معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش: تنها ۷۰ درصد از کودکان مهارت های سواد پایه را کسب می کنند

به گزارش رکنا، در نشست "آموزش و پرورش و مسئله عدالت آموزشی "، مهم ترین چالش‌ها و راهکارهای بهبود عدالت آموزشی در ایران را مورد بررسی قرار می‌دهیم: رضوان حکیم زاده در این نشست با تاکید بر اهمیت عدالت آموزشی، چنین گفت: ما باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا همه کودکان به طور مساوی به فرصت های آموزشی دسترسی دارند؟ آیا کودکان محروم و کمتر برخوردار می‌توانند به همراه دیگر دانش آموزان به کیفیت آموزش یکسان دسترسی داشته باشند؟ آیا کودکان معلول نیز مانند دیگر کودکان فرصت آموزش و رشد را دارند؟

او در ادامه با اشاره به چالش‌های عدالت آموزشی در سیستم آموزشی کشور، بر نیاز به تغییر نگرش و توسعه برنامه‌های جامع و نوین برای حل این چالش‌ها تاکید کرد.

حکیم زاده افزود: چالش‌های عدالت آموزشی و احساس عدم پذیرش و مقبولیت، عدم دسترسی به امکانات و فرصت‌های آموزش برابر، نرخ حضور و کسب مهارت پایه که باوجود حضور ۸۰ درصد از کودکان در مدارس، تنها ۷۰ درصد از آنها مهارت های سواد پایه را کسب می‌کنند. همچنین به تخصیص نبود و تجهیزات ناکافی، کیفیت آموزش در مناطق محروم و کمتر برخوردار، تناسب آموزش با نیازهای جامعه، کیفیت معلمین و تراکم کلاس، تخصیص بودجه نمی‌تواند برای همه دانش آموزان یکسان باشد، شرایط کار معلمین، استفاده از نیروهای آموزشی بدون کفایت، تضاد بین سند تحول بنیادین و سیاست‌های عملی، تضاد بین سند تحول بنیادین و سیاست های عملی، کمبود نیروهای کمک رسان در مدارس می توان اشاره کرد.

او با اشاره به راهکارهای این مشکلات گفت: ترویج مقبولیت و پذیرش دانش آموزان، توسعه زیرساخت های آموزشی و تجهیزات مناسب، ارتقای کیفیت آموزش و پرورش، آموزش مهارتی و حرفه‌ای و کارآفرینی، ارتقای کیفیت معلمین، بهبود شرایط کار معلمین، استفاده از نیروهای متخصص و آموزش دیده، اجرای کامل سند تحول بنیادین، تامین نیروهای کمک رسان در مدارس است. 

کدخبر: 1026124 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟