برگزاری اولین همایش ملی بختیاری شناسی در دانشگاه شهرکرد

به گزارش رکنا از شهرکرد اولین همایش ملی بختیاری شناسی(جامعه، فرهنگ و طبیعت) با حضوردکتر یاسر پیرعلی سرپرست دانشگاه شهرکرد، حجت الاسلام دکتر سعید صفی مسئول دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه شهرکرد، حجت الاسلام میر احمدرضاحاجتی امام جمعه موقت اهواز و جمعی از اساتید و پژوهشگران به صورت مجازی در دانشگاه شهرکرد  برگزار شد.

استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در پیامی به این همایش بیان کرد: بختیاری‌ها جز بهترین و با وفاترین اقوام ایرانی هستند که در طول تاریخ با دیگر اقوام با همبستگی و وحدت زندگی کرده و هم‌زیستی نموده‌اند، بختیاری‌ها به صداقت، صفا و شجاعت و غیرت شناخته می‌شوند و مردمان این قوم قبل از دیگر طایفه‌های ایرانی و از ابتدا به مکتب اهل‌بیت (ع) و تشیع گرایش پیدا کردند و تنها قومی است که همه آن‌ها شیعه هستند.

غلامعلی حیدری در این پیام افزود: سرزمین بختیاری در طول تاریخ همواره پناهگاهی برای نوادگان اهل‌بیت و امامزادگان بوده و زیارتگاه‌های موجود در این سرزمین گواه اعتقاد بالای آن‌ها نسبت به سادات است.

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بختیاری‌ها در سرنوشت ایران و جریان انقلاب مشروطیت نقش زیادی داشتند، تصریح کرد: بختیاری‌ها به رهبری سردار اسعد بختیاری همراه ملت مبارز ایران و با حمایت روحانیت در اصفهان و چهارمحال و بختیاری از مشروطیت دفاع کردند و برای مبارزه با استبداد محمدعلی شاه به تهران رفتند و در سال ۱۲۸۸ هجری شمسی تهران را فتح و حکومت استبداد را سرنگون کردند.

غلامعلی حیدری در بخش دیگری از این پیام  گفت: یکی دیگر از افتخارات بختیاری‌ها مبارزات سردار بی‌بی مریم است که  در انقلاب مشروطیت و بعد از آن توانست با انگلیسی‌ها و روس‌ها مبارزه کند و حتی در جریان جنگ جهانی اول، آزادی‌خواهان ایران را پناه داد.

استاندار چهارمحال و بختیاری همچنین قیام آزادی‌خواهی علیمردان‌خان بختیاری در دوره پهلوی اول علیه دیکتاتوری رضاخان به عنوان یکی دیگر از افتخارات بختیاری‌ها نام برد و یادآور شد: هنگامی که انقلاب اسلامی ایران پیروز شد، بختیاری‌ها در صحنه‌های گوناگون و متعددی در کشور رشادت‌های بالایی از خود نشان دادند به ویژه آنکه آن‌ها در دوران دفاع مقدس در لشگر و سپاه‌های چهارمحال و بختیاری، خوزستان و اصفهان و دیگر استان‌ها توانستند با دلاوری و شجاعت همواره در خط مقدم جبهه‌ها خط‌شکن و پیروز باشند.

استاندار چهارمحال و بختیاری از برگزارکنندگان این همایش به دلیل معرفی و شناسایی ایل بختیاری به جامعه علمی کشور قدردانی کرد.

سرپرست دانشگاه شهرکرد در این نشست ضمن خوشامدگویی به حاضران در جلسه و شرکت کنندگان در اولین همایش ملی بختیاری شناسی در دانشگاه شهرکرد و تسلیت شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: این همایش را یک رویداد فرهنگی، تاریخی و اجتماعی می دانم و جای این همایش خالی بود و برگزاری چنین همایش هایی در فضای اجتماعی و فرهنگی استان لازم است.

دکتر یاسر پیرعلی افزود: در عصر جدید کمتر به مستند سازی در ارتباط با فرهنگ اقوام بختیاری پرداخته شده است و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

سرپرست دانشگاه شهرکرد گفت: قوم بختیاری بیش از هزار شهید تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده است و قرار بود همایش شهدای بختیاری هم برگزار شود.

دکتر پیرعلی با اشاره به اینکه از جمله خصلت های بسیار خوب قوم بختیاری حرف شنوی از بزرگترهاست ادامه داد: در قوم بختیاری در صورت بروز مسئله و مشکل اگر بزرگترها توصیه ای می کردند به آن عمل می شد و همین امر باعث انسجام و همبستگی خانواده می شد و از همین رو استحکام خانواده در قوم بختیاری بسیار زیاد است و شاهد آمار بسیار پایین طلاق در میان خانواده های بختیاری هستیم و باید تلاش شود این فرهنگ خانواده دوستی اشاعه پیدا کند.

سرپرست دانشگاه شهرکرد با اشاره به فرمایش امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه عشایر ذخایر انقلاب اند، گفت: قناعت از ویژگی های شاخص قوم بختیاری است که با کمترین امکانات فعالیت هایشان را انجام می دهند.

دکتر یاسر پیرعلی افزود: قوم بختیاری با قناعت و خویشتن داری که دارد همیشه پای نظام جمهوری اسلامی ایران ایستاده است و در فتنه های شکل گرفته در چند سال اخیر، همواره پشتیبان نظام بوده است.

سرپرست دانشگاه شهرکرد با اشاره به تاثیر ماهواره، اینترنت و فضای مجازی گفت: باید نقاط قوت فرهنگ بختیاری را اشاعه دهیم و مراقب باشیم این فضاها روی جوانان تاثیر نگذارد و مجموعه مقالات و کارهای پژوهشی که ارائه می شوند باید به شکل ترویجی به فرهنگ های زیبایی که وجود دارد پرداخته شود.

دکتر پیرعلی افزود: یک مرکز مردم شناسی یا اقوام ایجاد شود و یکی از زیرمجموعه های آن نیزبختیاری شناسی باشد و زیرمجموعه های دیگری از اقوام دیگر استان نیز داشته باشد تا در همایش های ملی شاهد حضور همه اقوام باشیم که به تبع آن تعداد مقالات دریافتی نیز بیشتر خواهد بود.

مسئول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه شهرکرد نیز در این همایش ضمن خیرمقدم و تشکر از همه زحمتکشان برگزاری اولین همایش بختیاری شناسی در دانشگاه شهرکرد گفت: امیدواریم این اولین و آخرین همایش نباشد بلکه شروعی برای همایش ها و کارهای عملی دیگری باشد چراکه متاسفانه در این زمینه و این موضوع کار علمی شایسته ای صورت نگرفته است.

حجت الاسلام دکترصفی با اشاره به اینکه همه کسانی که با بختیاری ها و لرزبان ها تماس و مراوده ای داشتند که در راس آنها مقام معظنم رهبری است در بیاناتشان به این مطلب اشاره می کنند که لر ها و بختیاری ها به صداقت، صفا، شجاعت و غیرت معروف اند، گفت: جای افتخار است که بختیاری ها صد در صد به تشیع گرایش دارند و احترامشان به سادات به عنوان فرزند پیغمبر، علما و روحانیت بی نظیر است.

مسئول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه شهرکرد گفت: متاسفانه شخصیت های درجه اول بختیاری هم آنگونه که باید شناخته شده نیستند و می طلبد شخصیت ها، مجاهدین و علمای بختیاری به همه جوامع شناسانده شوند.

حجت الاسلام دکتر سعید صفی افزود: باید به شخصیت هایی مثل بی بی مریم و علی مردان خان بختیاری در دانشگاه ها پرداخته شود، نه تنها این افراد بلکه همه شخصیت های بزرگ و تاثیر گذار ایل بختیاری و شعرایی که داشتند باید مورد پژوهش و شناخت بیشتر قرار گیرند.

مسئول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه شهرکرد گفت: باید در چنین کنگره هایی به تبیین و روشنگری برای بزرگان استانمان و عالمان دینی، عالمانی که اجازه ندادند شیعه دوازده امامی در بختیاری از اصول حقه خود منحرف شود و در مقابل استبداد و زورگویی ایستادگی کردند، پرداخته شود.

حجت الاسلام دکتر سعید صفی گفت: قوم بختیاری مردمی وفادار به دین، ایمان، استقلال  کشور و سرنوشت مردمانشان هستند.

مسئول دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه شهرکرد ادامه داد: قوم بختیاری در طول هشت سال دفاع مقدس و دفاع از نظام جمهوری اسلامی همواره در صحنه حضور داشتند و استانمان، منطقه شهید پروری است و شهدای شاخصی دارد که می طلبد در این زمینه هم کارهای لازم را انجام دهیم.

امام جمعه موقت اهوازنیز در این همایش گفت: پایه اصلی تمدنی که الان دارد شکل می گیرد قدرت است و این قدرت درون زاست که دین و مذهب و انقلاب اسلامی دارد این را به همه صورت تقویت می کند.

حجت الاسلام حاجتی افزود: ارتباط اصیل و عمیقی بین رهنمود های دینی و مذهبی و حفظ هویت انسانی و ایرانی است و انقلاب اسلامی نگاه ها را به حوزه تمدن اسلامی تقویت کرد و ملی تر از مذهبی ها و امامین انقلاب کسی نیست و هرجای ایران مذهب قوی است لهجه های محلی هم قوی است.

امام جمعه موقت اهواز گفت: اقتضای احیای تمدن ایرانی-اسلامی این است که قدمی در راه توسعه و تعالی کشور برداریم و اقتضای این حرکت هم این است که اقوام و طوایف و لهجه های گوناگون و مناسبات فرهنگی آنها را بشناسیم.

حجت الاسلام حاجتی افزود: ما اگر ما در دانشگاه ها کار نکنیم و برای پیشبرد اهداف خود اقدام نکنیم، دشمن اقدام می کند، همانطور که شاهد هستیم دشمنان در غرب و تلاویو تا کنون اقدامات زیادی انجام داده اند.

امام جمعه موقت اهواز  افزود : اقوام ایرانی، آتشفشانی از خوبی ها و نیکی ها هستند و نه تنها قوم بختیاری بلکه لازم است به همه اقوام پرداخته شود.

استاد تمام دانشگاه تهران نیزگفت: ما در حال توسعه و گسترش حیات اجتماعی و نظام سیاسی هستیم و باید سراغ این برویم که ببینیم جایگاه بختیاری ها در کلیت نظام اجتماعی چگونه است و چگونه می تواند بهتر باشد چرا که مسئله امروز ما توسعه است و تلاش در این زمینه ضروری است.

دکتر آزاد ارمکی با اشاره به اینکه برای رسیدن به توسعه راه های زیادی وجود دارد  افزود: مهمترین راه رسیدن به توسعه همگرایی است و پیشرفت اساسی در همگرایی ملی است و نیازمند مشارکت و وحدت ملی هستیم و باید سرمایه های متعدد را در نظام ملی و اجتماعی فعال کنیم.

دکتر ارمکی افزود: ما سرمایه بختیاری را داریم که بخشی از کشور ایران اند و باید فعال شوند و فعالیت موثر داشته باشند.

استاد تمام دانشگاه تهران گفت: غرب به دنبال فروپاشی ایران و فرهنگ ایرانی است و به دنبال ایجاد تفرقه هستند و ما نیازمندیم که دانش جدید در مورد خودمان و اقوام مختلف در ایران و حوزه های مختلف فرهنگی تولید کنیم، چرا که دانش فعلی کافی نسیت.

دکتر آزاد ارمکی افزود: دشمنان به دنبال ایجاد تفرقه و گسست بین اقوام هستند تا حکومت مرکزی دچار تزلزل و مشکل شود و لازم است پیوند ها را تقویت کرده و به سمت شناخت پیوند ها برویم و در نتیجه آن گسست ها از بین می رود.

دبیر علمی همایش ملی بختیاری‌شناسی نیز با بیان اینکه همایش‌های علمی، محلی برای ارائه دستاوردهای پژوهشی در یک حوزه تخصصی به شمار می‌روند، گفت: دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد در سال جاری میزبانی سه همایش را بر عهده گرفته است که همایش قرآن و انسان مدرن، بختیاری‌شناسی و همچنین کنگره ادبیات پایداری از جمله این برنامه‌های علمی پژوهشی به شمار می‌روند.

دکترجهانگیر صفری با اشاره به اینکه ایران، سرزمین اقوام مختلفی است، بر شناخت ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این اقوام برای اعتلای همه‌جانبه کشور تاکید کرد و افزود: در همین راستا پژوهشکده بختیاری‌شناسی در دانشگاه شهرکرد فعالیت خود را از سال‌های گذشته در این دانشگاه آغاز کرد و علاوه بر چاپ مجله علمی پژوهشی در این حوزه، برگزاری نخستین همایش ملی بختیاری‌شناسی را نیز در مجموع فعالیت‌های فرهنگی خود قرار داد که با وجود محدود بودن زمان دریافت مقالات، با استقبال پژوهشگران و محققان بیش از ۶۰ عنوان مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد.

عضو هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد  یادآور شد: مقالات دریافت شده در کارگروه‌های تخصصی هنر و باستان‌شناسی، منابع طبیعی و محیط‌زیست، زبان و ادبیات و کارگروه‌های فرهنگ و مردم‌شناسی مورد بررسی قرار گرفت و برترین‌های آن‌ها در مدت ۲ روز برگزاری این همایش به صورت سخنرانی ارائه خواهد شد.

گفتنی است، 60مقاله به دبیرخانه این همایش دو روزه  ارسال شد ه است که از این تعداد 50 مقاله پذیرفته شد و در زمان برگزاری همایش تعداد 20 مقاله ارائهبه صورت حضوری و مجازی ارائه می شود.

مصیبی دهکردی، شهرکرد 

کدخبر: 759248 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟