میانگین زمان پیاده روی ایرانیان از توصیه های سازمان بهداشت جهانی کمتر است / 30 دقیقه پیاده روی در روز از سکته های قلبی و مغزی جلوگیری می کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، پیاده‌روی یکی از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین فعالیت‌های ورزشی است که می‌تواند به بهبود سلامت جسمی و روانی افراد کمک کند. در این گزارش به بررسی فواید پیاده‌روی، توصیه‌های مربوط به مدت و شدت آن، تأثیرات آن بر گروه‌های سنی مختلف و محدودیت‌ها و آمارهای مربوط به پیاده‌روی در ایران خواهیم پرداخت.

پیاده روی روزانه فواید بسیاری برای بدن انسان دارد. پیاده‌روی منظم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و سکته مغزی را کاهش دهد. این فعالیت به سوزاندن کالری و کنترل قند خون کمک می‌کند، که برای پیشگیری از دیابت نوع 2 اهمیت دارد. پیاده‌روی می‌تواند به تقویت استخوان‌ها کمک کرده و از بروز بیماری‌هایی مانند آرتروز جلوگیری کند. از سوی دیگر کاهش استرس، اضطراب و افسردگی و بهبود سلامت روان از دیگر فواید پیاده روی است. همچنین افرادی که به طور منظم پیاده‌روی می‌کنند، معمولاً خواب بهتری دارند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می‌کند که بزرگسالان باید حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی متوسط یا 75 دقیقه فعالیت بدنی شدید در هفته داشته باشند. این مقدار می‌تواند به حدود 30 دقیقه پیاده‌روی روزانه تقسیم شود. شدت پیاده‌روی باید متوسط باشد؛ یعنی فرد باید بتواند در حین پیاده‌روی صحبت کند، اما نمی‌تواند آواز بخواند.

تاثیرات پیاده روی در سنین و در جنسیت های مختلف به اشکال مختلفی خود را نشان می دهد. فواید پیاده‌روی برای هر دو جنس یکسان است، اما ممکن است زنان به دلیل شرایط خاصی مانند بارداری یا یائسگی نیاز به مشاوره بیشتری داشته باشند. پیاده‌روی در سنین بالا و سالمندان نه تنها مفید است بلکه به شدت توصیه می‌شود. این فعالیت می‌تواند به حفظ تعادل، تقویت عضلات و افزایش انعطاف‌پذیری آنها کمک کند.

برخی افراد ممکن است از پیاده‌روی منع شوند یا نیاز به مشاوره پزشکی داشته باشند. به عنوان مثال افرادی که دارای مشکلات جدی قلبی یا تنفسی، آسیب‌های جدی یا جراحی اخیر یا شرایط خاص پزشکی هستند باید فعالیت های بدنی محدود تری داشته باشند.

پیاده‌روی یک راه ساده و مؤثر برای بهبود سلامت جسمی و روانی است. با رعایت توصیه‌های مربوط به مدت و شدت، افراد می‌توانند از فواید آن بهره‌مند شوند. همچنین، توجه به گروه‌های سنی مختلف و محدودیت‌های موجود در ورزش می‌تواند به ارتقاء سلامت عمومی جامعه کمک کند. بنابراین، تشویق مردم به افزایش میزان پیاده‌روی می‌تواند تأثیرات مثبتی بر سلامت جامعه داشته باشد.

کدخبر: 1028041 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری خبرنگار: پارمیدا محمدی
آیا این خبر مفید بود؟