نوزادان نارس7 ماهه سلامت تر از نوزادان نارس 8 ماهه نیستند/مشکلات ریوی نوزادان نارس بیشتر  است

به گزارش خبرنگار سلامت رکنا، مشکلات ریوی نوزادان نارس بیشتر از نوزادان دیگر است که به موقع به دنیا می آیند.آنها همچنین ممکن است روی دستگاه تنفس مصنوعی باشند و زمانی را در NICU بگذرانند که خطر عفونت را افزایش می دهد.

تهمینه سخنور سرپرستار بخش ویژه نوزادان  NICUبه خبرنگار سلامت رکنا گفت: از لحاظ پزشکی اگر نوزادی قبل از هفته  37از اولین روز آخرین قاعدگی مادر بدنیا بیاید نارس نامیده می شود. . هر جنین به طور متوسط باید بین 38 تا 42 هفته یعنی حدود 280 روز در رحم باقی بمانند. نوزادانی که زودتر به دنیا می آیند  با مشکلات زیادی مواجه هستند زیرا عملکرد ارگان های حیاتی بدن آنان بدلیل نبود زمان کافی برای رشد و تکامل ، دچار نقص است.  یکی از مهمترین آنها نقص در عملکرد دستگاه تنفس و همچنین گوارش است.

سخنور افزود: این نارس بودن ریه و عدم ترشح ماده حیاطی به نام سورفکتانت در ریه، باعث می شودکه ریه های این نوزادان به خوبی باز نشود. برای این نوزادان مجبور به استفاده از دستگاه های تنفس مصنوعی یا ونتیلاتور می شویم. این نوزادان در درمایی شبیه به رحم مادر در دستگاهی به نام انکوباتور نگهداری می شوند.

سخنور ادامه داد: انکوباکتور محیط گرمی را برای نوزادان فراهم می کند یکی از بزرگترین مشکلات نوزدان نارس، پایین بودن دمای بدن است. نوزادان در رحم مادر در دمای مناسبی بوده اند و چون حالا زودتر متولد شده و از آن دما جدا شده است، توسط انکوباکتور دمای مورد نیازشان تامین می شود.

سخنور عوامل زیادی را در زایمان زودرس دخیل می داند و می گوید: در دوران بارداری مثل استرس، عادت هایی غذایی، ژنتیک، داروهای مصرفی در دوران بارداری، آلودگی هوا میتواند تاثیر زیادی در زایمان زودرس داشته باشد.

سخنور گفت: نوزادان پره مچور یا نارس با یکدیگر متفاوت هستند. نوزادانی که در هفته پایین تر بارداری به دنیا می آیند مشکلات بیشتری نسبت به نوزادانی که در هفته 35 بارداری به دنیا می آیند دارند.نکته حائز اهمیت در سلامتی نوزادان اینجاست که هرچه نوزاد در شکم مادر باشد زمان تولد سلامتی بیشتری دارد. این باور از گذشته تا کنون غلط است که نوزادان 7ماهه سلامت تر از نوزادان 8ماهه هستند.

تماس با ما : 23051497

 

 

 

کدخبر: 1003753 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری مهدیه قزوینیان
آیا این خبر مفید بود؟