برای معلمانی که بازنشستگی خود را به تعویق بیندازند، پاداش در نظر گرفتیم

به گزارش رکنا، علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، در نشستی خبری با اصحاب رسانه درباره پرونده اعتراضات رتبه‌بندی گفت: سال گذشته در همین ایام از میان معلمان شاغل ۵۷۲ هزار نفر معترض به رتبه معلمان بودند و به نوعی تقاضای تجدیدنظر در رتبه اعطایی را داشتند. این افراد قبل از پایان اسفند ۱۴۰۲ به اعتراضاتشان رسیدگی شد و بیش از ۳۸۰ هزار نفر از این افراد مطابق قانون افزایش رتبه داشتند و به نوعی پرونده اعتراضات رتبه‌بندی بسته شد. قبل از پایان سال ۱۴۰۲ احکام رتبه‌بندی بازنشستگان سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ توسط صندوق بازنشستگی صادر شد، اما بخشی از دیون این افراد باقی مانده به این معنی که فرد در سال ۱۴۰۲ یا در ۱۴۰۱ یا در ۱۴۰۰ بازنشسته شده و دیونی باقی مانده که به شش‌ماهه دوم سال ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۱ برمی‌گردد، کارهای آن را به عنوان آخرین مرحله تثبیت نظام رتبه‌بندی انجام می‌دهیم تا آن هم به‌زودی پرداخت شود.

فرهادی خاطرنشان کرد: برای تمام بازنشستگان سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تلاش می‌کنیم که کسورات قانونی ناشی از افزایش رتبه‌ها را پرداخت کنیم و نظام رتبه‌بندی برای آنها به حالت تثبیت درآید و پرونده آنچه از رتبه‌بندی به صورت گذشته باقی مانده بسته شود و از این پس نظام رتبه‌بندی تابع آیین‌نامه و شیوه‌نامه مصوب خواهد بود.

او درباره نیروی انسانی بیان کرد: امسال بخش‌نامه‌ معروفی داشتیم که عنوان کرده بودیم مطابق آیین‌نامه سازمان اداری و استخدامی و قبل از ابلاغ برنامه هفتم که بنده آن را امضا کرده بودم که مطابق نامه صادره از سوی سازمان اداری و استخدامی، آموزش و پرورش را مجاز دانسته بود تا قبل از رسیدن شرایط اجباری بازنشستگان اگر خواست‌ از معلمان فردی را به استمرار خدمت مجاب کند و این اجازه را داده بود. در ادامه در سوم مرداد‌ قانون برنامه هفتم لازم اجرا و بخش‌نامه دچار ابهام شد.

او افزود: هر معلمی استمرار خدمت دهد در حالی که شرایط بازنشستگی داشته باشد، به میزان یک ماه حقوق به او «پاداش» پرداخت می‌کنیم. بنابراین تمامی افرادی که در شهریورماه امسال با داشتن شرایط بازنشستگی، چنانچه ادامه خدمت دهند و بازنشستگی را یک سال به تعویق بیندازند ۱۳ ماه حقوق دریافت خواهند کرد که منابع مالی آن نیز تأمین شده است.

او با اشاره به اینکه سن بازنشستگی در وزارت آموزش و پرورش از 48 سال تا 52 سال است، بیان کرد: حتی اگر معلمی در دانشسرای تربیت معلم درس خوانده باشد، این عزیزان می‌توانند در ۴۲سالگی نیز بازنشسته شوند. به عبارتی سن بازنشستگی در آموزش و پرورش پایین است و عموما معلمان در شرایط بازنشستگی از لحاظ سنی هنوز جوان هستند و معتقدیم معلمان در سن بازنشستگی‌ هم‌زمان در اوج تجربه و مهارت معلمی‌اند، لذا مطلوب این است که برای جبران کمبود نیروی انسانی از خود این معلمان استفاده کنیم.

فرهادی تصریح کرد: با کمک دولت قبل و دولت فعلی و با کمک رئیس‌جمهور و دکتر حاجی‌میرزایی دو تصمیم گرفته شد که از دولت قبل پیگیر بودیم. آن دو تصمیم این بود که هر کدام از بازنشستگانی که استمرار خدمت در سال آینده دهند به این معنی نیست که باید تا ۶۰ سال فعالیت کنند؛ آن بخش‌نامه اصلاح شد. این موضوع ناظر بر نیاز است و کل نیاز ما در دو سال آینده است و حالت «اجبار» آن برداشته شد.

کدخبر: 1029892 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟