13 قاتل اعدامی بخشیده شدند + جزییات صلح و سازش در دادسرای جنایی تهران

به گزارش رکنا، دکتر شهریاری سرپرست دادسرای جرائم جنایی تهران گفت: با توجه به اهمیت ایجاد صلح و سازش و تاکید آیات قرآنی و همچنین روایات ائمه معصومین (ع) بر این امر مهم ریاست دستگاه قضا نیز در چند سال اخیر برتعیین تکلیف پرونده‌های قصاص نفس تاکید کرده است، به همین دلیل با همکاری و  تلاش شورا‌های حل اختلاف بر اصلاح و سایر مراجع قضایی برای تحقق ایجاد سازش بین طرفین دعوی گام‌های موثری بر داشته‌اند.

متهمان دادسرا

صبح روز چهارشنبه 10 آبان ماه با تلاش های بی شمار همکاران در  دادسرای جنایی تهران انجام شد جلسه ایجاد سازش و جلب رضایت از اولیای دم 13 خانواده  با حضور علی القاضی رئیس دادگستری تهران، دکتر محمد شهریاری دادستان جنایی  و تعدادی از  گروه صلح یاران محلی و اولیای دم، محکومان و خانوده‌های آنان برگزار شد.

دکتر محمد شهریاری سرپرست دادسرای جرائم جنایی تهران، در رابطه با برگزاری این جلسه بیان کرد: جلسه آزادسازی محکومان به قصاص در محل دادگستری تهران سالن ولایت  برگزار شد، برخی از اولیای دم مانند عزیزانی که در جلسه امروز حضور دارند  محکومان را مورد بخشش خود قرار داده و طلب دیه نکردند.

قاضی شهریاری با اشاره به این موضوع که برخی از اولیای دم نیز از محکومان و خانواده‎های آن‌ها وجهی را به عنوان دیه مطالبه کرده اند افزود: بخش قابل توجهی از اقدامات شورای صلح و سازش تامین این مبالغ  را انجام داده اند که در بیشتر مواقع اولیای دم در پرداخت آن عاجز بودند.

دادستان جنایی استان تهران با تاکید بر این که مبالغ مورد نیاز توسط خیرین و سایر اعضای شورای صلح و سازش دادسرای جرائم جنایی تهران تهیه و تامین می‎شود ادامه داد:  در سال جاری اقدامات زیادی برای آزادی محکومان به قصاص انجام شد و امیدواریم در آینده نیز بتوانیم تعداد بیشتری از محکومین  به قصاص نفس  را با رضایت اولیای دم از زندان آزاد  کنیم.

 دکتر شهریاری گفت: در برنامه امروز، 13 محکوم به قصاص پس از رضایت اولیای دم بابت عدم اجرای حکم قصاص از زندان آزاد شدند.

متهمان دادسرا

سرپرست دادسرای جرائم جنایی تهران در انتها متفاوت بودن انگیزه ارتکاب این متهمان را متفاوت خوانده و گفت: بیشترین دلیل قتل این افراد به خاطر بروز خشم یا در مواردی به خاطر مصرف مواد مخدر و غیر قابل کنترل شده اند و دست به قتل یک انسان زده اند .

محمد شهریاری در ادامه با اشاره به این موضوع که اولین وظیفه یک قاضی تلاش برای صلح و سازش بین شاکیان و محکومین به قصاص است افزود: همواره تلاش ما جلب رضایت شاکیانی است که به طور غیر عمد دست به قتل زده و حالا وقت بخشش آنهاست.

ما تا پای چوبه دار هم تلاشمان را متوقف نخواهیم کرد و تا این لحظه نیز توانسته ایم در این مواقع  ۵۰ درصد از محکومین را در لحظه آخر مورد ببخشش اولیای دم قرار دهیم و امیدواریم این عزیزان بعد از آزادی و بازگشت به آغوش گرم خانواده های خود دیگر دنبال ارتکاب جرم و خلاف نشده و به زندگی عادی و سالم خود برگردند و از این اتفاق تجربه خوبی را به دست آورده باشند چون در آینده اینکه ا مکان بخشش برای آنها وجود داشته باشد ممکن نیست.

 

 

کدخبر: 942044 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ندا خدایاری
آیا این خبر مفید بود؟