محیط کار عاری از خشونت و آزار و اذیت به ویژه برای زنان به رسمیت شناخته شد

به گزارش رکنا به نقل از ITUC، جشن پنجمین سالگرد تصویب کنوانسیون مقابله با خشونت و آزار علیه زنان کارگر ، هفته گذشته توسط «کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری: ITUC» برگزار شد. 

پنج سال پیش در چنین روزهایی سازمان جهانی کار با تلاش تشکل‌های کارگری بین‌المللی حاضر در این مجموعه، کنوانسیون شماره ۱۹۰ را به عنوان یک کنوانسیون بنیادین و لازم الاجرا برای اعضا، به تصویب رساند. 

کنوانسیون ۱۹۰ اولین معاهده بین المللی است که حق هر فرد برای داشتن محیط کار عاری از خشونت و آزار و اذیت ، از جمله خشونت و آزار مبتنی بر جنسیت (به ویژه بر زنان) را به رسمیت می‌شناسد. 

این مقاوله نامه، بر ضرورت ایجاد یک محیط کار ایمن -که دستیابی به برابری و کرامت انسانی برای همه کارگران (صرف نظر از نوع صنعت و جنسیت و سن‌شان) تسهیل خواهد کرد- تاکید می‌کند. 

در طول پنج سال گذشته، پیشرفت قابل توجهی در راستای اجرای این کنوانسیون در جهان صورت گرفته است. بسیاری از کشورها اقداماتی را برای تصویب و همسو کردن قوانین و سیاست‌های ملی خود با مفاد کنوانسیون انجام داده‌اند که نشان‌دهنده شناخت روزافزون ضرورت صیانت از کارگران در برابر خشونت و آزار و اذیت (به ویژه زنان کارگر) است. 

با استفاده از مفاد کنوانسیون ۱۹۰ و متمم ۲۰۶ سازمان جهانی کار، موضوع صیانت از کارگران در برابر آزار و خشونت باید در قوانین و قرادادهای جمعی نیز گنجانده شوند. 

پدیده خشونت و آزار و اذیت جسمی، روانی و جنسیتی در محل کار همچنان ادامه دارد و میلیون‌ها کارگر را در سراسر جهان، به ویژه زنان، مهاجران و کسانی که در مشاغل نامطمئن هستند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

لوک تراینگل، دبیرکل ITUC در جشن اخیری که به مناسبت سالگرد تصویب این کنوانسیون برگزار کرده است، می‌گوید: «ITUC تعهد تزلزل ناپذیر خود را برای تحقق کامل اصول مندرج در کنوانسیون ۱۹۰ را نشان داده است. ما از همه دولت‌ها می‌خواهیم که این کنوانسیون را بدون تأخیر تصویب و اجرا کنند. ما از کارفرمایان می‌خواهیم که سیاست‌های‌ عدم تحمل خشونت و آزار و اذیت را اتخاذ کنند و فرهنگ احترام و کرامت انسانی را در محیط کار تقویت کنند. نقش اتحادیه‌های کارگری مستقل در این امر ضروری است. آن‌ها باید توسط حقوق دموکراتیک و اتحادیه‌های کارگری در محل کار توانمند شوند تا به آن‌ها اجازه دهند از محیط‌های کاری ایمن، محترمانه و برابر دفاع کنند.»

ITUC با دعوت از زنان فعال تشکل‌های کارگری که برای تصویب این مقاوله‌نامه تلاش کرده بودند، از خدمات این زنان کارگر مبارز در سراسر جهان قدردانی کرد.

 

کدخبر: 1012697 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟