چرا کانادا خاوری را به ایران تحویل نمی‌دهد؟ + خاوری جعبه سیاه چه کسانی است

به گزارش رکنا، «امیر منصور آریا» یا همان «مه‌ آفرید خسروی» معروف به «سلطان رشوه» که سر اصلی ماجرای فساد 3 هزار میلیاردی معروف به او می‌رسد پیش از اعدام شدن در دادگاه گفته بود: «این‌ها بارها به من گفتند فرار کن... اما من فرار نکردم... مگر شما می‌توانید خاوری را دستگیر کنید؟ اگر شما توانستید تا 10 سال دیگر خاوری را دستگیر کنید... همان‌هایی که وی را فراری دادند، اجازه نمی‌دهند که برگردد». حالا 10 سال از اعدام او گذشته، خاوری هنوز به کشور برگردانده نشده و کسی هم نمی‌تواند با قاطعیت بگوید حرف‌های سلطان رشوه واقعاً یک پیش‌بینی بود یا اینکه فقط برای تبرئه خودش زده شده بود!

فرار قانونی از کشور!

 اینکه بگوییم: «خدا را شکر طی 13  سال گذشته مفسدان اقتصادی ما آن‌قدر رکورد اختلاس و فساد را جابه‌جا کرده‌اند که دیگر فساد یا اختلاس 3 هزار میلیاردی بینشان گم می‌شود!» حرف بیراهی نیست و حکایت از تبدیل شدن یک پرونده مفاسد اقتصادی به خاطره و نوستالژی دارد. اما دو نکته را هم نباید فراموش کنیم؛

نخست اینکه 3هزار میلیارد را اگر با توجه به افزایش نرخ تورم و چند ده برابر شدن نرخ ارز محاسبه کنید باز هم «خاوری» و همدستانش می‌توانند در میان رکوردداران مفاسد اقتصادی جایگاه قابل‌توجهی را به خودشان اختصاص دهند.

جدیدترین تصویر از محمود خاوری

نکته دوم هم اینکه به هرحال با وجود اعدام عامل اصلی فساد 13سال گذشته، هنوز گره‌های بازنشده زیادی هست که کسی درباره آن‌ها توضیح زیادی نداده است. حالا ماجرای فرار قانونی یکی از متهمان به کانادا و بی‌نتیجه ماندن تلاش‌ها برای بازگرداندن او و...  را هم به حواشی این پرونده همچنان مفتوح اضافه کنید تا متوجه شوید چرا پس از این همه سالی که از فساد 3هزار میلیاردی می‌گذرد هنوز هم ابعاد نوستالژیک و غیرنوستالژیک آن برای مردم و مسئولان جذاب است!

ماجرا از یک شعبه بانک صادرات در کارخانه فولاد آغاز شد. امیر منصور آریا با نفوذ و تبانی و رشوه دادن در این شعبه موفق شده بود LC (اعتبار اسنادی ریالی) جعلی صادر کند و بدون پرداخت هیچ‌گونه پولی، اعتبار را دریافت کند و آن را با قیمت کمتر به بانک‌های مختلف بفروشد. بانک‌ها هم این اعتبار را با قیمت بالاتر در جزیره کیش که محدودیت‌های قانونی داخلی وجود نداشت، معامله کردند. ارزش این ال‌سی‌ها در مجموع نزدیک 3 هزار میلیارد تومان می‌شد. با یک اشتباه و گاف بانکی، حسابرسان متوجه آن شدند و پای سایر بانک‌ها از جمله بانک ملی هم وسط آمد.

خاوری جعبه سیاه چه کسانی است؟

خاوری پیش از اینکه مدیرعامل بانک ملی و مفسد اقتصادی بشود، تحصیلاتش را در رشته حقوق و تا سطح کارشناسی ارشد در تهران ادامه داد. مدت‌ها هم در دانشگاه‌های مختلف به تدریس مشغول بود و در بانک‌های مختلف هم کار کرده (لابد برای کسب تجربه اقتصادی!)  و درنهایت بازنشسته شده بود.

البته تابعیت دوگانه هم داشت. سال89 معاون اول رئیس‌جمهور در نامه‌ای به وزارت اقتصاد نوشت: «... بنا به پیشنهاد شماره 207668 ... اشتغال به کار آقای محمودرضا خاوری در بانک ملی تا پایان سال مجاز است...» خاوری نه‌تنها تا پایان سال89 که تا مهرماه سال90 به عنوان مدیرعامل بزرگ‌ترین بانک دولتی کشور به کار مشغول بود و بعدها مشخص شد علاوه بر مشغول به کار بودن، مشغولیت‌های دیگری هم داشته است!

آن زمان کسی نپرسید چرا پست حساس و مهم مدیریت عاملی بانک ملی برخلاف قانون به فردی که تابعیت دوگانه دارد و برای گرفتن این تابعیت سوگند وفاداری به ملکه انگلیس را خورده است، سپرده می‌شود؟

خاوری/الکس

سهم خاوری از اختلاسی که ارزش گردش مالی در آن به 3 هزار میلیارد تومان رسید، رشوه‌های لو رفته و لو نرفته ای بود که در این ماجرا و همچنین برای بالا بردن اعتبار و یا سطح تسهیلات شرکت «آریا» دریافت کرده بود.

چه 13سال پیش که فرار کرد و چه حالا، اهمیت «خاوری» برای پرونده مبارزه با مفاسد اقتصادی در ایران، به میزان پولی که بالا کشیده و با آن در کانادا خانه و زمین خریده، چندان ارتباطی ندارد.

متهم سابق و حالا مجرم اقتصادی که حکمش هم در دادگاه غیابی صادر شده است بیشتر به خاطر نادانسته‌ها و ناگفته‌های پرونده 3‌هزار میلیاردی اهمیت دارد. یعنی علاوه بر آن‌هایی که پیگیر امور قضایی این پرونده بودند، مردم ایران هم آرزو می‌کردند و می‌کنند روزی روزگاری دولت کانادا از خر شیطان پایین بیاید و اجازه بدهد اینترپل «جعبه سیاه» فساد 3هزار میلیاردی را به کشور برگرداند. 

چرا کانادا خاوری را به ایران تحویل نمی‌دهد؟

اگر عبارت: «چرا کانادا خاوری را به ایران تحویل نمی‌دهد» را جست‌وجو کنید متوجه می‌شوید این پرسش، محتوای خیلی از خبرگزاری‌ها را در سال‌های 1395 تا 1402 به خودش اختصاص داده است.

توضیح درباره اینکه چطور یک بازنشسته بانکی، با وجود دارا بودن تابعیت دوگانه به ریاست بانک ملی کشور می‌رسد؟ چه کسانی دوست نداشتند خاوری دستگیر و محاکمه شود و کمک کردند تا او با وجود رو شدن فساد اقتصادی 3هزار میلیاردی، به بهانه مأموریت از کشور خارج شود؟ پول‌ها و مبالغ هنگفتی که خاوری آن‌ها را در کانادا سرمایه‌گذاری کرده چطور و طی چه مدتی به این کشور منتقل شده است؟ منظور مه‌آفرید خسروی از افرادی که نمی‌گذارند خاوری برگردانده شود کیست؟ و... از جمله پرسش‌هایی هستند که اگرچه رئیس ‌پلیس بین‌الملل فراجا مسئول پاسخ‌گویی به آن‌ها نیست، اما مردم توقع دارند پس از 13سال مسئولی پیدا شود و پاسخی برای آن‌ها پیدا کند. 

در این صورت شاید بشود امید داشت که رکورد اختلاس و مفاسد اقتصادی هرچند سال یک‌بار در کشور جابه‌جا نشود!

کدخبر: 1051576 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی