22 کشور در اولین دوره مسابقات جهانی ورزش زورخانه‌ای 2024 اصفهان شرکت می‌کنند+فیلم
حجم ویدیو: 50.09M | مدت زمان ویدیو: 00:02:08

به گزارش رکنا از اصفهان؛ نشست خبری اولین دوره مسابقات جهانی ورزش زورخانه‎‌ای 2024 اصفهان با حضور مسعود ملکی دبیر فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی و صدری مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان در محل اداره ورزش و جوانان استان اصفهان برگزار شد.

ملکی دبیر فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در این نشست اظهار کرد: از فولاد مبارکه برای مشارکت در برگزاری این مسابقات تشکر می‌کنیم. همچنین این مجموعه کلنگ یک زورخانه بین‌المللی را در مجموعه باغ غدیر اصفهان زده است که از هر نظر در کشور بی‌نظیر است و می‌تواند نیازهای ورزش زورخانه‌ای را جوابگو باشد.

ورزش زورخانه 1وی افزود: رسانه‌ها می‌توانند نقش کلیدی در رشد ورزش زورخانه‌ای داشته باشند. اگر ورزش زورخانه‌ای در اصفهان در سطحی است که هیچ استانی به آن نمی‌رسد نتیجه تلاش مدیران و رسانه‌ها در این سال‌هاست، اینکه رسانه‌ها جلوی مدیریت آدم‌های کوچک را بگیرند، شما نباید با خیلی از مسائل به راحتی کنار بیایید. اصفهان در حال حاضر اصفهان بیشترین تعداد زورخانه، ورزشکار، مربی و مرشد را در اختیار دارد.

دبیر فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی ادامه داد: سال گذشته برای اولین بار سند تحول ورزش زورخانه‌ای نوشته شد و  سند هشت ساله ورزش زورخانه‌ای نیز تنظیم شد و برای اولین بار سرفصل آموزشی در طول 3.5 سال به این ورزش اضافه شد. اینها در حالی است که قدمت ورزش زورخانه‌ای به 900 سال می‌رسد که مربوط به سند زورخانه بم است که در یونسکو نیز ثبت است.

ملکی رئیس فدراسیون ورزش های زورخانه ایملکی ادامه داد: در دی‌ماه 1402 از 45 کشور دنیا دعوت شد که با حضور نمایندگان این کشورها فدراسیون جهانی ورزش زورخانه‌ای تشکیل شد و بلافاصله مسابقات کشتی پهلوانی تبریز برگزار شد و بعد از آن نیز به اعزام مرشد مربی‌ها پرداختیم که نتیجه آن حضور 22 کشور در مسابقات ورزش زورخانه‌ای 2024 اصفهان است.

وی تصریح کرد: امیدواریم علاوه بر میزبانی خوب از ورزشکاران و نمانیدگان سایر کشورها، بتوانیم اصفهان را به خوبی به کشورهای دیگر معرفی کنیم و خروجی خوبی نیز برای اصفهان داشته باشد و باعث شود یکسری امکانات به اصفهان بیاید و ظرفیت ورزش زورخانه‌ای اصفهان به کشورها نشان داده شود.

دبیر فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خاطر نشان کرد: سطح 12-13 تیم بسیار بالاست و شب گذشته که به سه چهار تیم امتیاز دادم، امتیازات بسیار نزدیک با ایران داشتند و به مربیان تاکید کردم که سطح مسابقات بسیار بالاست. همچنین مسابقات پنجشنبه از شبکه ورزش و جمعه از شبکه سه پخش می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته نزدیک ورزش زورخانه‌ای به عنوان یک نمایش نه یک ورزش دیده می‌شد، تصریح کرد: در سال جاری بودجه ما به 60 میلیارد رسیده است که عددی تاریخی در ورزش زورخانه‌ای است که بتوانیم همه زورخانه‌های کشور را بازسازی کنیم و کمک خوبی نیز به زورخانه‌ها کنیم.

ورزش زورخانه 2ورزش پهلوانی ریشه در هویت ایرانی دارد

همچنین سید مهدی صدری مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان در این نشست اظهار کرد: سطح رقابت‌های مسابقات جهانی ورزش زورخانه‌ای اصفهان 2024 در حوزه این رشته در جهان بی‌نظیر است و در استان اصفهان نیز مسابقات جهانی در این سطح میزبانی نشده است.

وی با بیان اینکه مسابقات ورزش زورخانه‌ای ریشه در هویت ایرانی دارد،افزود: یکی از رشته‌های ورزشی که ریشه در فطرت ایرانیان دارد، ورزش پهلوانی است. پهلوانی یکی از موضوعاتی است که کمتر در ورزش جهان به آن پرداخته شده است، اما در ایران اسلامی به واسطه روحیه آنها مورد توجه بوده است، حتی قبل از اینکه ورزش زورخانه‌ای و باستانی ایجاد شود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان ادامه داد: در زمانی که ورزش پهلوانی در ایران شکل گرفته با هویت مردم ما بسیار سازگار بود و به همین دلیل هرگونه سرمایه گذاری روی این رشته ورزشی موفقیت ما را نسبت به دیگر رشته‌های ورزشی افزایش می‌دهد و جا دارد بیش از پیش روی این موضوع تمرکز کنیم.

صدری اداره کل ورزش و جوانان اصفهانوی خاطرنشان کرد: امیدواریم اولین دوره ورزش زورخانه‌ای و پیام هویت و جوان‌مردی آن بتواند دنیا را در بر بگیرد و پیام فرهنگی مشخصی به سراسر جهان باشد که این چیام همان هویت و از خودگذشتگی است.

ورزش زورخانه 3اصفهان پایتخت فرهنگ پهلوانی و جوان‌مردی ایران است

همچنین حسین حسین‌زاده رئیس ورزشی هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی اصفهان در این نشست اظهار کرد: اصفهان پایتخت فرهنگ پهلوانی و جوان‌مردی ایران است. یکی از دلایل اساسی اینکه اصفهان به این عنوان شناخته می‌شود 24 هزار جوان‌مرد است که در دفاع از جان و مال و ناموس ما ایرانیان شهید شدند.

وی با بیان اینکه از قدیم پرآوازه‌ترین، فعال‌ترین، شجاع‌ترین و متخصص‌ترین ورزشکاران پهلوانی و زورخانه‌ای متعلق به اصفهان بودند، افزود: اصفهان امروز بیش از 135 زورخانه در سطح استان اصفهان دارد که بیش از 10 هزار ورزشکار زورخانه‌ای در این مراکز فعالیت می‌کنند و در کنار آن 6 زورخانه در استان اصفهان در حال ساخت است که یکی از آن ظرف یکسال آینده افتتاح خواهد شد.

رئیس ورزشی هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی اصفهان ادامه داد: به همین دلایل فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای به ما پیشنهاد کردند اولین دوره رقابت‌های جهانی ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای در اصفهان برگزار شود و ما بلافاصله از آن استقبال کردیم و فولاد مبارکه بخش زیادی از هزینه این مسابقات را به عهده گرفت.

حسین‌زاده با بیان اینکه ورزشکاران 22 کشور در این مسابقات شرکت می‌کنند، تصریح کرد: از این تعداد هشت کشور اروپایی و 15 کشور از آسیا و آفریقا هستند، کشورهایی نظیر هند پاکستان، سریلانکا، اندونزی، لبنان، لهستان، روسیه و بلاروس برای حضور در مسابقات اعلام آمادگی کردند و وارد کشور شدند.

حسین زاده هیئت ورزش زورخانه ای اصفهانوی تاکید کرد: ورزش علاوه بر سلامت جسم و روان، در سطح بین‌المللی می‌تواند پیام‌آور فرهنگی برای کشورها باشد، همانطور که ژاپنی‌ها با جودو، چینی‌ها با کونگ‌فو و انگلیسی‌ها با فوتبال فرهنگ خود را منتقل کردند، جمهوری اسلامی ایران مصمم است با ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی پیام‌های فرهنگی یعنی دوستی، محبت و برادری به جهان منتقل کند.

رئیس ورزشی هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی اصفهان اضافه کرد: پنجشنبه 31 خردادماه 1403 ساعت 17 اولین دوره رقابت‌های ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در مجموعه ورزشی پیروزی آغاز خواهد شد و از همه شهروندان و خانواده‌های اصفهانی دعوت می‌شود تا در این جشن افتتاحیه حاضر شوند.

گفتنی‌ست، اولین دوره مسابقات جهانی ورزش زورخانه‎‌ای 2024 اصفهان با حضور ورزشکاران 22 کشور 31 خرداد و 1 تیر 1403 در اصفهان برگزار می‌شود.

اصفهان/ بهمن راعی

کدخبر: 1009791 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟