حدودا 40 درصد جمعیت ایران دچار خروپف‌ هستند/خروپف می تواند به بیماری قطع تنفسی منجر شود

 به گزارش خبرنگار سلامت رکنا، خروپف صدای غالبا بلندی است که در هنگام خواب ایجاد می شود. در این بحث با دو نوع خروپف ساده و خروپف ناشی از بیماری وقفه تنفس مواجه هستیم. گفته می شود تا 40 درصد جمعیت ایران دچار این عارضه هستند.

دکتر پریسا فضلی پناه فلوشیب فوق تخصصی اختلالات خواب، در گفت و گو با رکنا، با اشاره به خروپف معمولی و خروپف ناشی از بیماری وقفه تنفسی، گفت: از آن جایی که خروپف مسئله ای شخصی است، آمار دقیقی از وضعیت آن وجود ندارد؛ اما گفته می شود حدود 30 الی 40 درصد جمعیت ایران دچار خروپف بوده و شیوع آن در مردان بیشتر است. آمار خروپف ناشی از بیماری قطعی تنفس از هر 4 مرد 1 نفر و از هر 10 زن یک نفر در جهان را شامل می شود. این عارضه تنفسی می تواند در سنین مختلف وجود داشته باشد. با افزایش سن (در نتیجه ضعیف شدن عضلات راه هوایی) خروپف شدت و شیوع بیشتری پیدا می‌کند. افراد بالای 50 سال باید نسبت به علائم خروپف خود هوشیارتر باشند؛ چرا که می تواند نشانه ی سندروم وقفه تنفسی باشد.

او در توضیح اختلالات ناشی از خروپف، گفت: مطالعات مختلفی در مورد عوارض خروپف معمولی در حال انجام است و گفته می شود در صورت عدم درمان و با افزایش سن می تواند عاملی برای ابتلا به بیماری وقفه تنفسی باشد. از عوارض ناشی از سندروم وقفه تنفسی در دراز مدت می توان به سکته های قلبی و مغزی، افزایش فشار خون، اختلال عملکردی سیستم ایمنی، کاهش تمرکز، حافظه و قدرت یادگیری، افسردگی، خواب آلودگی در طول روز، افزایش تصادفات رانندگی و... اشاره کرد. افرادی که دچار خروپف بوده و به هنگام رانندگی دچار خواب آلودگی و خطاهای رانندگی هستند رانندگان بسیار پر ریسکی هستند؛ بر همین اساس خروپف یکی از عوامل مهم تصادفات جاده ای است.

او با اشاره به تغییر موقعیت خواب یا بالشت به عنوان یک راهکار جهت کاهش صدای خروپف، افزود: توصیه می شود اگر فردی در نتیجه خروپف دچار فشار خون بالا، اضافه وزن، کاهش کیفیت خواب، سردرد صبحگاهی، خواب آلودگی روزانه و... شده است، حتما به پزشک خواب مراجعه کرده و تحت تست های تشخیصی قرار بگیرد تا مشخص شود با یک خروپف معمولی مواجه است یا بیماری وقفه تنفسی فرد را تهدید می کند. به طور کلی خروپف را بخشی از زندگی طبیعی خود ندانسته و به راحتی از آن گذر نکنید. انتخاب سبک زندگی سالم شامل داشتن رژیم غذایی مشخص، ورزش منظم و مراقبت از خود همچنین پرهیز از مصرف الکل و داروهای آرام بخش می تواند، در کاهش یا درمان خروپف موثر واقع شود.

 

کدخبر: 1012907 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری ملینا جعفری
آیا این خبر مفید بود؟