اثرات رژیم حذف قند و شکر /مصرف قند باعث ریزه خواری در افراد می شود

به گزارش خبرنگار سلامت رکنا، امروزه " حذف قند " در میان کاربران مجازی بسیار پر بحث است. باید توجه داشت قند مصنوعی یکی از عوامل مهم در ایجاد بیماری های دیابت، چاقی و بیماری های قلبی و عروقی است. از همین جهت مسائل مربوط به قند فرآوری شده موضوعی مهم است که نیازمند آگاهی رسانی است.

در همین رابطه با دکتر امین بیگی متخصص تغذیه در حوزه لاغری به گفت و گو پرداخته ایم.

امین بیگی در گفت و گو با رکنا با اشاره به لزوم رعایت تعادل در رژیم غذایی گفت:در علم نوین تغذیه ما باید تعادل را در بشقاب غذایی خود رعایت کنیم. برخی مواد غذایی باید در رژیم ما بیشتر باشند مثل میوه، سبزیجات، نان و غلات سبوس دار همینطور برخی چیز ها باید کمتر جای گیرند که قند مصنوعی و مواد فراوری شده در این راستا قرار می گیرند.

 وی، با اشاره به اینکه میل به شیرینی امری همگانی است و ممکن است در برخی از افراد کاذب یا بیش از حد باشد، افزود: بحث مربوط به تغذیه بسیار گسترده است و نمیتوان گفت یک ماه غذایی به هیچ عنوان نباید مصرف شود. این که چقدر قند فراوری شده خورده می شود و طعم شیرین از چه منبعی تامین می شود مهم است. مشکل منابع قندی فراوری شده زود آزاد شدن انرژی شان است. این زود آزاد شدن انرژی عوارضی مثل ابتلا به دیابت، کاهش حساسیت به انسولین و  ریزه خاری را به همراه دارد؛ چرا که هر شیرینی که میخوریم قند خون بالا تر می رود و دیرتر پایین میاد و بدن نیاز به انسوین بیشتری دارد در نتیجه اشتها بیشتر می شود و همین مسئله یک چرخه معیوب ایجاد می کند.

 بیگی در ارتباط با بهترین جایگزین قند مصنوعی گفت: شیرینی بهتر است از منابع طبیعی مثل میوه باشد. هرچقدر این قند ها یا شیرینی جاتی که میخویم مصنوعی یا فرآوری شده باشند، قند و انرژیشان سریع تر در بدن آزاد می شود. یک مثال ساده اگر ما سیبی را بخوریم و انرژی آن در بازه زمانی یک ساعت و نیم ازاد شود، همان میزان انرژی را اگر از شکر بگیریم ممکنه در بازه 20 دقیقه آزاد شود و این آسیب زاست.

بیگی، در ارتباط با یکی از راهکار های حفظ سلامت افراد جامعه، اضافه کرد: بیشترین چیزی که نیاز به توجه دارد، فرهنگ سازی برای  ورزش در طول هفته به خصوص برای خانم های خانه دار است.این مسئله که افراد متوجه این مسئله باشند که حتما لازم نیست از وسایل ورزشی پیشرفته برای حفظ و تناسب اندام استفاده کنند؛ باعث پایین اومدن قند خون،کم شدن ابتلا به دیابت و بسیاری از مشکلات می شود.

 

کدخبر: 1002770 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری ملینا جعفری
آیا این خبر مفید بود؟