لزوم مدیریت وی او دی‌ها توسط دولت/ نظام رگولاتوری کشور مملو از تعارضات منافع است

به گزارش رکنا، سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی در گفت‌و‌گو با جماران،  از تعارض منافعی که در ساترا وجود دارد. او در پاسخ به اینکه چطور می‌توان بحث نظارت بر شبکه نمایش خانگی و اعطای مجوز به آن‌ها را با وجود مشکلاتی که در خصوص شیوه نظارت پرچالش صدا و سیما و اصل این رگولاتوری وجود دارد را حل کرد، گفت : شاید اولین بار است که من نظرم را مطرح می‌کنم و تا حالا مطرح نکرده بودم؛ به‌عنوان جایگاهی که داشتم، باید بی‌طرف می‌ماندم. من معتقدم که ساترا فقط در برنامه‌های زنده‌ای که در وی او دی‌ها پخش می‌کنند، حق مداخله دارد و سریال، فیلم و محصولات دیگری که در وی او دی‌ها عرضه می‌شود، بایستی بر همان روالی باشد که در نظام سینمایی کشور جاری است؛ در آنجا بایستی از وزارت ارشاد مجوز بگیرند.

فیروزآبادی افزود: من معتقدم که وی او دی‌ها یک موسسه اقتصادی و فرهنگی‌اند که مدیریت کلان‌شان باید توسط دولت صورت بگیرند؛ همان‌طوری که مدیریت سایر حوزه‌های فرهنگی با دولت است. البته حاکمیت هم به انحای مختلف، مثل هیأت امنا، عضویت‌های دستگاه‌های حاکمیتی در دولت و غیره، مداخلات خودش را داشته باشد؛ ولی مسئولیت اجرایی اقتصادی کشور ولو اقتصاد فرهنگی، با دولت است. لذا من معتقدم که اینها بایستی توسط وزارت ارشاد مدیریت می‌شد. ولی به این معنا نیست که ساترا از زنجیره حذف بشود؛ به‌خصوص همان‌طوری که عرض کردم، از فحوای قانون اساسی کشور من این را می‌فهمم که برنامه‌های زنده به دلیل حساسیت‌های ویژه‌ای که دارد، بایستی که حاکمیت، یعنی سه قوه و رهبری اشراف مستقیم بر آن داشته باشد. در نتیجه، در این حوزه‌ها ساترا باید مداخله داشته باشد. اینکه کل کار اقتصادی، برنامه‌دهی و مجوزدهی‌اش همه به صداوسیما داده بشود، من نظرم خیلی مثبت نبوده است.

دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی راجع به تعارض منافع ساترا نیز بیان کرد: اگرچه این تعارض منافع را من در مکاتباتم در دوره‌ای که تصدی داشتم اشاره کرده بودم، ولی باید گفت که کلاً نظام رگولاتوری(کنترل و هدایت) کشور مملو از تعارضات منافع است؛ یعنی شما اگر مثلاً وزارت بهداشت را در نظر بگیرید، با اینکه خودش رگولاتور حوزه بهداشت و سلامت است، می‌بینید که تصدی‌گری هم می‌کند. همین‌طور وزارت آموزش‌وپرورش با اینکه رگولاتور حوزه آموزش است، ولی خودش تصدی‌گری هم می‌کند. تقریباً وزارت خانه‌ای نداریم که تصدی‌گری نکند؛ حتی وزارت ارتباطات هم شبکه‌ای زیرساخت را تصدی‌گری می‌کند؛ یعنی خودش هم دوشادوش اپراتورها کار اپراتوری را انجام می‌دهد. بنابراین، در این خیلی بحث نیست.

"اگر نگاه اقتصادی و توسعه‌ای هم داشته باشیم می‌بینیم که وی او دی‌ها در دنیا 60 تا 70درصد ترافیک را به خودشان اختصاص می‌دهند و در شبکه کشور، یک اقتصاد پرقدرتی است." فیروزآبادی با بیان این موضوع تصریح کرد: همین الآن در کشور ما شاید بعد از اپراتوری‌ها، قوی‌ترین اقتصاد در حوزه فضای مجازی، اقتصاد وی او دی‌ها باشد که خیلی قابل توجه است. شما نگاه کنید مثلاً همین الآن نظارت بر روی فعالیت اقتصادی سلبریتی‌ها که از آنها مالیات می‌گیرند، بر عهده کیست؟ دولت یا صداوسیما؟ یک وی او دی شبیه یک سلبریتی است؛ اگر در یک‌جایی از محتوایش استفاده می‌کنند، می‌تواند شکایت کند. چطور وزارت اقتصاد مالیات سلبریتی را کنترل می‌کند و به‌اصطلاح، اقتصادش را مدیریت و رگولاتوری می‌کند، در اینجا و کلاً در حوزه فرهنگ هم دولت بایستی اقتصادش را رگولاتوری بکند. در حوزه فرهنگ تنها متولی فرهنگی کشور صداوسیما نیست؛ نهادهای متعددی در کشور هستند.

اختصاص وی او دی‌ها و نظارت بر این بخش به صدا و سیما هم موضوع دیگری بود که فیروزآبادی با اشاره به آن خاطرنشان کرد: درباره اینکه ما وی او دی را به صداوسیما بدهیم، تا حالا دو نظر در کشور وجود داشته است؛ گویا توافقی هم بین وزارت ارشاد و صداوسیما در دولت آقای رئیسی حاصل شد. اصولاً این بحث به شورای عالی فضای مجازی هم ارجاع داده نشد؛ بلکه در حوزه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح گردید. من هم مطالبی که اینجا عرض کردم، نظرات شخصی خودم بود؛ نه از طرف شورای عالی فضای مجازی.

 

کدخبر: 1050901 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟