دروغ‌های بزرگ در فاجعه انفجار معدن طبس/ کشته شدن 83 معدنچی نه 52!/ گفته بودند گازش کشنده نیست!

به گزارش رکنا، حسن میرزایی، یکی از کارگران حاضر در معدن معدنجوی طبس در گفت‌وگو با خبرنگار رکنا به بیان ناگفته‌هایی از زمان انفجار این معدن پرداخت و گفت: شنبه ساعت 20:30 در آسایشگاه معدن حضور داشتیم و خبر دادند در بلوک c انفجار رخ داده است و آن را جدی نگرفتیم. ساعت 22:30 تماس گرفتند و گفتند گاز به معدن مرکزی رسیده است و باید جلوی آن را می‌گرفتند که متاسفانه نگرفتند و خبر هم ندادند.

وی از حضور گازسنجِ معدن در تونل خبر داد و عنوان کرد: او اولین نفر دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد. ما پس از شنیدن خبر انفجار به صورت خودخواسته وارد معدن شدیم و برای نجات آن‌ها اقدام کردیم.

این کارگر معدن خاطرنشان کرد: معدن مرکزی در وسط قرار دارد و بلوک A سمت راست و بلوک B در سمت چپ قرار دارد. بلوک A به معدن مرکزی وصل نیست، اما بلوک دیگر به سبب تهویه هوا وصل بود. گاز حاصل از انفجار در بلوک C جان کارگران را گرفت، در حالی که آن روز مشغول مونتاژ بودند و این امر نیز بدون سر و صدا و گرد و خاک صورت می‌گیرد.

میرزایی با تاکید براینکه به منظور اطلاع‌رسانی به کارگران از خطر رخ داده حدود دو ساعت زمان وجود داشت، اظهار کرد: چهار نفر از همکارانم خود را نزدیک در رساندند و گفتند افراد دیگری که در 400 متری ما قرار داشتند و در حال جان دادن بودند را نتوانستیم خارج کنیم. از این رو به همراه تیم امداد و نجات وارد تونل شدیم و پنج الی شش نفر از کسانی که زنده بودند را نجات دادیم و پیکرها را نیز سوار واگن کردیم که پس از آن مهندسان رسیدند.

وی با تاکید بر اینکه هرگز فکر نمی‌کردیم این حادثه تلفات زیادی داشته باشد، گفت: دستگاه‌های اکسیژن‌ساز را متصل کردیم و وارد تونل شدیم، اما اکثر این دستگاه‌ها نیز خراب و متعلق به 10 سال گذشته بود و هیچکدام از آن‌ها عمل نکرد. می‌توان گفت از هر 10 دستگاه فقط یکی ازاکسیژن‌سازها سالم بود.

این کارگر نجات یافته از حادثه معدن طبس در ادامه عنوان کرد: تا 4:30 صبح در تونل مشغول امدادرسانی بودم که شرایط جسمی‌ام بد شد و پس از آن تیم هلال احمر که در بیرون از تونل حضور داشت، جنازه‌ها را داخل آمبولانس می‌گذاشت و گفتند به ما اجازه ورود به تونل را نمی‌دهند. پیکر محمد سارانی همسر خواهرم و محمد مرادی پسر خاله‌ام در میان جنازه‌ها بود.

میرزایی در پاسخ به این سوال که پیش از حضور معدنچیان عملیات گازسنجی صورت گرفته بود یا خیر، اظهار کرد: سال گذشته کارگاه به علت وجود گاز تعطیل شد و امسال مجدد گازسنجی صورت گرفت و اعلام کردند در معدن گاز وجود دارد و هفته پیش از حادثه نیز گفتند میزان گاز چهار است و در حد انفجار نیست. اما متاسفانه برای پراکنده کردن گاز هیچ اقدامی نکردند. گاز حاصل از انفجار به معدنجو رسید و مسئولی حضور نداشت که از انفجار خبر دهد و دو نفری که خود را نجات داده بودند ما را هم مطلع کردند.

وی در خصوص تعداد معدنچیان حاضر در معدن طبس گفت: دقیق یادم نیست چه کسی اما یکی از مسئولان معدن یا یک نفر از امدادگران اعلام کرد که شب گذشته 83 چراغ گرفتند و این یعنی 83 نفر در معدن حضور داشتند که هنوز بالا نیامدند؛ ما اما معتقدیم تعداد افراد بیش از آمار اعلام شده است؛ چراکه 51 جان‌باخته و تعدادی مصدوم اعلام کردند و این آمار با رقم اعلام شده در صحنه حادثه همخوانی ندارد.

این کارگر نجات یافته از حادثه معدن طبس به سابقه 19 ساله خود در معادن اشاره و اظهار کرد: هر روز یک مهندس در معدن حضور دارد، اما آن روز مهندس‌های ایمنی حضور نداشتند و پس از حادثه آمدند، هرچند همکارانم در بخش ایمنی حضور داشتند، اما مسئولان در آن زمان حضور نداشتند.

میرزایی با بیان اینکه قشر کارگران معدن بیش از دیگران زحمت می‌کشند و در شرایط دشواری که زیر زمین وجود دارد، حوادث و عوارض را به جان می‌خرند، گفت: از مسئولان انتظار داریم نظارتشان بر کارگاه‌ها بیشتر باشد و در ابتدا ایمنی کارگر را افزایش دهند و سپس به حقوق این کارگران اضافه کنند.

این معدنچی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین تقاضا دارم میزان سال‌های کاری برای بازنشستگی را همچون گذشته کاهش دهند و به 15 سال برسانند. کارگرانی که در حادثه اخیر جان خود را از دست دادند را هم شهید بنامند تا فرزندانشان که از قشر خانواده‌های ضعیف هستند، بتوانند از این مزایا استفاده کنند. هرچند که همکارانم شهید شدند؛ چراکه در راه کسب روزی حلال جان خود را از دست دادند.

 

کدخبر: 1046334 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی