کم توجهی خطرناک سازمان غذا و دارو در برابر کمیابی شیر خشک/انبارها پر از شیر خشک داروخانه ها خالی است!

محمد عبده‌زاده، رئیس هیئت مدیره تولیدکنندگان دارو  مسأله تأمین دارو، شیرخشک و واکسن را از مهمترین مشکلات دولت چهاردهم دانسته است و در گفت و گو با  خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: در حالی که از ۱۵ سال پیش تاکنون در تولید شیر خشک خودکفا بودیم و اصلاً واردات هم نداشتیم. سازمان غذا و دارو با اجرای سیاست‌های غلط مانند عدم تخصیص ارز به تولید‌کننده‌ها باعث شد که واردات شیر خشک شروع شود.

سازمان غذا و دارو در همین راستا بدون  اینکه کشور نیازی به واردات شیر خشک داشته باشد ،مجوز چندین شرکت فوریتی واردات دارو و شیر خشک و واکسن را صادر کرد  که در این راستا ۳ تولید‌کننده شیرخشک  و چندین شرکت تولیددارو و واکسن زمین گیر شدند.

روزانه به بعضی داروخانه ها فقط دو یا سه قوطی شیرخشک اختصاص می یابد

اکنون در هفته جهانی شیر مادر قرار داریم. 45درصد از  نوزادان با شیر خشک تغذیه می شوند که رقم بالایی است و همین موضوع از اهمیت تولید و توزیع مناسب شیر خشک خبر می دهد. اما این روزها اخباری در بی سامانی توزیع شیر خشک در داروخانه ها به گوش ما رسیده است  بنابر این گزارش داروخانه می گویندبرخی روزها فقط دو یا  سه قوطی شیر خشک از تولید کننده  دریافت می کنند و همین موضوع باعث ایجاد نارضایتی مردم شده است.

بنا به بررسی های خبرنگار  بهداشت و درمان رکنا،یکی از دلایل مهمی که امروز باعث نایابی شیر خشک در  داروخانه ها شده است «تلاش تولید کننده و وارد کننده برای  بالا بردن قیمت است ».

محمد طاهری نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون بهداشت  در این باره به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: در جلسه‌ای که با رئیس سازمان غذا و دارو داشتیم. مشکلاتی که در خصوص نابسامانی در بازار شیرخشک به ما گزارش شده را به اطلاع محمدی رئیس سازمان غذا ودارو رساندیم. شرایط توزیع شیر خشک در میان مردم و داروخانه‌ها به گونه‌ای است که هر دو طرف ناراضی هستند.

این نماینده مجلس با اشاره به مشکلاتی که مردم و داروخانه‌ها در زمینه توزیع شیر خشک دارند افزود: سهمیه‌بندی شیر خشک به دلیل تلاش برای از بین رفتن فساد و قاچاق شیر خشک صورت گرفته و داروخانه‌ها با ارائه کد ملی و ثبت آن در سامانه تی تک شیر خشک به صورت سهمیه‌ای به همه کودکان تعلق می‌گیرد.بسیاری از تولید کننده ها و وارد کنندگان بر سر  قیمت عرضه  شیر خشک اختلاف دارند.

شیر خشک به میزان کافی طبق سهمیه به دست داروخانه‌ها نمی‌رسد

طاهری در ادامه گفت: حاشیه سود فروش شیر خشک برای داروخانه‌ها بسیار ناچیز است .داروخانه‌ها فروش شیر خشک را در سامانه و با قیمت دولتی انجام می‌دهند. مشکل در سیستم توزیع شیرخشک از تولید‌کننده‌ها  در داروخانه ها است.شیر خشک به میزان کافی طبق سهمیه به دست داروخانه‌ها نمی‌رسد.

بچه هست غذاش نیست

او در ادامه با اشاره به سیاست‌های دولت در افزایش جمعیت گفت: از سویی بر افزایش جمعیت تأکید داریم و از سویی نمی توانیم شیر خشک را عادلانه توزیع کنیم. بچه هست غذاش نیست، والدین برای  پیدا کردن یک قوطی شیر خشک باید چند تا خیابان را بگردد.

 

کدخبر: 1026109 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟