بهره برداری از بزرگترین سد استان یزد در هفته دولت

محمدمهدی جوادیان زاده در گفتگو با خبرنگار رکنا از یزد، گفت: سد مخزنی هرات با حجم 23 میلیون مترمکعب و با سرمایه 900 میلیارد تومان به عنوان بزرگترین سد استان به مناسبت هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: باتوجه به موقعیت خاص مکانی این سد بین دو استان یزد و فارس موضوع گردشگری آبی با احداث موزه آب در دستور کار قرار دارد.

جوادیان زاده هدف از اجرای این پروژه را مهار سیلاب، تامین مطمئن حق آبه کشاورزی، تامین بخشی از آب شرب، کشاورزی و صنعت شهرستان خاتم و ایجاد پتانسیل گردشگری دانست.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به  دیگر پروژه های آماده بهره‌برداری در هفته دولت گفت: مخزن 50 هزار متر مکعبی به منظور ظرفیت جدید و  پایدار ذخایر آب شرب و کیفی استان با سرمایه 200 میلیارد تومان به بهره برداری خواهد رسید.

جوادیان زاده افزود: از دیگر طرح ها و پروژه های قابل بهره برداری در هفته دولت طولانی ترین  خط انتقال پسآب در کشور به طول 100 کیلومتر و با سرمایه 500 میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه سند ساگاری با کم آبی در استان تدوین شده است، گفت: این سند شامل ارتقا بهره وری در سه بخش کشاورزی، صنعت، شرب و بهداشت است که با اجرای این سند می توان به پایداری آبخوان های استان امیدوار شد.

وی ابراز کرد: استفاده بیش از حد از ظرفیت آبخوان، افت آب های زیر زمینی، نشست زمین، شور شدن منابع آب زیرزمینی و خشک شدن منابع را در پی خواهد داشت.

این مقام مسئول با اشاره به موضوع بهره وری و اجرای طرح تابا افزود: ترکیب سه طرح تحویل حجمی آب، اتاق شیشه ای و بازار آب با کمک مردم می تواند به مدیریت مصرف آب کمک کند.

وی  افزود: 3 پروژه بازچرخانی پسآب، خط سبز آبرسان و تولید برق از آب انتقالی سه پروژه درحال اجرای شرکت سهامی آب منطقه ای در حوزه بهره وری است.

یزد/ سمیه گلابگیریان

کدخبر: 916899 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟