلبان حائز شرایط سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری که قصد استفاده از آن را دارند الزامی است هنگام ثبت نام یک کد 12 رقمی از ارگان ذی ربط دریافت نموده و در فرم ثبت نام سایت سازمان سنجش وارد نماید.

سهمیه خانواده شهدا

مطابق دفترچه ثبت نام کنکور سراسری مشمولین سهمیه خانواده شهدا عبارتند از پدر، مادر، خواهر و برادر شهید. این افراد برای استفاده از سهمیه مذکور تنها کافیست به تکمیل بند مربوط در تقاضانامه ثبت نامی اقدام نمایند و نیازی به مراجعه به درگاه اینترنتی ایثار ندارند.

سهمیه حافظان قرآن

بسیاری از سهمیه خانواده شهدا با عنوان همسر و فرزندان شهدا و جاویدالاثر ها یاد می نمایند که با توجه به توضیحات قبلی این بزرگواران جزو سهمیه ایثارگران 25 درصدی دسته بندی می گردند.

سهمیه بهیاران

سهمیه بهیاری در کنکور سراسری از سال 1400 به مدت 5 سال و میزان حداکثر 5 درصد ظرفیت از ظرفیت رشته محل های دوره روزانه تنها جهت ورود به رشته پرستاری و از سال 1402 تا 1406 به مدت 5 سال و به میزان حداکثر 5 درصد ظرفیت از رشته محل های دوره روزانه جهت ورود به رشته های اتاق عمل و هوشبری در نظر گرفته شده است. واجدین شرایط استفاده از سهمیه بهیاران می بایست علاوه بر تکمیل بند 26 تقاضانامه ثبت نام بند 31 را نیز تکمیل نمایند.

​سهمیه مناطق درگیر بلایای طبیعی (سیل زده و زلزله زده)

براساس مصوبه جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سهمیه داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ در مناطق سیل زده همانند داوطلبان مناطق زلزله زده محاسبه خواهد شد، بر همین اساس در کنکور 1403، پنج درصد سهمیه مازاد به داوطلبان مناطق سیل زده اختصاص می‌ یابد. در نظر داشته باشید که سهمیه داوطلبان مناطق سیل زده برای دانشگاه‌ های سایر استان ­‌ها لحاظ نمی ­‌شود و فقط برای دانشگاه‌ های استان‌ های آسیب دیده لحاظ خواهد شد.

 به عنوان مثال از دانشگاه‌ های تهران ظرفیتی به مناطق سیل‌ زده اختصاص داده نمی‌ شود و در صورت عدم وجود رشته در آن مناطق، ظرفیت از دانشگاه‌ های استان‌ های هم‌ جوار در رشته‌ های مورد تقاضای استانداری‌ ها به مدت حداکثر 3 سال و با اخذ تعهد خدمت به میزان دو برابر مدت تحصیل، اختصاص می‌ یابد.

ظرفیت هایی که برای سهمیه ایثارگران و رزمندگان تصویب شده است در صورتی که در هر کد رشته محل قابلیت گرد شدن به یک را داشته باشند، لحاظ می گردد.

سهمیه داوطلبان دچار سوختگی در حادثه آتش سوزی مدارس

براساس مصوبه جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سهمیه داوطلبان کنکور 1403 در مناطق سیل زده همانند داوطلبان مناطق زلزله زده محاسبه خواهد شد، بر همین اساس در کنکور ۱۴۰۳ ، پنج درصد سهمیه مازاد به داوطلبان مناطق سیل زده اختصاص می‌ یابد. در نظر داشته باشید که سهمیه داوطلبان مناطق سیل زده برای دانشگاه‌ های سایر استان ­‌ها لحاظ نمی ­‌شود و فقط برای دانشگاه‌ های استان‌ های آسیب دیده لحاظ خواهد شد.

سهمیه مناطق محروم

40 درصد از ظرفیت کد رشته محل های ناحیه ای، قطبی و کشوری دوره ی روزانه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در استان های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان و هرمزگان به داوطلبان بومی این استان ها اختصاص یافته که تغییر رشته و انتقالی داوطلبان ممنوع بوده و دوره تحصیلی نیز مانند دوره های روزانه رایگان می باشد.

سهمیه داوطلبان شهرستان های جنوب استان های کرمان و شهرستان بشاگرد هرمزگان

  40 درصد داوطلبان بومی شهرستان های جیرفت، کهنوج، رودبار جنوب، قلعه گنج، منوجان در استان کرمان و شهرستان بشاگرد در استان هرمزگان در صورتی که 2 مورد از 4 شهر "محل اخذ مدرک تحصیلی سال آخر" یا "محل اخذ مدرک تحصیلی سال ما قبل آخر" یا "محل اخذ مدرک تحصیلی دو سال ما قبل آخر" یا "محل تولد" یکی از موارد باشند، امکان استفاده از سهمیه مذکور را دارند. دوره ی تحصیلی مانند روزانه رایگان بوده و دو برابر مدت زمان تحصیل تعهد خدمتی دارند.

سهمیه داوطلبان شهرستان ابوموسی در استان هرمزگان

40 درصد از ظرفیت پذیرش رشته های تحصیلی دانشگاه های استان هرمزگان به داوطلبان شهرستان ابوموسی تعلق می گیرد. این داوطلبان می بایست 75 درصد آخرین نفر قبولی آزاد را کسب نموده و 3 سال سکونت در شهرستان مذکور را داشته باشند تا بومی این منطقه محسوب گردند.

کدخبر: 1030490 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟