بهترین برنامه ریزی کنکور؛ برای تمام ماه ها

بهترین برنامه ریزی کنکور؛ برای تمام ماه ها

اگر از رتبه برترهای سال‌های گذشته بپرسید چطور موفق شده‌اند؟ قطعاً پاسخشان برنامه ریزی کنکور و تداوم در انجام آن است؛ اما بهترین برنامه ریزی کنکور چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

بهترین برنامه ریزی کنکور، باید به نکاتی نظیر ضریب هر درس، اولویت‌بندی زمان مطالعه دروس بر اساس ضرایب، توجه به نقاط ضعف و قوت، پارت‌بندی هر درس و مرور و جمع‌بندی، توجه کند. در این مطلب نحوه برنامه ریزی برای کنکور را به شما خواهیم گفت؛ این نکات برای تمام ماه‌ها و مقاطع سال کنکور مناسب خواهد بود. اما برای اینکه بتوانید همیشه بهترین برنامه‌ریزی را داشته باشید، می‌توانید از یک مشاور متخصص در این زمینه کمک بگیرید. پیشنهاد خبرگزاری رکنا به شما یکی از بهترین موسسه‌های مشاوره کنکور، موسسه نوتروفیل است. با کلیک بر روی مشاوره کنکور می‌توانید از خدمات مشاوره نوتروفیل بهره‌مند شوید.

چرا باید برای کنکور برنامه ریزی کنم؟

اکثر دانش‌آموزان گمان می‌کنند که این یک سال زمانی که برای مطالعه دروس کنکور در اختیار دارند، زمان زیادی است و فرصت‌ بسیاری دارند. اما واقعیت این نیست! یک سال به‌ظاهر زمانی زیادی است؛ اما به یاد داشته باشید که در این یک سال باید تمام مطالب هر سه‌پایه را بخوانید و جمع‌بندی کنید.

برای اینکه بتوانید از زمان و انرژی‌تان، نهایت بهره را ببرید و در ماراتن کنکور موفق شوید؛ باید یک برنامه‌ریزی مناسب داشته باشید. اولین گام برای یک برنامه واقع‌بینانه، آشنایی با اصول برنامه ریزی کنکور است که در ادامه برایتان خواهیم گفت.

چطوری برای کنکور شروع کنیم؟

کنکور سراسری، یک ماراتن پرفرازونشیب است که مسیر آینده شما را مشخص می‌کند. بدون شک، برنامه‌ریزی دقیق و اصولی، راز موفقیت در کنکور است. در ادامه دو گام اول را برای شروع برنامه‌ریزی خدمتتان خواهیم گفت.

  • هدف خود را مشخص کنید

اولین قدم در بهترین روش برنامه ریزی برای کنکور، تعیین هدف نهایی است. هدف شما باید روشن و شفاف باشد تا شما را در مسیر گام برداشتن برای هدفتان هدایت کند. به‌جای کلی‌گویی، رشته و دانشگاه موردنظرتان را تعیین کنید و آن را به‌صورت کتبی روی کاغذ بنویسید. هرچه هدف شما بزرگ‌تر و دقیق‌تر باشد، انگیزه و تعهدتان برای رسیدن به آن بیشتر خواهد بود.

  • برنامه‌ای متناسب با خودتان تدوین کنید

هیچ برنامه‌ واحدی برای همه داوطلبان کنکور وجود ندارد. شرایط و توانایی‌های هر فرد منحصربه‌فرد است و برنامه ریزی باید متناسب با شرایط هر فرد باشد. به‌عنوان‌مثال، دانش‌آموزانی که در طول روز در مدرسه حضور دارند، باید برنامه‌ای واقع‌بینانه و منعطف داشته باشند تا بتوانند بین درس و مدرسه تعادل برقرار کنند.

با انواع نحوه برنامه ریزی برای کنکور آشنا شوید

مشاورین کنکور در طول سالیانی که کنکور در حال برگزاری است، تلاش کرده‌اند بهترین روش برنامه ریزی برای کنکور را پیدا کنند. در نهایت پس از آزمون و خطاهای فراوان به سه روش دست یافتند که روش سوم از سایر روش‌ها کامل‌تر است.

  • برنامه ریزی حجمی برای کنکور

در این روش برنامه ریزی برای کنکور، داوطلبان به‌جای تمرکز بر ساعات مطالعه، حجم مشخصی از مطالب را برای هر روز تعیین می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، ممکن است برای یک روز مطالعه، مباحث موازنه شیمی، وراثت در زیست‌شناسی و آیینه‌ها در فیزیک برنامه‌ریزی شود.

با وجود مزایایی مثل ایجاد نظم و انسجام در مطالعه، این روش معایب زیادی دارد. یکی از مشکلات اصلی، عدم تناسب حجم مطالب درسی در روزهای مختلف است. ممکن است در برخی روزها نیاز به 10 ساعت مطالعه باشد، درحالی‌که در روزهای دیگر 5 ساعت کافی باشد. این عدم تعادل می‌تواند منجر به خستگی و افت انگیزه در مطالعه دانش‌آموزان شود. به همین دلیل، بسیاری از کارشناسان معتقدند که این روش، بهترین برنامه ریزی کنکور نیست.

  • برنامه ریزی زمانی برای کنکور

با مشخص شدن معایب روش برنامه ریزی حجمی، برخی از مشاورین کنکور به سراغ روش دیگری به نام برنامه‌ریزی زمانی رفتند. در این روش، داوطلب ملزم است هر روز به مدت‌زمان مشخصی به مطالعه درس‌های خاصی بپردازد.

یکی از اصلی‌ترین معایب روش برنامه ریزی زمانی برای کنکور این است که پیشرفت درس‌ها در این روش برنامه ‌ریزی برای کنکور، ممکن است با سرعت یادگیری و توانایی‌های فردی دانش‌آموزان همخوانی نداشته باشد. همین موضوع نیز ممکن است باعث حذف برخی مباحث درسی توسط دانش‌آموزان شود.

  • برنامه ریزی حجمی- زمانی برای کنکور

پس از آزمون و خطاهای فراوان، مشاورین کنکور متوجه شدند برای طراحی بهترین برنامه ریزی کنکور، باید هر دو پارامتر حجم و زمان را در نظر گرفت. به همین دلیل به سراغ روش برنامه‌ریزی حجمی- زمانی رفتند.

در این روش از نحوه برنامه ریزی برای کنکور، شما فقط به زمان یا فقط به حجم دقت نمی‌کنید؛ بلکه هردو عامل را باهم در نظر می‌گیرید. اگر ۴ ساعت برای مطالعه در نظر گرفته‌اید، باید بدانید در آن ۴ ساعت قرار است چه مباحثی خوانده شود. مثلاً ۲ ساعت اول می‌خواهید مبحث وراثت زیست‌شناسی را بخوانید و ۲ ساعت دوم را به مبحث آیینه‌ها در فیزیک اختصاص می‌دهید. در این روش علاوه بر اینکه زمان مشخصی برای درس خواندن خواهید داشت، دیگر مطمئن خواهید بود که مبحثی جا نمی‌ماند.

آموزش برنامه ریزی کنکور

تا اینجا با انواع روش‌های برنامه ریزی برای کنکور آشنا شدید؛ اما حالا نوبت آن است که هر داوطلب یاد بگیرد چطور باید برای خودش برنامه‌ریزی کند. در ادامه نکاتی برای آموزش برنامه ریزی به شما خواهیم گفت و چند نمونه برنامه ریزی رایگان کنکور را برایتان قرار خواهیم داد. برای یک برنامه ریزی اصولی، موارد زیر را در برنامه ریزی برای کنکور در نظر بگیرید.

در هر مقطع از سال کنکور چطوری برنامه ریزی کنیم؟

به طور کلی پیشنهاد ما سبک زیر است اما ممکن است برای هر فرد تفاوت‌هایی داشته باشد:

  • تابستان: خواندن پایه دهم و یازدهم

  • پاییز: مرور پایه دهم + خواندن نیم‌سال اول دوازدهم

  • زمستان: مرور پایه یازدهم + خواندن نیم‌سال دوم دوازدهم

  • عید: جمع بندی

  • بهار: آمادگی امتحان نهایی + جمع بندی نهایی کنکور

ضریب هر درس را بدانید

برای اینکه بتوانید اصول برنامه ریزی برای کنکور را رعایت کنید، باید برای هر درس ساعت مطالعه تعیین کنید. اما این ساعت مطالعه را بر چه اساسی قرار است تعیین کنید؟ برای تعیین ساعت مطالعه هر درس، باید ابتدا ضریب دروس مختلف را بدانید.

ضریب هر درس در گروه آزمایشی تجربی

زیست‌شناسی

۱۲

شیمی

۹

فیزیک

۷

ریاضی

زمین‌شناسی

۱

 

 

ضریب هر درس در گروه آزمایشی انسانی

ادبیات تخصصی

۸

ریاضی و آمار

۶

عربی تخصصی

۵

فلسفه و منطق

تاریخ و جغرافیا

جامعه‌شناسی

روانشناسی

۲

اقتصاد

 

 

ضریب هر درس در گروه آزمایشی ریاضی

ریاضی

۱۲

فیزیک

۹

شیمی

۷

 

 

ساعت مطالعه هر درس را اولویت‌بندی کنید

همان‌طور که می‌دانید، دروس مختلف در کنکور از نظر اهمیت و تأثیرگذاری یکسان نیستند. به همین دلیل، بهترین برنامه ‌ریزی کنکور برنامه‌ای است که به ضریب هر درس توجه ویژه‌ای داشته باشد و زمان بیشتری را به مطالعه دروسی اختصاص دهد که ضریب بالاتری دارند.

برنامه ریزی هفتگی

یکی از روش‌های ساده و کارآمد برای تعیین زمان مطالعه هر درس، استفاده از فرمول زیر است:

زمان مطالعه هر درس = (ضریب آن درس * کل زمان مطالعه هفتگی) / مجموع ضرایب تمام دروس

به‌عنوان‌مثال، فرض کنید یک داوطلب رشته ریاضی قصد دارد 42 ساعت در هفته مطالعه کند. ضرایب دروس تخصصی این رشته به ترتیب 12، 9 و 7 است. با استفاده از فرمول بالا، زمان مطالعه مناسب برای درس ریاضی به‌صورت زیر محاسبه می‌شود:

(12 * 42) / (12 + 9 + 7) = 21.8 ساعت

با استفاده از این روش می‌توان برای هر درس زمان مطالعه مشخصی تعیین کرد و از هدر رفتن زمان و تلاش داوطلب جلوگیری کرد.

نمونه برنامه ریزی کنکور رایگان برای گروه آزمایشی تجربی:

برنامه ریزی کنکور رایگان برای گروه آزمایشی تجربی

در برنامه زیر، تصور بر این است که شما ۴۲ ساعت در هفته می‌خواهید مطالعه کنید.

نام درس

ضریب

ساعت مطالعه هفتگی

زیست‌شناسی

۱۲

(۴۲*۱۲)/ (۱۲+۹+۷+۷+۱)= ۱۴ ساعت

شیمی

۹

(۹*۴۲) / (۱۲+۹+۷+۷+۱)= ۱۰.۵ ساعت

فیزیک

۷

(۷*۴۲)/ (۱۲+۹+۷+۷+۱)= ۸.۱ ساعت

ریاضی

زمین‌شناسی

۱

(۱*۴۲)/ (۱۲+۹+۷+۷+۱)= ۱.۱ ساعت

 

 

به این ترتیب شما در هفته باید ۱۴ ساعت برای زیست‌شناسی زمان بگذارید؛ یعنی در طول ۷ روز هفته شما باید هرروز ۲ ساعت زیست‌شناسی بخوانید.

نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید

درست است که برای برنامه‌ریزی باید ضرایب دروس را در نظر بگیرید، اما فراموش نکنید برخی موارد استثنا است. اگر در درسی ضعف دارید، باید زمان بیشتری برای مطالعه آن اختصاص دهید. به همین دلیل شناخت نقاط ضعف و قوت از مهم‌ترین اصول برنامه ریزی کنکور است.

هر مبحث را پارت‌بندی کنید

برای مثال اگر می‌خواهید مبحث وراثت زیست‌شناسی را بخوانید، تمام حجم یک مبحث را در یک روز قرار ندهید. مطابق با توانایی‌تان و شناختی که از خودتان دارید، آن را به دو یا سه بخش تقسیم کنید و در پارت‌های مطالعاتی مختلف بخوانید.

مرور و جمع‌بندی را دست‌کم نگیرید

اگر از رتبه برترها بپرسید، بهترین برنامه ریزی کنکور چه ویژگی‌ای دارد؟ بی‌شک می‌گویند برنامه‌ای که مرور و جمع‌بندی را مدنظر داشته باشد. بهترین زمان‌ها برای مرور عبارت است از:

  1. اولین مرور: در پایان همان روز برای بخش‌هایی که مطالعه کرده‌اید.

  2. مرور دوم: دو روز بعد

  3. مرور سوم: آخر هفته‌ها می‌توانید کل مطالب خوانده‌شده را مرور کنید.

  4. مرور نهایی: چهل روز پس از مطالعه

برای مرور و جمع‌بندی می‌توانید از خلاصه‌نویسی‌هایی که در طول مطالعه داشتید، تست‌ها و درس‌نامه کتاب‌های کمک‌آموزشی استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مطلب، با نحوه برنامه ریزی برای کنکور آشنا شدید و با استفاده از این نکات می‌توانید خودتان یک برنامه مناسب طراحی کنید. اما به یاد داشته باشید اگر می‌خواهید بهترین برنامه ریزی کنکور را داشته باشید؛ لازم است از یک مشاور کنکور متخصص کمک بگیرید تا بررسی تمام نکات لازم، بهترین برنامه را برایتان تدوین کند.

 

کدخبر: 1006258 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟