به دارایی های فرهنگی قشم کم توجهی می شود / دشداشه لباس قشمی بود ولی الان نماد کشورهای عربی است ! + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در این نشست ادریس راموز معاون، فرهنگی اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم بیان کرد: جزیره قشم سابقه تمدنی و تاریخی ارزشمندی دارد و از هزاران سال پیش تعاملاتی با کشورهای دیگر داشته است.

وی گفت: مهمترین ابزار برای تعاملات فرهنگی، گردشگری است. گردشگری در بحث تقویت تصاویر کشورها به عنوان عنصر مطلوب شناخته می‌شود. در این همایش سعی شده از سفرای کشورهای مختلف دعوت شود چون از گذشته با آنها تعاملات مختلف به خصوص تعاملات دریایی داشتیم ما می‌خواهیم نشان دهیم که چطور دیپلماسی فرهنگی را در این جزیره تقویت کرده‌ایم و چه زیرساختها و ظرفیت‌هایی برای سرمایه گذاری داریم.

نشست همایش همسنگار

معاون گردشگری قشم گفت: همسنگار به معنای همدلی است در این برنامه هم از معنای همیاری و همدلی در میان کشورهای صلح استفاده شده است همچنین در این همایش چندین پنل با موضوع گردشگری برگزار می‌شود که همگی در راستای معرفی ظرفیت‌های سرمایه گذاری در قشم است.

راموز تاکید کرد: یکی از ارکان قابل توجه در خلیج فارس، زیست فرهنگی آن است. برای مثال لباس دشداشه که در کشورهای عربی استفاده می شود، در اصل یک لباس قشمی است یا حلوای مسقطی یک حلوای قشمی است. این جزیره یکی از مهم ترین دارایی های فرهنگی ایران است ولی به این دلیل که به آن توجه نکردیم، نسبت به آن غفلت شده است و اگر در سال های آینده این غفلت ادامه دار باشد، نتایج خوبی برای ایران در پی نخواهد داشت.

راه اندازی مسیر دریایی از کنگ و قشم به عمان

راموز، معاون، فرهنگی اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد قشم با بیان اینکه نمایشگاه گردشگری نیز در حاشیه این برنامه برگزار می‌شود بیان کرد: در این برنامه ضمن معرفی دارایی‌های گردشگری قشم، قصد داریم مسیرهای دریایی را با کشورهای مختلف راه اندازی کنیم تا تبادل مسافر انجام شود. به همین دلیل مسیرها از کنگ و قشم به عمان انجام خواهد شد در این زمینه با سفیر عمان هم مذاکراتی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در این برنامه ایده‌های مختلف ارائه می‌شود از جمله دانش بومی لنج سازی و این ایده‌ها را با کشورهایی که همیشه با آنها تعامل وجود داشته؛ در میان می‌گذاریم.

راموز گفت: در این همایش ۱۲ سفیر از کشورهای امارات، قطر، چین، تانزانیا، پرتغال بلاروس دعوت شده‌اند. در کنار آن از فعالان گردشگری و تأسیسات گردشگری هم دعوت شده‌اند که بتواند با سایر کشورها همکاری کنند. امید داریم دروازه این ارتباط سرزمینی از سوی قشم دوباره باز شود.

در ادامه رضوانی مدیر جامعه هتلداران قشم با بیان اینکه این جزیره در سال گذشته حدود ۴ میلیون گردشگر داشته است گفت: تعداد تخت‌های اقامتی در قشم محدود است ما ۹۵۰۰ تخت داریم و در روزهای خاص سال خانه‌های مسافر به مجموعه‌ها اضافه می‌شود.

سال گذشته ۲ میلیون گردشگر در محدوده مناطق آزاد تردد کرده اند

محمد فرزاد میرزایی قلعه معاون گردشگری دبیرخانه مناطق آزاد کشور نیز گفت: در حوزه گردشگری مناطق آزاد، سال گذشته ۶۵ میلیون گردشگر غیربومی با اهداف مختلف داشتیم. در کنار آن ۶ میلیون گردشگر خارجی به ایران آمده که حدود ۲ میلیون نفر از آنها در محدوده مناطق آزاد تردد کرده‌اند.

میرزایی بیان کرد: دبیرخانه مناطق آزاد در حوزه گردشگری اکنون عضو رسمی ستاد اربعین راهیان نور و ستاد خدمات سفر شده است چنین اتفاقاتی بالندگی و نبوغ مناطق را می‌رساند. در حال حاضر تعداد نیروهای گردشگری مناطق آزاد کمتر صد نفر هستند اما فشاری که روی آنها هست مساوی کل نیروهای یک وزارتخانه است. ما را قفل کرده بودند هر زمان دست یاری دراز کردیم اجازه نمی‌دادند کاری در حوزه گردشگری انجام شود. ما در ۸ منطقه ۲۴۰ پروژه و بسته سرمایه گذاری تعریف کرده‌ایم.

بررسی ظرفیت تحمل مناطق آزاد برای جلوگیری از تخریب محیط زیست

وی افزود: ظرفیت تحمل گردشگری مناطق را بررسی کرده‌ایم تا بار اضافه ای برای جزایر و محیط زیست آنها از طرف ورود گردشگر ایجاد نشود.

وی درباره اینکه قرار بود مناطق آزاد میزبان جام جهانی باشد گفت: ظرفیتی که پدیده جشنواره ورزشی در مناطق می‌توانست داشته باشد؛ سوخت شد ستادی به اسم ستاد گردشگری قطر ۲۰۲۲ ایجاد شد و تقسیم کارها را انجام دادند. کیش پایلوت بود ولی قرار شد وزارت میراث فرهنگی اقداماتی را انجام دهد. در این باره سه زمین بازی هم آماده شد ظرفیت ۱۵ هزار نفر شب اقامت را داشتیم ولی وزارتخانه کاری نکرد ما حتی دهکده گردشگری تعریف کرده بودیم نمی‌دانم بگویم ناتوانی بود یا ناهماهنگی. در هر حال بزرگترین ظرفیت مقابله با ایران هراسی را از دست دادیم.

در ادامه این نشست حلاج زاده رئیس مرکز ایرانیان خارج از کشور بیان کرد: می‌توانیم قول دهیم خط دریایی و اتوبوس دریایی را در جزیره قشم به سرانجام برسانیم و سرمایه گذاری در جزیره را نیز با همکاری ایرانیان خارج از کشور پیش ببریم.

حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران کشور نیز گفت: از همکاران در جزیره می‌خواهیم که برای جذب سرمایه گذاری مشوق‌های حمایتی تعریف شود.

کدخبر: 1049779 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟