30 درصد مردم ایران مشکل ریفلاکس معده دارند / سرطان مری در کمین مبتلایان به ریفلاکس معده

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، رفلاکس معده که به آن بیماری رفلاکس معده-مری (GERD) نیز گفته می‌شود، حالتی است که در آن محتویات معده به‌طور غیرطبیعی به سمت مری برمی‌گردند. این وضعیت می‌تواند باعث بروز علائم ناخوشایند و عوارض جدی برای فرد شود. علل مختلفی برای بروز رفلاکس معده وجود دارد. اسفنکتر تحتانی مری معمولاً از برگشت محتویات معده جلوگیری می‌کند. اگر این عضله ضعیف شود، رفلاکس رخ می‌دهد. چاقی با فشار اضافی بر روی معده می‌تواند باعث بازگشت محتویات معده به مری شود. بارداری، تغییرات هورمونی و فشار بر روی معده می‌تواند منجر به رفلاکس شود. مصرف غذاهای چرب، تند، شکلات، نوشیدنی‌های کافئین‌دار و به طور کل رژیم غذایی نامناسب می‌تواند خطر رفلاکس را افزایش دهد. استرس می‌تواند بر روی عملکرد سیستم گوارش تأثیر بگذارد و رفلاکس را تشدید کند.

رفلاکس معده می‌تواند در هر سنی بروز کند، اما بیشتر این مشکل بیشتر در افراد بالغ و میانسال با افزایش سن، افراد چاق و بانوان باردار به علت تغییرات هورمونی و فیزیکی ایجاد می شود.

اگر رفلاکس معده درمان نشود، عوارضی برای افراد ایجاد می کند که زندگی را برای آنها دشوار می سازد. التهاب مری (مرییت) که ناشی از تماس مکرر با اسید معده است، یکی از عوارض رفلاکس معده است. زخم‌های مری می‌توانند باعث درد و خونریزی شوند. تنگ شدن مری به دلیل زخم‌ها و التهاب عارضه دیگری است که رفلاکس ایجاد می کند. رفلاکس ممکن است به ریه‌ها برسد و مشکلات تنفسی ایجاد کند. در موارد نادر، التهاب مزمن ممکن است به سرطان مری منجر شود.

برای پیشگیری از ابتلا رفلاکس معده راهکار های مختلفی وجود دارد. داشتن رژیم غذایی سالم با اجتناب از غذاهای چرب، تند و کافئین‌دار می تواند در این امر تاثیرگذار باشد. کاهش وزن اضافی به کاهش فشار بر روی معده کمک می‌کند. خوابیدن با سر بالا می‌تواند به جلوگیری از رفلاکس می انجامد.  مدیریت استرس از طریق روش‌های آرامش‌بخش مانند مدیتیشن و یوگا در پیشگیری از رفلاکس معده اثرگذار است.

راه های درمان رفلاکس معده به چند روش محدود می شوند. استفاده از داروهای مهارکننده اسید (مانند پمپ‌های پروتون) و آنتی‌اسیدها بر درمان رفلاکس تاثیر مثبت می گذارند.  تغییر در عادات غذایی و خواب بر درمان رفلاکس اثرگذار است. در موارد شدید که درمان‌های دیگر مؤثر نیستند، ممکن است جراحی لازم باشد.

رفلاکس معده یک بیماری شایع است که می‌تواند عوارض جدی برای سلامت فرد ایجاد کند. شناخت علل، پیشگیری و درمان مناسب می‌تواند به کنترل این بیماری کمک کند و کیفیت زندگی افراد را بهبود بخشد.

کدخبر: 1029759 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری خبرنگار: پارمیدا محمدی
آیا این خبر مفید بود؟