روند مذاکرات ایران و آمریکا به دلیل شرایط منطقه متوقف شده است

به گزارش رکنا از وزارت امور خارجه ، «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به مسقط سفر کرده است، درباره مسائل منطقه و همچنین مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا صحبت کرد.

عراقچی درباره سفر به عمان گفت: سفر به مسقط در رابطه با مسائل منطقه است و رایزنی نسبت به آنچه در منطقه می‌گذرد. آمادگی کامل برای هر سناریویی داریم ولی مسلما خواهان افزایش تنش و جنگ نیستیم.

وی همچنین گفت: در این موضوع با دوستان خود در عمان اشتراک نظر داشتیم و بحث‌هایی که با همتای خود در عمان داشتم، بسیار مفید و سازنده بود.

عراقچی در ادامه و درباره «روند مسقط» گفت: عمان همیشه در حل مشکلات منطقه کمک بزرگی بوده و در رابطه با ایران و آمریکا همواره سعی داشته برای انتقال پیام یا ایجاد زمینه برای مذاکرات نقش مثبتی را ایفا کند.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد که «این نقش‌آفرینی از قبل وجود داشته و در دولت گذشته نیز این موضوع وجود داشت که به روند مسقط معروف است . »

وی در این زمینه ادامه داد: در حال حاضر  روند مسقط به دلیل شرایط خاص منطقه متوقف است و الان زمینه‌ای برای این گفت‌وگوها نمی‌بینیم تا زمانی که بتوانیم بحران جاری را پشت سر بگذاریم و آن موقع تصمیم خواهیم گرفت که آیا وارد کار مجدد شویم یا نشویم و یا اینکه روند کار  چگونه باشد.

این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «در این سفر تماسی نبوده است»، ادامه داد: این‌که پیامی به کشورهای دیگر داده شود، بله من در همه مشورت‌ها و رایزنی‌ها در کشورهای منطقه مواضع ایران را با قوت بیان کردم و خواستم که به اطلاع همه طرف‌ها برسد، هم آمریکا باید بداند موضع ایران چیست، هم کشورهای اروپایی و هم کشورهای منطقه؛ موضع ما روشن است و بارها تکرار شده است.

عراقچی در همین ارتباط تاکید کرد: همان‌طور که بارها گفته‌ایم ما خواهان جنگ و درگیری نیستیم، اگرچه برای آن کاملاً آمادگی داریم. معتقدیم دیپلماسی باید کار کند و جلوی یک بحران بسیار بزرگ را در منطقه بگیرد.

کدخبر: 1051684 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی