چین و هند؛ حاکمان بلامنازع نمایشگاه ایران فارما در تهران / از 25 کشور اعلام شده از سوی وزارت بهداشت چرا فقط چین و هند بودند؟ + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بر اساس اعلام سایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران (وبدا)، ۴۱۴ شرکت ایرانی و ۳۲۳ شرکت خارجی از 25 کشور مختلف جهان با شعار «همه بازیگران صنعت داروسازی زیر یک سقف» در نمایشگاه فارما حضور داشتند. اما بر اساس شواهد، از 25 کشور خارجی تنها چین و هند در نمایشگاه غرفه دارند.گویی روابط حسنه ایران با چین و هند، دید ایران به جهان را به همین دو کشور محدود کرده و اکنون دنیا برای ایران یک جزیره با سه عضو است! شاید لفظ «خارجی» در ایران فقط شامل حال چینی ها و هندی های مقیم جزیره می شود!

جهان سه کشور دارد؛ ایران، چین و هند! در نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته (ایران فارما) که چیزی جز این نبود!

بنابر اعلام وبدا، قرار بر این بود که 414 شرکت ایرانی و 323 کشور خارجی در نمایشگاه حاضر شوند. این در حالی است که تنها 20 درصد از شرکت های تولید دارو و تجهیزات خارجی (چینی و هندی) و مابقی، تولید کنندگان یا بازرگانان ایرانی بودند. با یک پیاده روی ساده در شبستان ها و راهرو های مصلی می توانید به وضوح ببینیند که چه کشور هایی برای شرکت های تولید دارو و تجهیزات خود غرفه گرفته اند و چه قسمت کوچکی از نمایشگاه را به خود اختصاص داده اند.

بر اساس گفته های چند تن از تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد اولیه و تجهیزات دارو، از 25 کشور خارجی که بنا بود در نمایشگاه ایران فارما حاضر شوند، کشور های چین و هند با حضور مستقیم غرفه ها و پاویون هایی را در بخشی از فضای نمایشگاه به خود اختصاص دادند. حضور 23 کشور دیگر به صورت غیرمستقیم بوده؛ به این معنا که وزارت بهداشت با احتساب نمایندگی های شرکت ها حضور 25 کشور خارجی در نمایشگاه را اعلام و تایید کرده است. اما بر مبنای مشاهدات تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد اولیه و تجهیزات دارو، به نظر می رسد تعداد نمایندگی ها به این حد نمی رسیده و کمتر از اعلام وبدا بوده است.

حضور مستقیم و پرشور شرکت های چینی و هندی و عدم حضور مستقیم باقی کشور ها در غرفه ها و پاویون های مختلف این مراسم، نشان دهنده چند موضوع است. عدم تمایل کشور ها به تعامل با ایران و تاثیر تحریم بر روابط تجاری و پزشکی، مهم ترین نتایج حاصل از دیدن این صحنه است که می تواند تولید، واردات، صادرات، فروش و توزیع دارو میان مردم را شدیدا تحت تاثیر خود قرار دهد.

ایران فارما با تمام جذابیت ها و نوآوری های دارویی که ارائه کرد، روابط دوستانه میان چین و هند و ایران و محرومیت ایران از تعامل با کشورهای تولیدکننده باکیفیت اروپایی را به بهترین شکل ممکن به تصویر کشید. موضوعی که باعث ناراحتی و نارضایتی بسیاری از تولیدکنندگان داخلی است هم همین است؛ ایران جزیره ای دورافتاده از تعاملات و فناوری های کشورهای توسعه یافته! این موضوع کیفیت دارو ها و تجهیزات تولید داخل که مواد اولیه خود را از کشور های دیگر تامین می کنند، زیر سوال می برد و آهسته آهسته آنها را از فضای رقابتی جهانی خارج می کند.

کدخبر: 1047618 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پارمیدا محمدی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟