رازهای تاریک قتل داریوش مهرجویی و همسرش/ چه کسانی  پشت این جنایت بودند؟

به گزارش خبرنگار رکنا، ساعت ۲۳ روز شنبه، ۲۲ مهر ماه 1402 کشف جسد داریوش مهرجویی ، کارگردان مشهور ایرانی و همسرش، وحیده محمدی‌فر از سوی دخترشان به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ گزارش داده شد.

با اعلام این خبر، تیمی از کارآگاهان جنایی پلیس آگاهی، متخصصان پزشکی قانونی، تیم تشخیص هویت، بازپرس ویژه قتل به‌همراه رئیس پلیس آگاهی منطقه و دادستان فردیس راهی محل حادثه شدند و تحقیقات ابتدایی آغاز شد.

تیم جنایی به‌محض ورود، با خانه‌ای به‌هم‌ریخته مواجه شدند. کارآگاهان در ابتدا با جسد داریوش مهرجویی مواجه شدند که آثار ضربات جسم تیز روی گردن و جسم سخت بر سرش مشهود بود و جسد همسر داریوش مهرجویی نیز نشان می‌داد بر اثر خفگی به قتل رسیده است.

بررسی‌های اولیه تیم تشخیص هویت پلیس آگاهی اما نشان می‌داد روی بدن اجساد هیچ‌گونه آثار دفاعی مشهود نیست.

ماجرا از آنجایی آغاز شد که دختر خانواده ساعت ۲۰ برای انجام کار شخصی از خانه خارج شده و حدوداً ساعت ۲۲ به‌درخواست مادرش برای صرف شام بازگشته بود که با اجساد والدینش مواجه شده و موضوع را به پلیس گزارش داده بود.

علت قتل چه بود؟

پیش از این نیز همسر داریوش مهرجویی در یک پست اینستاگرامی از تهدید شدن خود از سوی فردی ناشناس خبر داده اما در این باره شکایتی نزد پلیس یا دستگاه قضائی مطرح نشده بود.

در آن زمان برخی از رسانه‌ها مدعی شده بودند سر اجساد بریده شده است؛ ناصر خاکی، دادستان فردیس اما این موضوع را تکذیب و عنوان کرد که این زن و مرد بر اثر خفگی، ضربات جسم سخت و جسمی تیز که احتمالاً چاقو بوده است، به قتل رسیده‌اند و فقط چند قطعه طلا از دستان همسر مهرجویی سرقت شده است.

پس از آن اجساد داریوش مهرجویی و همسرش برای معاینات دقیق‌تر به پزشکی قانونی منتقل شد و تحقیقات کارآگاهان جنایی پلیس آگاهی استان البرز ادامه یافت.

قتل داریوش مهرجویی

داریوش مهرجویی و همسرش چگونه به قتل رسیدند؟

‌حسین فاضلی هریکندی، رئیس‌کل دادگستری استان البرز با اعلام گزارش پزشکی قانونی پس از انجام کالبدشکافی، علت فوت مرحوم مهرجویی و همسرش را خونریزی شدید به‌دلیل جراحات وارده به‌واسطه برخورد چاقو یا جسم برنده و نوک‌تیز به بدن خواند.

او همچنین برخورد ضرباتی با چوب یا جسم سخت به سر مرحوم مهرجویی را تائید کرد و گفت: این امر منجر به شکستگی سر نشده و علت فوت نبوده است طبق گزارش پزشکی قانونی فرضیه‌ها درمورد تجاوز درمورد هر دو مقتول منتفی است.

همه این‌ها در حالی رخ داد که در ویلای مرحوم مهرجویی دوربین مداربسته وجود نداشت و دوربین‌های ورودی شهرک هم از پیش‌تر خراب شده بود؛ لذا کارآگاهان به منظور بررسی موضوع دوربین‌هایی که منتج به این مجموعه می‌شد را تخلیه کردند.

بازداشت چند نفر در پرونده قتل مهرجویی

سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا درباره جزییات پرونده قتل مرحوم داریوش مهرجویی و همسرش با بیان اینکه کارآگاهان به سرنخ‌های جدیدی در این پرونده رسیده‌اند، آن را حائزاهمیت خواند و از فعالیت کارآگاهان زبده کشف قتل از همان ساعات اولیه خبر داد.

او همچنین اعلام کرد که تاکنون چهار مظنون (کریم، میرویس، اسکندر و داوود) شناسایی شده‌اند که دو نفر از این افراد بازداشت و دو نفر دیگر نیز دیگر بازداشت خواهند شد.

در این حادثه دلخراش، سگ‌های ویژه کشف قتل ردزنی‌هایی را براساس رد خون مقتولین در مسیر فرار قاتلان پیدا کردند و بالغ بر چهارهزار خط تلفن مورد رصد قرار گرفت تا افراد قاتل در کمترین زمان ممکن شناسایی شوند.

قاتلان داریوش مهرجویی و همسرش

عامل اصلی قتل مرحوم مهرجویی و همسرش اعتراف کرد

سخنگوی فراجا در آن زمان اعلام کرد که قاتل اصلی که جزو دستگیرشدگان قبلی پلیس بود، پس از انجام اقدامات فنی و تقاطع‌گیری، شناسایی شد و لب به اعتراف گشود و هم دستان او نیز به زودی مشخص خواهند شد.

جلسه بازپرسی قتل داریوش مهرجویی

پلیس: اختلافات مالی؛ علت قتل مهرجویی

سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا اعلام کرد که درپی شناسایی قاتل اصلی و همراهانش، فرد دیگری که آلات قتاله، گوشی موبایل و مقداری از وسایل مرحومه وحیده محمدی‌فر را در دست داشت هم دستگیر شد و بازسازی صحنه جرم با حضور سردار قنبری رئیس پلیس آگاهی فراجا، سردار هداوند فرمانده انتظامی استان البرز انجام شد و قاتلان صراحتا به ارتکاب جنایت اعتراف کردند.

به گفته وی، علت قتل بنابر اظهار قاتل‌ها اختلافات شخصی و مالی بوده، پرونده مجرمان در اختیار قوه قضائیه قرار گرفته است و گمانه‌زنی‌ها در خصوص اختلافات خانوادگی رد شد.

ردپای پسر زیر 18 سال در ماجرای قتل کارگردان مشهور

بررسی پرونده قتل مهرجویی و همسرش نشان می‌دهد انگیزه متهمان برای قتل کافی نبوده و پرونده ابهامات زیادی دارد. متهم ردیف اول (کریم) نیز که به قصاص محکوم شده بار‌ها درجلسات دادگاه منکر حضورش در صحنه جرم شده بود.

تحقیقات نیز نشان داد که هیچ وسیله ارزشمندی از جمله لپ‌تاپ، ماشین، گوشی و... ازخانه مهرجویی سرقت نشده است. طبق ایراداتی که درپرونده وجود دارد، هیچ مدرکی مبنی بر حضور متهمان در صحنه جرم کشف نشده و تنها رد یکی از متهمان (داوود) که زیر ۱۸ سال دارد در محل جرم مشاهده شده است.

جزییات رای بدوی دادگاه 

23 بهمن ماه سال گذشته، رئیس کل دادگستری استان البرز با تبیین برخی از جزئیات رأی صادره در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان البرز اعلام کرده بود که بر اساس کیفرخواست صادره، برای چهار متهم پرونده مجازات قانونی متناسب صادر شده است و بدین ترتیب متهم ردیف اول به اتهام «قتل عمدی» مرحوم مهرجویی و مرحومه محمدی‌فر و بر اساس مطالبه قصاص از سوی اولیای دم به «قصاص نفس» محکوم و علاوه بر قصاص نفس، متهم ردیف اول در مورد سایر جرایم ارتکابی همزمان با قتل از قبیل سرقت به بیست سال حبس تعزیری، شلاق و دیه محکوم شد.

همچنین بابت جرایم قبل از ارتکاب قتل که ناظر بر یک هفته قبل از این اقدام است، از جمله به اتهام ورود به منزل به صورت غیرقانونی و تهدید با چاقو مجموعاً به هشت سال حبس تعزیری و شلاق محکوم شده است که البته طبق مقررات در مجازات‌های تعزیری، مجازات اشد قابل اجرا خواهد بود.

در رأی صادره، متهمان ردیف دوم و سوم نیز به اتهام جرایمی همچون شروع به قتل و سرقت مجموعاً هر یک به ۳۶ سال حبس تعزیری، شلاق و دیه محکوم شده‌اند. متهم ردیف چهارم هم به جهت ارتکاب جرایمی نظیر معاونت در شروع به قتل و سرقت و با لحاظ نقش او در جرایم ارتکابی، دادگاه وی را مجموعاً به هشت سال حبس تعزیری محکوم کرده است که این آرای صادر شده قطعی نبوده و در صورت فرجام‌خواهی، پرونده به دیوان عالی کشور ارسال خواهد شد و در صورت تأیید رأی و قطعیت آن، اجرا خواهد شد.

قتل داریوش مهرجویی

دو بار قصاص برای متهم اول پرونده

سخنگوی قوه قضاییه در ۲۲ خرداد درباره جزییات پرونده گفته بود که این پرونده دارای چهار متهم است که متهم اول به دو بار قصاص ، متهم دوم به 20 سال حبس و شلاق تعزیری، متهم سوم به تحمل ۲۰ سال حبس و متهم چهارم به دلیل نوجوان بودن به پنج سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت محکوم شدند.

آخرین وضعیت پرونده قتل داریوش مهرجویی

اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضائیه، امروز، اول آبان ماه در نشست خبری این قوه اعلام کرد: ادعایی مبنی بر وجود عامل دیگر در پرونده قتل داریوش مهرجویی توسط وکیل پرونده مطرح شده، ولی تاکنون مدارک محکمه‌پسندی که نشان‌دهنده این باشد که پای شخص دیگری در میان بوده برای ما محرز نشده است.

او بیان اینکه در رابطه با این پرونده تحقیقات مفصلی در پلیس آگاهی و دادسرا صورت گرفته است، عنوان کرد: در راستای این تحقیقات و بررسی اسناد و مدارک و اقاریری که متهمان بیان کردند، تمام ابعاد پرونده از نظر سیستم قضایی روشن است.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: چه در این پرونده و چه پرونده‌های دیگر چنانچه در روند رسیدگی و حتی پس از پایان رسیدگی، اسناد و مدارک جدیدی پیدا شود که نیاز به بررسی مجدد باشد راه‌های قانونی برای بررسی مجدد وجود دارد؛ بنابراین اگر وکیل پرونده قتل مهرجویی مدارک و مستنداتی دارد که ارائه دهد، حتماً پیگیری لازم صورت خواهد گرفت.

داریوش مهرجویی

چه کسانی  پشت قتل داریوش مهرجویی و همسرش بودند؟

دیروز سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد برعکس ادعاهای وکیل داریوش مهرجویی هیچ کس دستور قتل این زن و شوهر را صادر نکرده است و پرونده شفاف است.



وبگردی